In Romania nu se canta pe nasturi

de Buvnitz

In Romania nu se canta pe nasturi


La finele lunii aprilie am avut onoarea - din punctul meu de vedere - de a aduce in Romania doua din cele mai actuale si cotate formatii din scena metal, Cult Of Luna si The Ocean, formatii care in acest moment primesc doar note de 10 pentru noile materiale discografice, in timp ce concertele din turneul care a inclus si Romania au fost in mare parte sold out..nu in Romania desigur, nici nu ma asteptam la o minune cereasca.

Insa a fost un experiment. Am dorit anuntarea acestor doua concerte cu aproape sase luni in avans, perioada in care sa pot demara o promovare graduala in ideea in care romanul se prinde totusi ca nu e vorba de doua trupe banale si ca in lumea asta exista mai mult decat The Black Album. N-a fost sa fie asa si nici nu poti da vina pe muzica, vorbim totusi de niste trupe in elita scenei actuale.

Dar nu despre asta e vorba..pana la urma nu poti obliga romanul sa-ti vina la concert doar pentru ca ai tu impresia ca merita. Aia e, gusturile tale nu coincid cu gusturile altora. Este clar ca interesul pentru 'nou' este ingrijorator. Nu despre asta e vorba. Subiectul e cu totul altul: Pe la urechi mi-au ajuns vorbe ca ori e biletul prea scump ori X nu are bani desi avea in plan sa vina, drept umare au aparut si cereri cu bilete 'pe datorie', in sensul ca il iau acum si platesc mai incolo.

In lumea mea, astfel de scenarii mi se par strigatoare la cer. 50 de lei arunci in cateva ore cand te duci in Centrul Vechi - pentru ca da, rockerul are sange de roman care a vazut cum vine fata despuiata cu tocurile prin pietris iar -deznodamantul e acelasi - ochiul frumos trage la greu. 50 de lei inseamna maxim 4 pachete de tigari..maxim.

Nu vorbesc de concertul enumerat mai devreme ci de toate evenimentele din Romania, fie ca e vorba de Bucuresti, Cluj-Napoca, Timisoara, Brasov sau Sibiu. Daca faci un calcul, 50 de lei reprezinta echivalentul banilor pe care ii lasi deoparte atunci cand mergi la magazin sau hypermarket pentru a-ti cumpara cele necesare.

Asadar, decat sa dai banii aia pe shaorma, nu ar fi mai util - atat pentru tine cat si pentru scena asta pe care te lauzi ca o promovezi - sa mergi lunar la un concert cu trupe pe care le asculti pentru prima data? Doar de dragul de a descoperi lucruri noi, unele care iti plac, altele care nu...asta este farmecul descoperirii. E ca la ouale Kinder, nu tot timpul pica ce vroiai..insa era exact emotia descoperirii - cum zice si reclama.

Alt scenariu valabil regasit de prea multe ori: Nu am avut bani, desi X se lauda luni in sir ca vine, abia asteapta, in primul rand il gasesti...in general vorbim de concerte care sunt anuntate cu 4 luni inainte. Asta inseamna ca daca punem 15 lei pe luna avem ocazia de a vedea un concert frumos organizat, in conditii optime, evenimente ce duc automat la alte evenimente. 15 lei inseamna un pachet de tigari! Think about it! Cu 15 lei pe luna ai ocazia sa sustii aceasta scena pe care tot o lauzi. Pentru ca scena nu se sustine prin like si share pe Facebook cum nici trupele nu vin sa cante pe nasturi.

Ma uit si la concertul cu Depeche Mode unde pe adresa redactiei au venit peste 600 de mailuri legate de un concurs pentru concertul din 2009...da, adica romanul a inceput sa caute pe Google ce siteuri gazduiesc concursuri cu Depeche Mode si automat, spam peste tot in speranta ca se va castiga marele loz. 'Consumatorul' a devenit atat de orb incat nici nu se uita ca e vorba de un concurs desfasurat in 2009. 'In piata' se cer la greu invitatii la Depeche Mode, telefoane, mailuri, intrebari pe la oameni de paza, organizatori, colegi, prieteni..ce sa mai, isterie!

Dar si cand intrebi daca si-ar cumpara bilet...pauza. 'Lasa ca isi cumpara altul.'. Si ce sa vezi, fie ca vorbim despre un concert la Silver Church sau unul la Arena Nationala - chiar si un concert in Underworld sau Gambrinus - nimic nu e pe gratis. Tot timpul vor exista costuri, tot timpul vor exista angajamente de ordin financiar, sacrificii si eforturi ignorate.

Cum doamne iarta-ma sa creasca trupele locale sau scena cand unii inca considera aberant ca pretul de la un concert de club a crescut de la 10 la 15 lei. 15 lei - adica o votka orange in centrul vechi! Nu mai zic de festivaluri unde un bilet de 100 de lei este considerat scump!

Concluzia este simpla. Tot timpul se gasesc scuze, solutii exista si au existat tot timpul. 15lei lunar, atat! 15 lei pentru atatia oameni care se chinuie din rasputeri sa schimbe ceva pentru un public care aparent nu e deloc interesat.

Oferte de concerte cu trupe mari sunt refuzate tot timpul. Romanul nu este in stare sa sustina o scena de care declara ca are nevoie. Vorbim peste 5 ani, sanatate!



Dacă vreți să vă înscrieți la newsletterul METALHEAD și să aflați primii ce trupe mari vin în România, dați un click aici: METALHEAD Newsletter

Intra si pe Canalul de Whatsapp METALHEAD si afla prima oara cine canta in Romania!


Ne gasesti si pe Instagram


Concerte recomandate: