Cronica Vader la Cluj: Death Fcking Metal

Seara mult asteptata a concertului Vader a debutat in jurul orei 6 cu cei de la Necrovile, o trupa de de brutal death metal infiintata in 2001 In Cluj-Napoca. In momentul inceperii recitalului Necrovile sala era deja cam de o treime plina, asa ca m-am strecurat destul de greu pana in fata scenei.

Pe Necrovile i-am mai vazut o singura data, acum vreo 4 ani, si mi se pare ca de atunci au evoluat mult. Din perspectiva cuiva care nu are prea multa tangenta cu genul brutal death/grind, marturisesc ca am fost placut surprinsa de prestatia trupei.

Avand parte de o sonorizare buna (spre deosebire de alte concerte, in care trupele de deschidere sunt clar dezavantajate din acest punct de vedere), celor de la Necrovile nu le-a trebuit mult sa incinga spiritele in sala cu piese ca 'Rampage in the Crematorium', 'Dripping Spleen' sau 'Intestinal Feast'. Se pare ca aceste compozitii, plus un cover Cannibal Corpse la piesa 'Stripped, Raped and Strangled', au fost pe placul rockerilor adunati in fata scenei, deoarece din cate am inteles recitalul Necrovile s-a prelungit cu vreo doua piese.

Alegerea celor de la Necrovile ca trupa de deschidere a concertului Vader a fost foarte inspirata. Au cantat foarte bine si in plus stau bine si la capitolul prezenta scenica: probabil cea mai interesanta aparitie este cea a basistei, care a venit imbracata in halat verde de doctor. Am facut instinctiv asocierea cu Type-O-Negative... doar ca varianta de fata era ceva mai sinistra - asa cum ii sta bine unei trupe de death brutal.

Playlist Necrovile:

1. Rampage in the Crematorium
2. Dripping Spleen
3. I Defile Your Buried Flesh
4. Intestinal Feast
5. Stripped, Raped and Strangled (Cannibal Corpse)
6. Extreme Meal Dismemberment
7. Embalmed in Gore
8. The Butcher's Axe

Au urmat Inactive Messiah, care au contrastat puternic cu restul trupelor atat datorita stilului muzical, care se vrea un death metal melodic, cat si a prezentei scenice. Nu am fost impresionata de ce am ascultat pe myspace si baietii aveau un look cam glam pentru un concert de death. Daca ar fi sa ma iau dupa look, as spune ca solistul i-ar face lejer competitie lui Ville Valo.

Inactive Messiah au un album proaspat scos, 'Sinful Nation', pe care l-au promovat cu ocazia acestui concert. Din pacate nu sunt familiarizata cu trupa si discografia lor ca sa pot da nume de piese, insa dupa parerea mea live au sunat bine, reusind sa starneasca interesul unei parti destul de insemnate, cu precadere feminina, din public.

Despre noua trupa a lui Legion, Devian, stiam destul de putin. Cand am auzit prima data de trupa si cand am vazut ca in componenta ei se afla Legion si Emil Dragutinovic (ex-Marduk), ma asteptam din partea lor la un black metal suparat. Cand am ascultat 'Ninewinged Serpent' am constatat ca era vorba despre cu totul altceva. Devian canta o combinatie de thrash/death cu riffuri destul de heavy, iar ceea ce confera stilului trupei mai multa greutate este vocea inconfundabila a lui Legion.

Recitalul lor a fost probabil cel mai energic al serii si momentul in care temperatura in sala a crescut atat la propriu cat si la figurat. Cum era de asteptat, publicul l-a primit pe Legion cu foarte mare entuziasm, strigandu-i neintrerupt numele in pauzele dintre piese si cerand sa se cante 'Sracul Va Domni Din Nou In Transilvania'. Acest lucru nu s-a intamplat, dar Legion si trupa lui au compensat si au depasit cu mult asteptarile.

Cu piese ca 'Dressed In Blood', 'Instigator' sau 'Ninewinged Serpent', executate perfect, cu un sunet de buna calitate si doua stage diving-uri spontane din partea lui Legion nici o pleata din sala nu a ramas indiferenta. Comunicarea cu publicul a fost excelenta, atat Legion cat si cei doi chitaristi si basistul au dat mana pe rand cu cei din fata, vizibil impresionati de primirea extrem de calduroasa din partea rockerilor romani.

Septic Flesh s-au reunit in 2007 pentru un festival, revenind anul acesta cu forte proaspete si cu un nou album, 'Communion', care m-a intrigat inca de la prima ascultare. M-a intrigat deoarece nu prea seamana cu nimic din ce am ascultat pana acum (in sensul bun), fiind unul din cele mai interesante albume din aceasta jumatate de an.

In plus, recitalul Septic Flesh a fost cu mult peste asteptarile mele. Seth, vocalistul/basistul trupei, are un stil foarte expresiv, reusind sa atraga publicul si sa recreeze atmosfera mistica de pe noul album. Printre piesele cantate de pe 'Communion' au fost 'Annubis', 'We The Gods', 'Persepolis' si 'Communion', piesa care da titlul albumului. Au cantat si piese mai vechi, 'Faust', 'Infernal Sun' si 'Red Code Cult' ('Sunerian Daemons') fiind numai bune pentru un moshpit brutal.

Aflandu-ma exact in fata scenei, nu vedeam foarte bine ce se intampla in multimea din spatele meu. Dar cred ca nu mi-as fi dorit neaparat sa simt pulsul mosh-ului din spate, mai ales dat fiind ca la un moment dat Seth a impartit publicul de o parte si de alta a salii, strigandu-le sa faca un 'wall of death', ceea ce s-a si intamplat. In haosul creat, cred ca nivelul adrenalinei mele era maxim, fiindca in euforia momentului nu am mai simtit nici coatele nici capetele vecinilor de headbanging.

Dupa o pauza de vreun sfert de ora si pregatirile de rigoare si-au facut aparitia si aniversatii Vader. In fata scenei s-a creat o multime compacta, care a luat-o razna complet in momentul in care Vader si-au dezlantuit forta cu primele acorduri din 'Lead Us'.

In ciuda faptului ca Vader se aflau pe ultima suta de metri a turneului inceput in urma cu vreo doua luni, ei au avut inca energia necesara sa faca un show exceptional, si sper sa o tina asa inca 25 de ai de acum inainte, pentru ca acesta a fost probabil cel mai bun concert de metal pe care l-am vazut in acest an. Pe langa faptul ca au cantat toate piesele impecabil, au adus cu ei si un sunetist foarte bun, care a facut o treaba de nota 10.

Playlistul Vader a inclus piese mult asteptate de fanii inraiti: 'The Book', 'Die!', 'Helleluyah! (God Is Dead)', 'Between Day and Night', 'Chaos' si lista continua... Desi am fost impinsa in toate partile in timpul concertului, de data asta nu pot face nici un comentariu legat de ploaia de pumni, plete si ghionturi primite fiindca pur si simplu nu am mai simtit nimic din cauza starii de euforie care a cuprins Irish Pub-ul transformat in sauna.

Cei in jur de 400 de oameni prezenti au asistat la un concert extraordinar, indraznesc sa spun chiar mai bun decat Immolation. Vader au dovedit ca isi merita statutul de trupa cult pe felia death metal si cei 25 de ani de activitate si-au spus cuvantul in aproximativ o ora si jumatate de metal pur, fara compromisuri.

La sfarsitul serii, Vader au primit din partea celor de la Hatework un tort personalizat pe care l-au impartit cu fanii prezenti la autografe. Dupa un turneu extenuant si un concert sustinut la temperaturi de peste 35 de grade, Peter, Novy, Mauser si Daray au avut inca energie si entuziasm sa discute cu acestia. Nu cred ca a fost cineva la concert care sa fi regretat o clipa ca a batut jumate de tara. Au asistat la un eveniment metalic de cea mai buna calitate. Ne vedem la Hatework Fest!

Playlist aproximativ Vader:

Intro
Lead Us!