Cronica Sziget Ziua III - O vineri aproape punk

Sunt la a treia zi de Sziget si lucrurile incep sa se aseze. Forfota e ceva firesc, galagia e si ea ceva obisnuit.

Inveti destul de repede harta locului, iti gasesti scurtaturi intre scene, dar ai uneori nevoie de douazeci de minute daca vrei s-ajungi de la jazz la world music, spre exemplu. Intre ele cortul Converse, cel la care urma sa am cea mai grozava experienta muzicala a acestui festival.

Dupa o zi de vineri torida si molesitoare, seara aduce racoare si un vant care nu prevesteste nimic bun. Dar ploaia nu vine, furtuna ocoleste si ea Budapesta, asa incat uriasa petrecere continua nestingerita.

Atractia serii sunt Sex Pistols . Legendarul grup punk s-a reunit pentru o serie de concerte prin Europa. N-au avut parte de critici prea favorabile, show-ul lor de festivalul olandez Lowlands fiind caracteriaza de seful evenimentul ca fiind "trist". Sunt curios sa vad ce-a mai ramas din furia si nervul unui grup plin de energie acum treizeci de ani, asa incat ma amestec cu multimea pestrita (si mare) din fata Main Stage.

Inainte de ei canta nemtii Die Arzte, si sunt cat pe ce sa-I trec cu vederea, dar raman sa-i ascult uimit de numarul spectatori veniti sa-I vada pe scena principala. Au umor, comunica cu publicul si, chit ca in aceasta parte a Europei sunt aproape necunoscuti, muzica lor are lipici de la prima ascultare. Undeva intre punk, rock si balade, Die Arzte sunt una din surprizele placute ale festivalului. Ceea ce nu pot spune despre Sex Pistols .

Faptul ca Johnny Rotten si-a dat Jos pantalonii pentru a-si expune fundul de 52 de ani sau mesajele anti-americane n-au fost deajuns pentru un bun concert punk. Trupa nu suna rau, dar e mult prea cuminte. Plec usor deceptionat, si, pentru ca balanta trebuie sa se echilibreze, ajung la cortul Converse unde canta un canadian pe nume Danko Jones.

Nu stiu nimic despre el, dar raman sa-l vad pana la sfarsit, caci dinspre scena vine o energie greu de trecut cu vederea. Ceea ce ar fi trebuit sa primesc de la Sex Pistols vine de la acest dement care scoate limba, arunca priviri diavolesti spre cele cateva mii de oameni, isi tuguie buzele si canta despre sex oral. Peste toate astea, muzica e cea care ma tine in fata scenei Danko Jones nu canta melodic "s**t". E scurt si la obiect riffuri taioase, piese directe si puternice.

Rock tare si sec, ce pune in miscare instantaneu spectatorii. Care participa cum pot scutura pletele, tipa si, ce e cel mai spectaculos, fac crowd surfing non stop. Uneori sunt in aer cate trei insi, purtati pe mainile multimii, spre disperarea bodyguarzilor. Lumea e in delir, Danko Jones isi ridica deasupra capului chitara in semn de multumire si paraseste scena in uralele publicului.

Excelent!

Tiberiu Crisan, bestmusic.ro