Black metal-ul intre magie si pop culture

de Morrison

Black metal-ul intre magie si pop culture
Inca de la inceputul anilor '90, pe scena rockului norvegian, incep sa se puna bazele unei noi subculturi, o reactie impotriva celei dominate de mai vechiul slogan Sex, drugs and rock'n'roll. A te ridica impotriva a ceea ce defineste cel mai bine lumea artistica din care faci parte poate starni multe controverse, avand ca rezultat atat o deviere a mesajului, cat si numeroase respingeri din partea celor implicati. Intrebarea fireasca este cum va reusi sa supravietuiasca o subcultura subversiva, avand in vedere originile sale, o subcultura care, inclusa in fenomenul pop culture, vrea sa se elibereze, aruncand in aer fundamentul pe care se sprijina. Va fi ea corect inteleasa si integrata universului cultural caruia ii apartine?

Acestea ar fi unele dintre problemele pe care aparitia black metal-ului norvegian pare sa le starneasca prin incercarea lui de a inlocui, cu un sound nou si original, acele formatii, producatoare a mii de albume ce sunau toate la fel" (Varg Vikernes) si promovau o estetica a utilului printr-o arta a delectarii. Sub imboldul nemultumirii fata de cultura heavy metal, Varg Vikernes va crea, in 1991, Burzum, proiect solo care prin muzica lui mai personala si mai originala" urmarea sa fie un nou inceput. Interesant este ca reactia de respingere a directiei
dominante nu a dus la promovarea unei arte gratuite pe modelul celei moderniste, ci a continuat sa impuna o functie diferita de cea pur estetica (esteticul ramine in plan secund, totusi trebuie remarcat faptul ca plaseaza scopul de atins in afara sistemului, pe modelul sistemelor de valori anterioare romantismului, refuzind simplul divertisment).

Muzica este transformata in magie, avind ca scop principal o respiritualizare a lumii; ea se transforma intr-o vraja, incantatie facuta sa iti deschida portile catre acea dimensiune ascunsa; ea transmite o stare de spirit, o atmosfera intunecata, si nu o serie de concluzii.

In ciuda simplitatii ei evidente, deloc cautate, ea urmareste sa induca prin repetitie starea de transa revelatorie. Organizata pe mai multe niveluri, ce nu se confunda intre ele, dar intra in armonie pastrindu-si individualitatea, Burzum creeaza imaginea unei structuri in care elementele de ambiental, de pop-rock si strigatele din fundal se suprapun, lasind impresia unui univers alcatuit din lumi distincte, care nu pot interactiona decit prin armonii sonore. Atunci cind elementele de pop incep sa domine, asa cum se intimpla in Filosofem, ele sint mereu dublate in profunzime de sunete ce accentueaza disperarea si lipsa de speranta. Gasim aici similitudini cu descrierea pe care o face Blaga descintecelor si muzicii rituale a triburilor negre o cotropitoare muzica de-un ritm insistent si monoton, toate inzestrate mai mult cu darul de a vraji decit de a insenina sau a misca". Insa, din perspectiva unei teorii a receptarii, ea va putea fi corect perceputa doar prin aplicarea coordonatelor unei gindiri magice, o gindire care nu mai este proprie omului actual. Acesta din urma va avea permanent tendinta de a interpreta mesajul, folosind o logica nepotrivita. Varg Vikernes a vorbit adesea de o vointa de putere, totusi strins legata de conceptul de magie o vointa de putere a spiritului: magia este imaginatie, simbolism si vointa de putere. Daca iti imaginezi ceva cu puterea mintii, il vei face sa se implineasca in realitate, asta numai daca vointa ta de putere are taria necesara, sau daca ai destula putere spirituala". Dincolo de toate reactiile negative provocate, scopul artei sale era de a intari puterea si substanta sufletului".

Gindirea magica nu are, atunci cind este inteleasa corect, nimic nociv, dimpotriva, caracteristica oricarei culturi (sarea oricarei culturi", pentru a ramine alaturi de Blaga) ar putea fi un factor de apropiere si nu unul de izolare. In plus, imbinindu-se cu diferite mitologii si orizonturi spirituale, ajuta la pastrarea traditiei continuitate si nu ruptura. Este punctul in care filozofia black metal-ului se desprinde evident de modernitate si printr-o noua conceptie asupra timpului pe care o promoveaza (ideea de modernitate nu ar putea fi conceputa decit in parametrii unei anumite constiinte a timpului, anume in aceea a timpului istoric, linear si ireversibil, curgind neintrerupt inainte. Modernitatea nu ar avea nici un sens intr-o societate pentru care conceptul temporal-secvential de istorie nu inseamna nimic si care isi organizeaza categoriile temporale conform unui model mitic si recurent" Matei Calinescu). Este vorba despre o eternitate care isi anuleaza caracterul static prin coborirea in timp a unor
elemente ce-i intra in alcatuire, si care se intorc imbogatite. Astfel, eternul evolueaza fara a fi atins de miscarea temporala evolutie liniara si circularitate, in acelasi timp (The gods created our univers, the physical world influenced by time, to change, purify, enhance and improve the powers of the vyr*. The tiny spark given to each man when he or she is born can grow into a bright and shining star, if we play our cards right in life. Had this spark never existed in time, it would simply have remained a spark forever. Without time there can be no
growth, and without growth there can be no birth or positive change" Varg Vikernes). Cele doua dimensiuni temporale sint permanent puse in legatura de increatul aflat la limita dintre ele: I immaterialize/And Slowly Drift/Into the Unknown/With the Cold Winds with Soul/ The Wintery Plains Lie Untouched/ I Ride on My Elements/Towards the Stars Unseen...". Avem de-a face cu o aspiratie catre puritate, fara a se confunda cu ideea de nevinovatie, ci mai degraba cu o stare a sufletului in metamorfozele lui spre desavirsire.


Reactii, controverse

De ce ne-am limita, intr-o discutie despre black metal, la viziunea unui singur artist? Nu riscam sa reducem fenomenul, sa denaturam concluziile? Dar inceputul se afla, in cele din urma, aici, in aceasta ideologie pe care Vikernes a vrut sa o promoveze, si al carui mesaj a fost degenerat. Intoarcerea la paginismul stramosilor, nuantele de traditionalism, adesea prea radical afirmat, concomitent cu arderea unor biserici in Norvegia (eveniment pe care
multi artisti black metal l-au prezentat intr-o lumina pozitiva), a declansat un adevarat val de acuzatii ce asociau black metal-ul cu satanismul, cu atit mai mult cu cit artistii, printre care si Varg Vikernes, au vorbit despre satanism in revolta lor impotriva crestinismului si a traditiei iudeo-crestine; era o forma de negare si nu o fata a bisericii satanice. Totusi, ideea satanismului a fost preluata si raspindita cu incintare de mass-media, si a prins de minune in rindul adolescentilor. Ce a urmat? Posibilitatea cresterii numarului de fani si implicit a numarului de albume vindute si a biletelor la concerte. Bani pentru divertisment inapoi in pop culture si in capitalism! Latura intunecata a existentei se vinde aproape la fel de bine ca binele si lumina, atita timp cit ne delecteaza.

Intr-adevar, o gindire magica, o alta logica dupa care sa fie analizata lumea, ar fi permis accesul la filozofia initiala (inca promovata de unele formatii de black), insa tocmai aceasta filozofie, preluata si interpretata de o alta cultura va fi modificata dupa structurile si conceptele cu care aceasta din urma opereaza. Integrarea este posibila numai prin transformare conform legilor sistemului care vrea sa te absoarba. Miscarea black metal se adresa adeptilor pop culture, se nascuse din pop culture, urma sa fie interpretata de iubitorii pop culture, iar rezultatul nu putea fi altul. Totusi, mesajul ei de inceput continua sa existe in paralel cu celelalte concluzii denaturate, iar decizia finala sta in puterea ascultatorului de a alege varianta corecta.

While we may believe/our world our reality/to be that is is but one/manifestation of the essence/ Other planes lie beyond the reach/ of normal sense and common roads/ But they are no less real/than what we see or touch or feel"

(Varg Vikernes ).


* Vyr sau wyrd este un concept in engleza veche. Conceptul subliniaza legatura dintre toate actiunile si lantul determinist format de acestea. Este asemanator conceptului de predestinare insa nu este un echivalent al acestuia. Spre deosebire de predestinare conceptul nu exclude intentionalitatea individului si schimbarea destinului acestuia.

Sursa: Observator Cultural



Dacă vreți să vă înscrieți la newsletterul METALHEAD și să aflați primii ce trupe mari vin în România, dați un click aici: METALHEAD Newsletter

Intra si pe Canalul de Whatsapp METALHEAD si afla prima oara cine canta in Romania!


Ne gasesti si pe Instagram


Concerte recomandate: