Cronica Orkenjott - Skygger og Stov

Cronica Orkenjott - Skygger og Stov
Probabil foarte putini dintre voi au auzit de Orkenkjott. Aceasta trupa astarnit ceva valva in scena underground din Norvegia, fiind considerata una din revelatiile momentului.

Cand am auzit de ei am presupus din start ca sunt inca una din nenumaratele trupe tipice de Norwegian black metal si nu ma asteptam la nimic spectaculos. Am avut insa surpriza sa constat ca lucrurile nu stau deloc asa. E cam greu sa ii incadrez intr-o anumita categorie, deoarece stilul lor muzical nu prea se pliaza pe un anumit gen. Cert este ca ei se autodefinesc drept progressive extreme metal, adica un progresiv cu influente din black metal, death metal si psihedelic, totul cu o tenta orientala, abordat intr-o maniera foarte tehnica.

Desi media de varsta a trupei nu depaseste 19-20 de ani, mi-am dat seama de la prima ascultare ca nu am deloc de-a face cu niste amatori. Ca sa va faceti o idee cam despre ce este vorba, Orkenkjott provin din Notodden, orasul de origine al celor de la Emperor (defapt unul dintre chitaristi, Simen, il are ca mentor pe Ihsahn, de la care ia lectii de chitara). Dar daca va imaginati ca suna a Emperor, va inselati. Printre trupele care si-au pus amprenta pe stilul rkenkjtt sunt Opeth si Enslaved.

'Skygger og Stov' (lansat in decembrie 2008) este al doilea EP al trupei, mult superior primului ('Host', mai 2007) din punct de vedere al productiei si cu un sound foarte bun. Ce m-a intrigat la ascultarea acestui EP a fost faptul ca, desi sunt din Norvegia, in muzica celor de la Orkenkjott predomina elementele orientale atat in materie de ritm si instrumentatie, cat si din punct de vedere al continutului liric. Chiar si numele, Orkenkjott are valente de natura orientala (orken = desert, kjott= carne; expresia e intraductibila in romana, cred ca in engleza ar fi ceva in genul 'desert flesh'). Poate ca asta este directia pe care trupa intentioneaza sa o exploreze.

EP-ul contine doua piese: 'Skygger og Stov' ('Umbre si Praf') si 'Jeg SerVerden Brenne' ('Vad Lumea Arzand'). Partile in forta, mai brutale sunt alternate cu pasaje acustice si ambientale, iar vocea penduleaza intre clean si growl. Partea ritmica este foarte bine pusa la punct, indraznesc chiar sa spun ca basul suna de-a dreptul demential pe acest disc. Riff-urile celor doua chitari se imbina perfect, creand, in alternanta cu pasajele acustice mai sus amintite, o atmosfera hipnotica, de transa.

Piesa care da titlul EP-ului, 'Skygger og Stov' ma trimite inevitabil cu gandul la o un miraj in desert sau o calatorie prin necunoscut. Defapt versurile vorbesc (in norvegiana, deocamdata) despre calatorii catre dune de nisip, taramuri straine si miraje. Pe 'Jeg Ser Verden Brenne' viziunea devine ceva mai apocaliptica, mai morbida (ca deh, sunt nordici). Aici se simt destul de pronuntat elementele imprumutate de la Opeth, dar totul este dus mai departe, inspre psihedelic, devenind mai experimental.

2

Orkenkjott au sustinut deja numeroase concerte, chiar alaturi de nume mari precum Enslaved, asa ca nu as fi deloc surprinsa sa ii vad cat de curand pe afisul unor festivale importante. Pe pagina de myspace a trupei puteti asculta prima piesa ca sa va faceti o idee cum suna. Cu cat ascult mai mult acest EP cu atat mi se pare mai captivant si parca cu fiecare ascultare gasesc pe el elemente, stari, sensuri noi de explorat. In consecinta, cred ca este o trupa care promite foarte mult, si ca nu sunt prea indulgenta pentru nota pe care o acord acestui disc.

Nota: 9,5

'Skygger og Stv'
'Jeg Ser Verden Brenne'