MOLOH: Moshpit electronic

25 Februarie 2009 Morrison

MOLOH: Moshpit electronic
Nu e metal, dar are aceeasi intensitate. MOLOH cu siguranta este un nume ce va starni curiozitatea multora in cadrul Bucharest Metal Nights 7. Dar pana atunci, va invitam sa aflati ce inseamna MOLOH si cu ce se ocupa muzical? Mai multe in intervul de mai jos.

Salutare. Eu in primul rand vreau sa te intreb cine este MOLOH si ce inseamna numele?

MOLOH e traducerea aproximativa in romana a conceptului japonez JyaGaNoto sau 'The Juggernaut' in engleza, o forta ce nu mai poate fi oprita odata ce-a fost declansata. Molohul e in general un simbol al rapacitatii, al agresivitatii, al cruzimii iar in mitologia feniciana Moloh era zeul razboiului.

Vezi tu, multe semnificatii ... iar daca mai adaug vreo 2, sunt singur ca facem aici ditamai poliloghia.



Desi nu este metal, poti spune despre MOLOH ca are aceeasi intensitate, ocazional folosind cateva parti din Pig Destroyer sau Sick Of It All. Pana sa vorbim despre 'metal', vreau sa te intreb ce echipament folosesti si cat de greu este pentru un roman sa faca cunostinta cu acest gen muzical si automat sa faca cunostinta cu tehnica si echipamentul necesar pentru acest stil?

Cand vine vorba de live performance, fac parte din uriasa generatie de DJ/producatori "laptop based", insa ceea ce ma diferentiaza de restul muzicienilor din scena e faptul ca folosesc pe seturile mele 2 console Nintendo GameBoy Color, un tribut adus jocurilor video retro ce mi-au influentat copilaria.

Spre deosebire de artistii 8bit/chiptune care folosesc consolele GameBoy ca synth-uri, eu le folosesc pe post de sampler pentru a crea ceea ce unii numesc Video Game Breakcore sau "Nintendocore".

E destul de dificil sa gasesc console vechi GameBoy si jocurile necesare pentru a-mi pune in practica ideile in conditiile in care aceste tehnologii nu se mai produc de peste 10 ani.
E cu atat mai dificil sa gasesti software necesar transformarii unui GameBoy in synth in conditiile in care in lume mai exista momentan o singura firma activa ce produce carcasele cu chipurile necesare implementarii acestui soft.

Ca software "laptop based", folosesc emulatoare de LSDJ, Nanoloop, FL Studio, Reason, Cool Edit Pro si multe multe altele.

In ultimul timp romanii iau contact cu artisti din diverse zone ale muzicii electronice grele, fie ca e vorba de breakcore, gabber, darkstep, hardcore techno sau harsh noise. Cei mai multi artisti din aceasta zona muzicala folosesc CDJ-uri si platane, scule relativ usor de gasit in orice club care se respecta. E putin mai dificil pentru cei care incearca sa faca ceva nou sau sa arunce vreun gadget mai neobisnuit in show-ul lor.

Pentru a nu crea confuzii, poti detalia un pic ce inseamna notiunea de Breakcore? Cum este acest gen privit de publicul de afara si cel autohton desigur?

Breakcore-ul a pornit ca o revolta in fata scenei muzicale electronice suprasaturate de norme si retete. Pot face chiar o paralela spunand ca Breakcore-ul este pentru Drum And Bass ceea ce Grindcore-ul este pentru Hardcore Punk. Breakcore inseamna spargerea tiparelor muzicale, muzica de dans pe care nu poti dansa, arta sau atac auditiv continuu nu stiu pentru fiecare artist de breakcore, acest gen inseamna altceva.



Ca sa intelegi mai bine varietatea tipurilor de breakcore existent poti asculta artisti precum Venetian Snares, Aaron Spectre aka Drumcorps, Bong Ra, Enduser, Duran Duran Duran, Droon, Otto Von Schirach, Rotator sau favoritul meu personal DJ Scotch Egg.

In Romania, un show specializat de breakcore cu ceva nume de afara a strans in trecut 200-300 de oameni. In Belgia, party-urile underground de genul Breakcore Gives Me Wood aduna regulat peste 1000 de oameni. Lumea e mai expusa la informatie, dornica de a experimenta ceva nou, chiar daca e muzica underground.

Care a fost primul tau contact cu aceasta 'scena' si ce te-a determinat sa experimentezi?

Desi eram constient ca in Romania mai vine din cand in cand cate-un nume mare de breakcore de pe-afara, ca exista un eveniment anual numit Break The Core si ca avem multi "producatori de dormitor", nu credeam ca in tara noastra sunt oameni atat de pasionati de acest gen de experimente.

Implicarea mea efectiva in scena ca producator a inceput cu un challenge, o incercare de a crea primul act de "Nintendocore" din Romania. Se pare ca in cele din urma proiectul a prins viata si dupa show-ul din Cluj alaturi de HORSE the band si The Mushroom Story totul a mers ca pe roate.

Exista public pentru asa ceva in Romania? Sau o faci mai degraba din placere personala, nu neaparat pentru a captiva un anumit segment de public?

