Cronica Lux Occulta - Dionysos

Cronica Lux Occulta - Dionysos

Polonia a dat nastere multor nume mari pentru scena metalului extrem, printre care alaturi de Behemoth sau Asgaard, ii putem pune la aceeasi inaltime si pe cei de la Cronica Cronica Cronica Cronica Lux Occulta - Dionysos - Dionysos - Dionysos - Dionysos. Desi stilul lor a fost caracterizat in mai multe feluri, de la romantic black metal, pagan pana la extreme avant-garde metal, membrii trupei prefera sa il numeasca occult metal. Asta pentru ca, dupa primele doua albume ale trupei, "Forever Alone, Immortal" si "Dionysos", se poate observa destul de usor ca formatia a depasit granitele muzicii black metal, aducand noi influente.

Cronica Cronica Cronica Cronica Lux Occulta - Dionysos - Dionysos - Dionysos - Dionysos

Totusi, dupa parerea mea cel mai bun album al trupei ramane "Dionysos". Este un album concept, despre figura legendara a zeului Dionis, din mitologia greaca. Considerat zeu al vegetatiei, pomiculturii, al vinului sau al extazului si fertilitatii, romanii obisnuiau sa il mai numeasca si Bacchus sau Bromius. Formatia nu a ales acest personaj doar pentru ca este zeul vinului sau al fertilitatii, ci mai mult datorita misterului prezent in mit, un mister al vietii si al mortii.

Versurile

se refera mai mult la partea animalica din oameni, in cultul dionisiac, punanad accent uneori mai ales pe natura orgiastica si sexuala a ritualurilor implicate. Prima melodie "The Birth Of The Race" pare sa continue tema albumului anterior, si anume mitul lui Lucifer cazut pe pamant si hotarat sa se razbune pe fostul sau stapan.

Mai tarziu observam insa, ca acest album il ridica la un rang foarte inalt pe zeul Bacchus, facand parca o analogie si cu mitul lui Lucifer: "invisible drums and pipes announced his triumphant arrival/ lustful satyrs, raging bulls guide his shiny litter/ women that hunger for life open wide their tender treasuries/ heavenly terror, holy grace,/ the Aeon of Light came into the world"

Intalnim si o piesa care are ca tema dragostea si pasiunea in acelasi cadru mitic si fantastic. "Chalice Of The Lunar Blood" pare a fi o melodie mai lenta, nelipsite fiind insa riff-urile distorsionate, acompaniate pe fundal de note romantice ale clapei. Desi dalbumul descrie scene de pasiune, extaz, glorie, maretie, nu lipseste acea aura de mister, acea atmosfera intunecata, sumbra.

O alta piesa de exceptie de pe acest album este "Esctacy And Terror". Aceasta descrie practic mai multe elemente care construiesc imaginea unui ritual orgiastic si plin de glorie, inchinat marelui zeu. Ceea ce este cu adevarat magic in realizarea acestor structuri muzicale si epice, este faptul ca cresc in intensitate de la inceput pana la sfarsit. Observam la inceput atmosfera dramatica dar calma: "such a calm morning...", introducand apoi cateva elemente pentru a anunta aparitia personajului principal: "and the earth's crust explodes/ with the carpet of thousand flowers/ music of all spheres/ ...He is back!"

Ultima piesa, "Upwards To Conquer Heaven", arata si una dintre operele principale din care s-au inspirat cei de la Cronica Cronica Cronica Cronica Lux Occulta - Dionysos - Dionysos - Dionysos - Dionysos, oferind un citat din "Baccantele" de Euripide. Fiind unul dintre albumele mele preferate din toate timpurile, as putea scrie cate o pagina despre fiecare melodie in parte, dar mai bine va las pe voi sa va faceti o parere proprie despre acest material superb.

LUX OCULTA

Harry Haller
Nota 10/10