Cronica Sepultura - A-Lex

Cronica Sepultura - A-Lex
Foarte multi asteptau de la A-Lex acelasi sound ca in anii 90. Spre surprinderea mea si in momentul de fata exista oameni blocati in trecut pe care rockotecile locale nu i-au invatat ca Max Cavalera a plecat de ceva vreme din Sepultura, fiind inlocuit de un baiat mare si negru care desi nu respira greu, are un stil de interpretare inconfundabil si a reprezentat probabil echilibrul a ce a insemnat Sepultura dupa 1998.

E practic un caz similar cu Guns N Roses, schimbi componenta si automat se schimba conceptul. Doar ca Sepultura a pastrat o linie stabila pornind chiar spre a experimenta cu albumele concept, initial cu Dante XXI in 2006 iar in 2009 cu A-Lex, al 11-lea album de studio marca Sepultura.

Asadar A-Lex, un album concept bazat pe cartea (si nu filmul) A Clockwork Orange scrisa in 1962 de Anthony Burgess. Deloc un material simplu, intensitatea lui A-Lex nu vine din agresivitate ci din atmosfera. Fiind un album gandit poate si ca o coloana sonora, Sepultura nu vin cu nimic nou pe plan compozitional ci prefera sa traseze o muzica cu o baza stabila in elementele amintite mai sus, cochetand la final si cu eternul experiment metal - muzica clasica.

Rezultatul este un material ambitios cu o prima parte executata in stilul Against, echilibrat pe parcurs de acele pasaje intitulate "groove" (o traducere exacta in limba romana nu gasesc pentru acest cuvant), ocazional presarat si cu ceva elemente de percutie clasice, de fapt trademark-ul Sepultura. Deci practic, nimic nou.

A-Lex are foarte mult echilibru si precizie, insa mai putin 'thrash' aspect care evident ii va deranja pe mai vechii ascultatori Sepultura. Sa nu uitam totusi ca vorbim despre un material de 18 piese care per total ofera cate ceva pentru fiecare. Sigur, lipseste intensitatea clasica, dar pentru asta poti sa asculti intotdeauna albumele lui Max Cavalera. Se repeta experimentul metal - muzica clasica care desi la prima vedere pare o pereche ideala, putine trupe au reusit sa scoata o asa zisa 'capodopera' in acest sens.

Sepultura n-au scos chiar o capodopera, insa reusesc o adaptare destul de interesanta a compozitiei Ludwig Van. Ca o scurta concluzie, A-Lex nu este chiar cel mai inspirat album Sepultura insa se putea mult mai rau. Este executat in maniera clasica (de dupa 1998) a actualei componente Sepultura, fara a aduce ceva nou, exceptand poate cele 4 compozitii instrumental numite A-Lex. Mai precis, s-a mers la sigur fara compromisuri.

In alta ordine de idei, Sepultura vor concerta la prima editie My Metal Festival ce va avea loc in data de 7 februarie la Sala Polivalenta din Bucuresti. Alaturi de trupa braziliana vor canta Dew Scented, The Sorrow, Warganism, L.O.S.T. si Krepuskul.

Nota: 8/10

A-Lex I
Moloko Mesto