Desigur, e placut sa vezi ca ai oameni in fata la un eveniment, oameni care apreciaza ceea ce faci, sa comunici cu ei si sa-i faci sa zambeasca. Am avut concerte in fata a 3 oameni si concerte in fata unui public de sute de ascultatori. Unele seturi in fata a 20 de oameni au fost insa pentru mine mai ok decat unele in fata a 200.

Nu te poti astepta ca cineva sa ia prea in serios sunetele 8bit, mai ales ca multi asociaza muzica asta cu cea din Super Mario Bros. Totusi, in timp, sunt sigur ca lumea va fi mai inclinata spre experimente muzicale, deja pot spune ca exista un grup de oameni care-mi urmaresc cu interes show-urile.

Cu zambetul pe fata, urechile deschise la critici constructive si dorinta de a face ceva interesant, orice e posibil.

Poti spune ca ai fost influentat de anumiti artisti de afara?

Ca influenta majora din punct de vedere muzical pot numi cu siguranta HORSE the band. Desi ironizati frecvent pentru sunetele ciudate de synth in metalcore-ul lor experimental, HORSE the band mi se par nu doar pionieri ai unui gen muzical nou, bizar dar si probabil cea mai under-rated trupa de metal din lume.

Stiu ca ai gusturi muzicale foarte variate. Ce te-a impresionat in ultima vreme in materie de muzica?

Haha, vrei sa downloadezi ceva nou? It's all good ...

Pentru mine revelatiile sfarsitului de an 2008 si a inceputului de an 2009 sunt cam aceleasi ... IWRESTLEDABEARONCE o trupa de deathcore experimental cu una din cele mai bune voci feminine din industrie, colaborarea incredibila dintre Animosity si Drumcorps si ultimul album de gabber/8bit/harsh noise/electro grindcore al japonezului DJ Scotch Egg.

Ai avut prestatii destul de frecvente. Exista promoteri care se ocupa de asa ceva sau se merge pe notiunea de DIY? Cum a primit publicul aceasta noua experienta?

Desi multe dintre concertele mele au fost DIY, m-am bucurat permanent de sustinerea unor promoteri romani extrem de implicati precum BSG Events (organizatorii evenimentelor Break The Core si Crack'd), ActRaw si drums.ro din Iasi, BHCB din Bistritza. De asemenea am fost sustinut destul de mult si de Hefe (Bring The Noise), Shole (Ping Bong), DropDread (Black and White DNB) si Fire Club.

Ascultatorii de muzica electronica din Romania sustin in numar mic artistii locali dar vin cu sutele cand e un nume international pe afis, chiar daca de multe ori headlinerul nu intrece ca prestatie artistii nostri.

Avem niste producatori grozavi, unii dintre ei chiar semnati cu labeluri importante de-afara, din pacate foarte multi pusti si pustoaice care vin la evenimente sunt mai degraba interesati de socializare si pozele de dupa party decat de muzica efectiva.

De la ce idei pornesti atunci cand compui o noua piesa?

De obicei aleg o tema, un lucru care inseamna ceva pentru mine si apoi incerc sa transpun ideile in laptop.

Incerc sa incorporez in piese multiple influente, fie ca e vorba de sunete retro 8 bit, harsh noise, elemente de metal extrem sau hardcore punk, drum and bass, breakcore, gabber, hardcore techno, muzica electronica old-school ...

Imi place mixul ciudat de chestii aparent opuse, fac multe mash-up-uri si de cele mai multe ori compun muzica pe metrou, cu gameboyul in mana.

Pentru showuri, folosesti si efecte vizuale pentru o experienta cat mai captivanta? Ai anumite idei si in acest sens?

De obicei ma bucur de ajutorul unor VJ specializati care inteleg foarte bine tematica seturilor mele.

In trecut am lucrat majoritar cu Uppercut, un artist extrem de interesant din Marea Britanie ... anul acesta Uppercut se concentreaza pe o expozitie de grafica si pictura iar locul sau va fi preluat de alti VJ ce-si vor expune propriile creatii in timpul seturilor mele.

Ca idei, suportul vizual variaza intre explozii de culoare si forme pixelate ce te duc cu gandul la jocurile video ale anilor '80 si tematica dark, uneori poate putin bizara ori socanta.



Ce asteptari ai pentru showul din 14 martie, in cadrul BMN 7? Ai ceva emotii legat de modul in care publicul va reactiona?

Neah, am mai interactionat in trecut cu ascultatori de metale si hardcore si totul a decurs foarte bine. E ceva nou si sunt sigur ca unii vor fi placut impresionati de ceea ce vor auzi/vedea.
De asemenea, la show-urile de electronice pe care le sustin, cei mai impresionati de prestatia mea sunt de regula ascultatorii de metale si chestii grele.

Mi-ar placea sa ne distram ca la un show hardcore punk din anii 80, cu moshpit pozitiv si stage diving.

Mersi foarte mult pentru interviu si ne vedem pe 14.

See ya, holmes!

Gisaz vs. MOLOH

Concerte recomandate: