Cronica Tori Amos la Bucuresti

Cronica Tori Amos la Bucuresti

Am sentimentul ca am trait ceva unic aseara, la Sala Polivalenta din Bucuresti. Am sentimentul ca ceva unic si irepetabil s-a petrecut in fata ochilor mei. Mai am, de asemenea, sentimentul ca toate cuvintele din lume sunt prea fade si sarace in inteles pentru a exprima ceea ce am simtit aseara.

Tori Amos a fost, pentru mine, dovada incontestabila ca geniul artistic se manifesta inca, in acest secol al superficialitatii, al kitsch-ului si al aparentei. Personalitatea pe care artista o emana a fost atat de puternica, incat au fost momente in care am obosit, pur si simplu, sa ma aflu in fata ei. Mesajul trimis catre public, forta versurilor si a interpretarii, vocea plina de caracter, totul a fost coplesitor.tori amos concert la bucuresti

In cadrul "American Doll Posse World Tour", Tori Amos a hotarat sa foloseasca, la fiecare concert, putin din fiecare dintre personalitatile portretizate in acest album. Pentru Bucuresti, au fost Tori, Santa, Isabel si Pip, insa la bis s-a strecurat si Clyde, cu minunata "Bouncing Off (Clouds)".

Dupa propria declaratie de pe scena, Tori dorea sa vina de ceva vreme in Romania. Asa ca a ales sa interpreteze si multe dintre piesele sale clasice, "Cornflake Girl", "Crucify", "Siren" sau "Precious Things". Alaturi de ea, Matt Chamberlain (tobe), Jon Evans (bass) si Mac Aladdin (chitara) au dat rotunjime, balans si echilibru unui sunet impecabil.

De mult n-am mai auzit un sunet atat de bun intr-o sala romaneasca de concert. Cele mai frumoase momente, insa, au fost acelea in care Tori a cantat singura cu pianul. Intimitatea si profunzimea vocii sale au redus la tacere absoluta aproximativ 3000 de spectatori. Puteai sa auzi respiratia oricui din jur. In acele momente mi s-a parut ca suntem prea putini pentru Tori, ca suntem doar o mana de oameni in jurul unui pian la care aceasta femeie cu adevarat puternica ne canta.

M-a surprins placut reactia publicului la piesele de pe "American Doll Posse", la "Big Wheel", "Teenage Hustling", "Fat Slut" sau "Smokey Joe". "Silent all these years", "God", "China", "Cruel" sau "Northern lad" au intregit acest concert de la care am plecat visator, trist, fericit, puternic, slab, alb, negru, albastru, verde. Pentru ca Tori Amos e compusa din atat de multe fatete, pentru ca muzica sa e atat de complexa, pentru ca textul sau vorbeste despre atat de multe lucruri...

Colegul Tiberiu Crisan isi exprima, pe final de concert, regretul ca la asemenea evenimente nu vede mai multi artisti romani in public. Da, ii dau dreptate: ar fi trebuit sa luam toate Deliile, Andreele, Loredanele si Nicoletele (Paulele nu, pentru ca Paula Seling a fost acolo...), sa le punem in primul rand si sa le facem sa inteleaga ca nivelul la care se afla, ca personalitati muzicale, se situeaza pe undeva pe la piciorul pianului unicat cu care Tori ne-a vrajit.

In vrajitoria ei, am simtit, cumva, prietenia ce o leaga de Maynard Keenan (TOOL) si faptul ca vine de pe aceeasi scena americana pe care se afla nume ca Nine Inch Nails. Exista legaturi invizibile intre artisti mari, intre artisti ce se reinventeaza in mod constant pentru simplul motiv ca personalitatea lor cere acest lucru.

Vineri seara mi-am dorit sa fiu mai aproape de personalitatea lui Tori Amos, mult mai aproape decat mi-a fost dat sa fiu la Polivalenta.

Insa a sta langa ea mi-ar fi parut, atunci, mult prea mult...

Vezi aici galeria foto a concertului Tori Amos