Inceteaza sa mai dai vina pe altii (I)

de Tautan Ionut

Inceteaza sa mai dai vina pe altii (I)


Partea I: publicul

Ca si instrumentist, mi-am pus de nenumarate ori aceeasi problema care se dezbate de ceva vreme la noi in ceea ce priveste participarea si entuziasmul publicului metalist din Romania. Ceea ce urmeaza mai jos reprezinta parerea mea proprie, exprimata intr-o maniera de cioban salajean, dar filtrata la maxim, ca documentul sa nu devina un text obscen. Sunt sigur ca vor exista persoane ofensate, la fel cum altii ma vor aproba. Intentia mea nu e sa jignesc, iar textul nu trebuie luat personal, reprezinta punctul meu de vedere.

Inceteaza sa mai dai vina pe public atunci cand vine vorba de concertele din tara. Mi se par penibile afirmatiile de genul: “publicul din Romania nu sustine scena rock/metal”, “lumea nu stie sa se distreze la concerte”, “oamenii stau pe margine la o bere in loc sa vina in fata scenei” etc. Am participat la concerte foarte reusite, dar si al altele foarte slabe, atat pe, cat si in fata scenei si tot nu am inteles niciodata de ce publicul ar fi de vina in vreun fel cand alege sa sustina sau sa nu sustina un concert pe care il dai, fie ca e vorba de simpla participare la eveniment sau ca e vorba de implicarea activa in atmosfera pe care tu, ca “artist”, incerci sa o creezi.

Nu vine lumea la concertul tau? Vorbesc din proprie experienta ca instrumentist si ca participant la acest gen de evenimente cand iti spun ca exista mai multe explicatii pentru treaba asta:

1. Nu prezinti interes. La cate trupe exista la ora actuala in tara, gusturile mi se pare normal sa fie impartite. Adica nu mai suntem in anii 90, cand existau cateva trupe rock rasarite in orasele mai mari, care aveau sustinatori pentru simplu fapt ca alte formatii nu existau, nu neaparat pentru ca sunau bine, iar fenomenul muzicii rock/metal de abia incepea sa fie cunoscut la scara larga in Romania. Acum, gasesti cate o formatie de rock in orice colt al tarii si pe toate gardurile. Gusturile publicului s-au rafinat. Numai pt ca stii sa canti la un instrument, nu inseamna ca muzica pe care o faci e buna sau e pe gustul tuturor. Pana si metalistii sunt impratiti in sub-genuri si apreciaza doar o nisa din vasta varietate a muzicii care se gaseste pe piata, iar gusturile nu se discuta (intr-o societate civilizata, cel putin).

2. Nu ti-ai promovat destul de bine evenimentul. Zic “ti-ai”, pentru mi se pare aiurea sa ai expectanta de a face altcineva treaba asta pentru tine, mai bine decat tine si sa te astepti sa fie si gratis. Fie ca e vorba de plan local sau national, un concert organizat necesita mai mult decat un mesaj pe retele de socializare sau chat-uri pentru a determina publicul sa apara. De la afisul de prezentare, muzica pe care o faci, pretul biletului si pana la barul in care vei concerta, totul trebuie sa prezinte interes pentru o varietate mare de posibili participanti la eveniment. E vorba de foarte multa munca, in echipa, din partea organizatorilor. Da, e adevarat, publicul nu stie cat efort necesita toata organizarea. Dar, pana la urma, nici nu e treaba publicului ce se intampla in spate. E ca si cum ai zice ca un software prost facut ar trebui sa atraga mai multi utilizatori doar pentru ca programatorii care l-au creat au stat peste program la lucru. Who the f**k cares? Ca absolvent al facultatii de informatica, imi injur cu tot acelasi patos Windows-ul, de fiecare data cand nu se comporta cum as vrea eu.

3. Ti-ai dezamagit audienta. Ai urcat pe scena cu acelasi chef pe care il ai luni dimineata cand te trezesti sa mergi la lucru sau cu aceeasi tragere pe cur pe care o ai cand te duci sa-ti platesti impozitul la stat. La fel a fost si reprezentatia. Ai facut praf tot concertul. A doua oara, eu, ca spectator in prima auditie, nu-ti mai calc la eveniment. Am platit bilet ca sa ma distrez, indiferent cum aleg sa fac treaba asta. Daca sunt doua concerte in aceeasi seara, am sa particip la cel care ma voi simti cel mai bine.

Am ajuns la partea cea mai sensibila, care cu siguranta o sa supere multi “artisti”. De ce la trupele straine se poate si la noi nu? De ce lumea “se rupe” la concertele lor si ale noastre nu? Intrebarile astea le-am auzit in atatea locuri si dintr-o mare varietate de guri cunoscatoare si necunoscatoare. Din punctul meu de vedere, raspunsul ar fi urmatorul: It’s because you suck at it! Da, tu esti de vina, din mai multe motive.

Relatia formatiilor cu publicul venit la concerte lasa de dorit in multe cazuri. Nu e vina omului ca sta in colt si-si bea berea linistit in loc sa vina in fata scenei. A platit bilet ca sa sa te vada, nu? E deja acolo. Ca formatie, mi se pare normal sa transmiti oamenilor din fata ta energia, sentimentul pe care il ai tu cand iti canti propriile piese. Esti oglinda publicului. Daca nu te misti tu, sunt putine sanse sa se miste si ei. Nu e publicul cel care nu intelege efortul depus de trupe. Tu, ca membru al trupei tale nu cred ca il intelegi prea bine. As dori sa te intrebi de ce faci treaba asta? De ce canti? Cat timp esti dispus sa faci toata treaba asta?

Vei canta la fel de entuziast in fata a 10 oameni ca si la 100? Cate sacrificii esti dispus sa faci? Esti in stare sa depui acelasi efort continuu si peste 10 ani? Daca raspunsul este “da”, atunci fa in asa fel incat si publicul sa o stie. Comunica, vorbeste cu el, antreneaza-l in lumea ta. Da tot ce ai in acele 30-45 de minute pe scena. Daca nu reusesti, nu te descuraja. Poate omul se simte bine si confortabil in umbra lui, acolo, langa bericica din fata. Nu i-o smulge, nu te agita ca un pepsi din cauza asta, nu o sa distrezi pe nimeni cu forta. Nu-i injura! Lumea vine si fara chef la un concert, fiecare cu piticii lui, pana la urma. Si tu ai piticii tai, nu? Lasa-i la intrare, pe prima treapta a scenei, vor fi acolo si dupa ce ai cantat, pe scena trebuie sa fii si actor.

De ce ajunge tarziu lumea la concerte? De ce nu avem public la prima trupa? Din nou, pentru ca tu esti cel care i-a obisnuit asa. Ai scris pe afis/event ca incepe la ora 21:00 si ai inceput la 23:00, pentru ca nu a venit lumea. De cate ori nu mi s-a intamplat sa ajung in local la ora scrisa pe afis ca sa constat ca pe scena inca se face soundcheck, cu harababura aferenta situatiei. Din start, ca spectator, mi-ai f*** feng-shui-ul. Trebuie sa stau sa o frec singur prin club, caci iti dai seama ca din grupul de prieteni, numai eu am fost fraierul care s-a gandit sa ajunga la timp. Cluburile sunt racoroase si vara, daca nu vine lume. Rabd frig si nervi pentru ca lui X i-a fost lene sa se pregateasca mai repede (exceptand probleme tehnice, care ar fi frumos sa fie anticipate, totusi). Am venit cu drag la un eveniment si sunt deja frustrat si nervos. Iti dai seama cat chef o sa am eu de distractie, daca mai incepe. Concertele se lungesc pana la ore tarzii, lumea oboseste si pleaca acasa, mai ales daca ai norocul sa fii prins scena libera duminica seara sau in timpul saptamanii. Cea mai grea mi se pare acum incercarea de a reobisnui lumea sa vina la timp. Uite ca tot trupele au f*-o si pe asta pana la urma.

Respecta-ti publicul si publicul te va respecta si pe tine. Daca ai respect fata de muzica ta si consideri ca mesajul tau muzical merita sa fie transmis, fa-ti reglajele calumea pe scena. Indiferent de sistemul de sonorizare, scoate ce ai mai bun din sculele tale. Un reglaj prost si un lucru facut de mantuiala iti va scoate cu siguranta publicul din sala. Nu stii? Intreaba-l pe altul care stie, fara jena si rusine. Scopul tau e sa canti cat mai bine. Esti intrebat? Ajuta-l pe Y sa-si regleze head-ul de chitara sau pe Z sa-si monteze mai repede cinelele pe stative. Nu ai decat de castigat. Nimeni nu vrea sa stea 30 de minute pana se instaleaza urmatarea formatie pe scena. Pe nimeni din audienta nu intereseaza barfele tale despre alte trupe. Nu e o chestie constructiva si faptul ca bagi bete in roate altcuiva nu-ti va crea niciodata o imagine de sine mai respectabila. Dimpotriva. Nu comenta aiurea despre echipamentele puse la dispozitie pe scena (in gura mare). Te face sa arati arogant si publicul a venit sa se distreze, nu sa-ti vada tie fitele. Daca te mai aude si sunteistul, rezultatul va fi foarte previzibil.

Noi trupele romanesti, mai avem multe de invatat.

Mai multe argumente descurajante in partea a doua.

Ionut Tautan – chitarist Krepuskul



Dacă vreți să vă înscrieți la newsletterul METALHEAD și să aflați primii ce trupe mari vin în România, dați un click aici: METALHEAD Newsletter

Intra si pe Canalul de Whatsapp METALHEAD si afla prima oara cine canta in Romania!


Ne gasesti si pe Instagram


Concerte recomandate: