METALLICA - a doua venire

METALLICA - a doua venire
Povestea CONCERTULUI din 23 iulie, spusa de Laura Coroianu, organizatorul show-ului de pe Cotroceni, pentru Money Express.

Update: Poze si Cronica METALLICA la Bucuresti

Cum sa mai vina frate la noi, cand s-a gasit in '99 un cretin sa arunce cu o sticla in James! asa comenta un forumist, la 3 martie, stirea potrivit careia Metallica avea sa concerteze in vara la Sofia. Forumistul facea referire la incidentul din timpul primului concert al trupei la Bucuresti, un incident care, spun legendele, i-ar fi facut pe cei de la Metallica sa-si promita ca nu vor mai canta vreodata in Romania. Nimeni nu-si aminteste de unde a pornit legenda cu presupusa promisiune. Cert e ca cei care au participat la conferinta de presa de dupa concert Richard Constantinidi, de pilda, fost DJ la Uniplus Radio, care le-a luat un interviu in 1996 in Germania si a participat si la concertul din 1999, si la conferinta de presa de dupa povestesc ca atmosfera a fost incordata din cauza incidentului si ca toata lumea a parasit sala cu gandul ca a vazut pentru ultima oara Metallica in Romania.

FARA METALLICA. Daca intr-adevar si Metallica ar fi parasit atunci Bucurestiul cu acest gand, articolul pe care-l cititi in acest moment nu ar mai fi fost scris niciodata. Emag!c Entertainment n-ar mai fi putut vorbi, acum, de sold out in timp record si nici de cea mai rapida negociere din istoria concertelor in Romania, Metallica ar fi avut cateva zile libere intre spectacolul de la Bologna si cel de la Sofia, site-ul www.mytickets.ro nu s-ar fi blocat vreme de peste o ora la miezul noptii dinspre 15 spre 16 iulie, cand s-a facut ultima suplimentare de locuri si, una peste alta, cei mai bine de 20.000 de oameni care au epuizat biletele din aprilie, in doar doua saptamani jumatate, si-ar fi petrecut intr-un cu totul alt fel dupa- amiaza zilei de 23 iulie.

Arareori, insa, o suparare uitata face atat de fericiti atat de multi oameni. E suficient sa citesti mesajele clocotind de emotie si nerabdare de care sunt pline forumurile. Cine cauta radacinile celei de-a doua veniri a Metallica in Romania va da probabil si de primele posturi prin care un fan roman solicita revenirea trupei la Bucuresti. Pe http://eventful.com si pe http://www.rupere.md, de pilda, cineva cu numele Simonette a postat in aceeasi zi 5 februarie 2007 mesaje prin care incerca, nici mai mult, nici mai putin, decat sa aduca Metallica in Romania. Argumentele ei? Slabe, aparent. Sau puternice depinde cum masori. Una peste alta, postul cu titlul ALERTA!!!!!! Sa votam pentru Metallica si Romania" a adunat cateva sute bune de voturi.

FARA INSISTENTE. A avut campania online declansata de Simonette acum un an si jumatate vreun rol, oricat de mic? Greu de zis. Laura Coroianu spune ca si cei de la Emag!c au primit o gramada de mailuri de la fani, pentru ca fusesera o groaza de zvonuri ca vine Metallica si lumea a inceput sa ne scrie". Si, pana la urma, cum a venit totusi una dintre trupele cult ale anilor '80'90 pentru a doua oara in Romania? Metallica s-a in tam plat", sumarizeaza Laura Coroianu, care s-a ocupat impreuna cu echipa Emag!c de organizarea concertului un show care de altfel nici nu fi gura, in decembrie trecut, pe lista evenimentelor anuntate. Povestii, care a in ce put in primavara, ii lipseste suspansul: s-a intamplat, de fapt, ca unul dintre asociatii Emag!c sa se intalneasca in martie la nu-stiu-ce festival", spune Coroianu, cu unul dintre managerii Metallica. Vrem sa venim la Bucuresti", a zis reprezentantul trupei. Da, ma, exceptional, si noi vrem sa va aducem la Bucuresti, pentru ca sunteti minunati si aveti un fan base extraordinar in Romania", a raspuns asociatul Emag!c. Cam asta a fost tot. S-a batut palma pe loc, iar pentru stabilirea detaliilor a mai fost nevoie de sase saptamani dintre toate concertele noastre clar a fost un record si, din cate stiu piata de concerte, cred ca a fost cea mai scurta negociere", spune Laura Coroianu.

FARA CIFRE. Asadar, Metallica a fost cea care a cerut sa vina in Romania. Ar fi deci exagerat ca cineva sa traga concluzia ca Simonette ar fi contribuit esential, cu alerta ei, la declansarea intregului lant de evenimente dar probabil ca n-ar fi totusi exagerat sa spunem ca fanii din Romania pot fi, impreuna, un magnet pentru o asemenea trupa.

Sigur, Bucurestiul era o optiune convenabila, trupa avand cateva zile libere intre spectacolul de la Bologna si cel de la Sofia. Evident, si marimea onorariului isi are rolul ei in decizie dar asta e o informatie pe care cei de la Emag!c, singurii care stiu cu adevarat despre ce e vorba, n-o pot da publicitatii din motive contractuale. Pentru concertul din '99, ex plica organizatorul show-ului, Dorian Ciubuc de la Fun Time Production, intregul buget a ajuns undeva pe la jumatate de milion de dolari". Dar au trecut aproape zece ani de-atunci si preturile artistilor au crescut exponential", adauga el. Cat? E greu de spus, pentru ca informatiile despre onorarii sunt putine, din surse neoficiale, uneori dubioase de-a dreptul.

In aprilie anul acesta, de pilda, site-ul news.bg anunta fara a cita vreun fel de sursa ca Metallica va incasa un onorariu- record de 1,6 mil. $" pentru concertul de la Sofia, de peste doua ori mai mare decat cel primit in mai, tot in Bulgaria, de KISS. Cand aude asta, Laura Coroianu incepe sa rada. Nu va luati dupa stirile de pe agentiile de presa", spune ea. Nu avem voie sa spunem, doar artistul poate face chestia asta, dar nu prea se in tampla, pentru ca nu e in interesul lui", adauga managing partnerul de la Emag!c, explicand ca oricum nu exista onorarii fixe si ca acestea pot fi mai mici daca un artist isi doreste neaparat sa vina intr-o tara, daca orasul e pe traseul unui turneu ori daca nivelul de trai al tarii e crescut. Si pot creste in alte situatii, de exemplu cand artistul primeste oferte de la organizatori rivali.

FARA SPONSORI. Speculatii pe marginea onorariilor se pot face la nesfarsit, dar mai interesante sunt, totusi, certitudinile. Una ar fi ca pentru show-ul de pe Cotroceni Emag!c nu are nici un sponsor care sa contribuie la mentinerea costului biletului la un nivel suportabil. Companiile cu bugete mari de publicitate si organizari de evenimente se sperie de publicul rock, care e un public minunat", crede Laura Coroianu. Pur si simplu ideea de tricouri negre, lanturi si par lung ii sperie cumva", iar asta e o mare greseala, continua ea: Numai eu stiu cati directori de marketing din tot felul de companii au cumparat bilete la Metallica, cati middle manageri si top manageri sunt fani Metallica e un public bun, un public de calitate...". Si oricum, sponsorii trebuie agreati cu managementul trupei organizatorul nu ia niciodata singur deciziile. Nu exis ta asa ceva, artistul e regele intregii product ii, nimic nu se face fara acordul lui", adauga managing partnerul de la Emag!c. Lipsa sponsorilor pune, evident, presiune pe buget, dar Laura Coroianu nu pare ingrijorata: concertul Metallica e demult sold out. Nu anticipam un profit ului tor, ci unul cat de cat decent", spune managing partnerul de la Emag!c. In businessul glamour al marilor concerte, profitul se masoara uneori insa si altfel decat in euro: nume ca Judas Priest, Metallica ori Iron Maiden daca e sa facem referire doar la acest an inseamna un plus de credibilitate in negocierile deja incepute pentru concertele din 2009 si 2010. Pe cine va aduce Emag!c la anul? Nu zic", raspunde scurt Laura Coroianu pentru ca n-au fost semnate contracte si pentru ca nu e intelept sa dai idei competitorilor. Pana atunci, desi inca nu s-a tras linie, Emag!c estimeaza pentru acest an un business de 6 mil. euro, cu 200% mai mult decat in 2007 fata de o crestere estimata de 30% a intregii piete, care anul trecut s-a cifrat la circa 1213 mil. euro, potrivit companiei.

FARA REGRETE. Lumea isi imagineaza ca e foarte funky, te vezi cu artistii, socializezi cu ei", spune Laura Coroianu. Uneori insa ai atata treaba incat nu apuci decat sa le zici hello si sa dai mana cu ei". Concertele sunt, adauga ea, un business numai si numai de riscuri". Si daca, in cazul Metallica, profitul va fi mai mic decat cel asteptat, cei de la Emag!c pot fi siguri cel putin ca vor primi, in compensat ie, ceva la care orice companie ravneste: un fluviu de mesaje recunoscatoare. Monstrul traieste

"Indiferent daca sti totul, sau nimic despre Metallica, "Some Kind of Monster" te va zgudui".

Afirmatia de mai sus nu e a unui credincios din confreria celor patru cavaleri ai thrash-apocalipsului, ci a ziaristilor de la BBC, aceeasi care spuneau despre documentarul Some Kind of Monster" (2004) ca reprezinta, de fapt, o privire captivanta, in amanunt si foarte personala" asupra capcanelor industriei muzicale.

Inca din timpul filmarilor, nu putini erau cei care se asteptau ca filmul sa vorbeasca despre faptul ca cea mai bine vanduta trupa de heavy metal canta in locuri exotice, il venereaza pe Printul Intunericului si face sex pe mormane de bani", scriau in acelasi an de gratie 2004 pentru cronologia Metallica ziaristii de la revista Time". Cuvantul monstru" din titlu ducea, fara indoiala, la astfel de analogii. Spre dezamagirea amatorilor de clisee, documentarul regizat de Joe Berlinger si Bruce Sinofsky surprinde una dintre cele mai dificile perioade din istoria grupului, o perioada marcata de plecarea ba sistului Jason Newsted in 2001, certurile continue dintre triada primordiala James Hetfield (chitara, voce) Lars Ulrich (tobe) Kirk Hammett (chitara solo) carora avea sa i se alature din februarie 2003 Robert Trujillo (fost bass la Suicidal Tendencies, Infectious Grooves, Ozzy Osbourne) , problemele cu alcoolul pe care James Hetfield parea ca nu le mai poate rezolva si pauza destul de lunga in care trupa nu mai scosese nici un album (trecusera cinci ani si jumatate de la lansarea ReLoad" din 1997).

Ideea initiala era ca filmul sa fie o radiografie din interior a ceea ce pe atunci era noul album St. Anger" (2003). Berlinger si Sinofsky si-au focalizat insa do cumentarul pe tensiunile din interiorul formatiei, cu accent pe confruntarea fiecaruia dintre membrii trupei cu propriii sai demoni si furia lor creativ-eliberatoare. Spre deosebire de documentare precum Don't Look Back", al americanului D.A. Pennebaker (despre Bob Dylan) sau Gimme Shelter", al regizorilor Albert Maysles si David Maysles (despre veteranii Rolling Stones), Some Kind of Monster" renunta la sabloanele rockumentarelor si scoate la iveala un portret intim al trupei Metallica.

Sedintele de terapie ale psihologul Phil Towle angajat special de managementul trupei cu 40.000 de dolari pe luna, pentru a-i ajuta pe cei patru sa depa seas ca criza au scos la iveala certuri insuportabile, usi trantite, marturisiri socante, temeri si regrete. Nu ma suport si trebuie sa fac ceva pentru asta", marturisea la un moment dat Hetfield acelasi James Hetfield despre care un personaj din filmul lui Oliver Stone Any Given Sunday" spunea raspicat ca este Dumnezeu".

Acesta nu e un film despre Metallica, ci unul despre relatii", explica si Lars Ulrich in 2005 intr-un interviu pentru BBC. Lipsa de inspiratie a lui James Hetfield Urasc ca nu pot avea inspiratie tot timpul", marturiseste el intr-una dintre scenele filmului , decizia sa neasteptata de a parasi studioul de inregistrari si de a reveni abia dupa 11 luni timp in care a trecut printr-o cura de dezalcoliza re , declarat iile facute de Urlich cu privire la scandalul cu fostul simbol al pirateriei pe internet, Napster (pentru mine e cel mai dificil lucru de privit in film", spune el), toate arata ca adesea monstrii rockului trebuie sa-si masoare egourile pe masura de monstruoase", scriau aceeasi ziaristi de la BBC. Insa, unul din cele mai captivante lucruri legate de film este acela ca desi aparatul de filmat ii ur mareste neincetat pe cei patru, Metallica nu se ascunde niciodata", pentru a cita de data asta un articol publicat de Time" cu trei ani in urma. Cu toate acestea, nu au fost pu tine momentele in care rockerii si-ar fi dorit sa nu mai fie filmati. In fiecare zi imi doream sa le spun regizorilor sa intoarca camera. Am incercat insa sa revin la persoana asta noua care devenisem, una mult mai deschisa. Si, in plus de asta, nu am vrut sa las trupa bal ta", declara Hetfield pentru aceeasi publicatie. Incercarile lor de a ramane im pre una si dependenta de pro vo ca rile re prezentate de filmarile pentru documentar au fost doua motive suficient de puternice pentru a-i determina pe cei patru sa finanteze chiar ei cu 2 milioane de dolari finalizarea productiei. Decizia a venit in urma propunerii facute de casa de discuri Elektra Records cu care trupa a colaborat inainte de a renunta la genul documentar in favoarea unui reality show care sa fie difuzat in episoade de cate 30 de minute pe VH1. Refuzul trupei a fost categoric. Sunt niste baieti increzatori si siguri pe ei; au vrut sa-i lase pe oameni sa-i descopere asa cum sunt ei in realitate. Asta e curaj, curaj de metalist", avea sa comenteze Berlinger gestul.

Sa il vezi pe Hetfield bosumflat, pe Hammett atat de indecis incat nu poti sa nu te intrebi cum reuseste sa gaseasca acordul potrivit sau pe Ulrich exaltand de bucurie cand una dintre picturile din colectia sa de arta moderna (semnata de street artistul Jean-Michel Basquiat) este vanduta pentru 5,5 milioane de dolari la o licitatie din New York, sunt tot atatea amanunte care darama imaginea macho a trupei", scria un comentator al moviemartyr. com. Cei doi regizori, care au folosit piese Metallica si in Paradise Lost" (1996) un documentar despre o crima din Arkansas au surprins in cele peste 1.600 de ore filmate pe o perioada de doi ani (20012003) nu doar gesturi, ticuri verbale, hobby-uri sau relatiile cu propriile familii, ci si travaliul prin care au trecut cei patru in incercarea de a reinventa Metallica. O reinventare al carei rezultat este St. Anger", un album cu un sound total diferit de cel al productiilor anterioare: solo-urile de chitara lipsesc complet, iar Metallica foloseste pentru prima data drop C tuning" (o tehnica speciala de acordare a chitarilor). Dupa terminarea filmarilor, si implicit a inregistrarilor, cei patru Metallica au subliniat impactul pe care l-a avut asupra lor acest tip de colaborare si mai ales rolul pe care l-a jucat terapeutul Phil Towle intr-un moment in care trupa parea ca se va destrama. Phil a avut un mare impact asupra noastra, ca oameni. Poti spune, de asemenea, ca a avut un puternic impact si asupra modului in care noi am redescoperit muzica", avea sa spuna Kirk Hammett.

Jason Newsted, in schimb, a despuiat decizia Metallica de a angaja un terapeut de orice incarcatura freudiana. N-a folosit prea multe cuvinte: really f*****g lame and weak" cu adevarat de doi bani", intr-o adaptare libera, fara infamul cuvant cu F". Trecand intr-un alt registru, regizorii Joe Berlinger si Bruce Sinofsky spuneau ulterior, intr-un interviu din 2004, ca fara ajutorul lui Phil, Metallica ar fi putut sa nu mai existe ca trupa".

Daca presupunerea lor e corecta, articolul pe care-l cititi acum probabil ca nu ar mai fi fost scris niciodata. Sau poate ca nu in forma asta. Dar el e scris. Ridicati coarnele diavolului" in aer si dati de veste lumii: Monstrul traieste!". Hell, yeah!

What the @%#$...

...IS MISSION: METALLICA? Cu aceasta intrebare se deschide pagina in care membrii trupei explica de ce au lansat www.missionmetallica.com, un site despre viitorul lor album. Nu se stie cum vor suna piesele de pe Death Magnetic" dar intrebarea din titlu suna clar a Metallica.

E o incercare pentru intreaga trupa: e primul album de studio dupa 2003, cand a fost lansat St. Anger" inregistrat in cea mai neagra perioada din istoria Metallica si primul la care contribuie noul basist Robert Trujillo, fost membru al Ozzy Osbourne, venit la Metallica din 2003. Dar e si primul album in care Metallica il are alaturi pe Rick Rubin, unul dintre cei mai influenti producatori americani, castigator a sapte premii Grammy.

Cu Death Magnetic", Metallica renunta o spun membrii trupei, producatorul si jurnalistii de specialitate invitat i sa asculte o parte din inregistrarile de pana acum la experimentele pe care le-au incercat cu ultimele albume si se intoarce la vechiul sound de pe Master of Puppets" (1986) sau ...And Justice for All" (1988). Sunt piese heavy, rapide, nebunesti", incerca Lars Urlich sa defineasca stilul noului album intr-un interviu din Revolver", o revista newyorkeza, dar si cateva cantece lente". Singurele sur se de informatie independenta privind soundul Death Magnetic" sunt insa spectatorii, care in urma cu doi ani, in timpul miniturneului Escape from the Studio '06" botezat astfel tocmai pentru ca trupa intrerupsese inregistrarile au putut asculta live doua dintre noile piese (The New Song" si The Other New Song") si jurnalistii si blogerii invitati luna trecuta la un preview muzical. Rezultatul acestei ultime auditii, in care au fost prezentate sase din cele zece piese ale viitorului album: cele cateva posturi de pe blogul revistei online quietus.com au star nit reactia trupei, care a cerut retragerea textelor de pe site, desi Metallica era felicitata ca revine la stilul original. Una peste alta, singurul text pastrat de quietus.com este cel semnat de criticul muzical Bob Mulhouse, care ofera o idee destul de clara despre Death Magnetic". Piesele sunt o explozie de energie si idei", scrie Mulhouse, spunand despre Flamingo" ca ar fi un fel de One" modernizat in privinta sound-ului si foarte asemanatoare, ca tip de versuri, cu The Unforgiven" (Black Album", 1991).

Dincolo de controverse si de speculatii in acest moment nu exista nici un playlist oficial cateva titluri revin in articolele despre Death Magnetic". Show Your Scars", My Apocalypse", Death Is Not the End", Die Hard" nu starnesc, in acest moment, nici o emotie ascultatorilor de Metallica. Dar pana in septembrie mai e putin.
BusinessMagic

Am deschis in 2005 compania cu gandul ca o sa pendulam intre Olanda si Romania, ca o sa stam o saptamana la Bucuresti si trei saptamani in Olanda", spune Laura Coroianu, managing partner al Emag!c Entertainment un fel de satelit" al holdingului olandez Emag!c BV. Socoteala din 2005 s-a dovedit nerealista: Mi-am dat seama ca e full time la Bucuresti".

1) FONDATORI. Emag!c Entertainment SRL a fost infiintata in septembrie 2005 de trei asociati: o romanca, Laura Coroianu (care detine 0,98% ca persoana fizica si 34,31% prin Fat Boy Entertainment), un belgian Guido Janssens care e si sotul Laurei Coroianu, reprezentand pachetul de 35,29% al Emag!c BV , si un olandez Leon Rammakers, cel care pana in 2004 a fost CEO al Mojo Concerts, companie care domina autoritar piata de profil din Olanda (Rammakers detine, prin intermediul Joy Of A Toy BV, 29,41% din actiuni).

2) EXCLUSIV CONCERTE. In acest moment, spre deosebire de compania-mama care face si productie de muzica pe langa evenimente , businessul Emag!c Entertainment SRL se concentreaza exclusiv pe organizarea de concerte si festivaluri. Evident, relatiile pe care cei trei parteneri le au in Olanda si experienta lor in organizarea de concerte s-au dovedit cruciale: E mult mai greu sa construiesti de la zero", admite Laura Coroianu.

3) TO DO. E foarte probabil ca Emag!c sa intre, de nevoie, si in businessul de real estate: compania e deja in discutii pentru finantare interna si externa pentru construirea unei sali de spectacole cu o capacitate de 8.000 de locuri. Initial, Emag!c spera ca municipalitatea sa ofere un teren in schimbul unui venit anual provenit din businessul generat de sala. Discutiile cu Primaria Generala si cu cele de sector au esuat, asa ca Emag!c va trebui, foarte probabil, sa-si cumpere teren pentru constructie.

... i Metallica pentru toti

A inceput cu un anunt publicat in 1981 de batersitul de origine daneza Lars Urlich intr-un ziar din Los Angeles, prin care cauta membri pentru infiintarea unei trupe de heavy metal. Au raspuns James Hetfield, Dave Mustaine si Ron McGovney. Si-au spus Metallica.

1) MEGARIVALUL. La doi ani de la infiintarea Metallica, chitaristul Dave Mustaine este dat afara din trupa, iar in locul sau este luat de Kirk Hammett. Dave era un tip incredibil de talentat, dar care avea o uriasa problema cu drogurile si alcoolul", isi aminteste Brian Slagel, managerul de atunci al trupei. Ulterior, Mustaine infiinteaza Megadeth, un nume emblematic al metalului anilor '80'90.

2) IN MEMORIAM. Cand l-au auzit pentru prima data pe Cliff Burton cantand, in 1982, Hetfield si Ulrich au stiut ca il vor in Metallica si i-au propus sa-l inlocuiasca la bass pe Ron McGovney. Burton a acceptat, dar a pus o conditie: Metallica sa se mute din Los Angeles in orasul sau natal, San Francisco. Cei doi au acceptat. Burton avea sa moara pe 27 septembrie 1986, in timpul turneului european de promovare al albumului Master of Puppets" dupa multi cea mai buna productie a grupului , intr-un accident rutier. Avea 24 de ani.

3) OBSESII. Piesele Metallica vorbesc printre altele si despre fanatismul religios, o tema a carei sursa de inspiratie au fost parintii lui James Hetfield, doi adepti ai Christian Science o doctrina care dezaproba total medicina mama lui James a murit de cancer, refuzand orice fel de ajutor medical. Dyers Eve" sau Mama Said" sunt doar doua dintre cele mai cunoscute exemple.

4) FARA GRATUITATI. In 2000, Metallica a descoperit ca intregul catalog al trupei era oferit gratuit pe site-ului de partajare de fisiere Napster. A urmat un proces ce a adus trupei multe critici din partea fanilor. Metallica a castigat, iar Napster a fost obligat sa nu mai partajeze muzica artistilor ce nu-si dadeau acordul in acest sens.

5) NEGRU DE PLATINA. Metallica" (2001), cunoscut si sub numele The Black Album", a fost remixat de trei ori, a costat 1 milion de dolari si a castigat 15 discuri de platina in Statele Unite; numai in prima saptamana de la lansare s-au vandut in 650.000 de exemplare, fiind considerat punctul de cotitura care a dus Metallica in mainstream.

6) COMERCIALIZAREA. O data cu lansarea albumului Load" (1996), Metallica se indeparteaza de stilul agresiv folosit pe primele albume. Trupa isi schimba si imaginea cei patru se tund si incep sa apara in costume , iar multi fani si critici muzicali ii acuza ca se indreapta intr-o directie prea comerciala, pe care au pastrat-o si cu albumul urmator ReLoad".

Sursa: MoneyExpress