Lars von Trier: orgasmul, Ferrari si alte placeri, versus melancholia, moarte si suferinta

de Chaos Lore

Lars von Trier: orgasmul, Ferrari si alte placeri, versus melancholia, moarte si suferinta


De maine, in cinematografe. Lars von Trier este intruchiparea melancoliei insasi. Acum doi ani era in cautarea unei idei pentru urmatorul sau film. Incerca sa gaseasca surse de inspiratie pentru Melancholia prin muzee, asculta muzica si nota fragmente de ganduri, imagini si bucati de scenariu care acum se regasesc in film. Dar nu noul lungmetraj era obiectivul principal. Ci implinirea lui emotionala.

"Psihanalistul meu mi-a spus ca melancolicii sunt de obicei mult mai echilibrati decat oamenii obisnuiti in fata unui dezastru iminent, in parte pentru ca ei pot spune: 'i-am zis eu!', rade von Trier. "Dar si pentru ca nu au nimic de pierdut".

In MELANCHOLIA, von Trier se lupta cu melancolia insasi. Mai mult decat cu cataclismele. Punctul de plecare este depresia care il lovise in urma cu cativa ani si care a inspirat totul, pornind de la alegerea titlului. Munca a constat si in plimbari riguros programate si ore de lucru la birou, cu scopul de a trece treptat peste perioada in care nu facea film, cand mai mult se tara, decat se bucura de viata. Lars von Trier da tot ce e mai bun atunci cand incepe sa munceasca si cand totul depinde de el: echipele de filmare si investitorii, actorii, dialogurile, scenariul.

"Mi-a placut mai mult sa lucrez la filmul asta, si am fost mult mai prezent de data asta. Cand am facut Antichrist treceam printr-o perioada proasta", spune el.

Dupa baletul initial al sfarsitului lumii, filmul se imparte in doua. Cum spune regizorul: "Daca tot trebuie sa ajungem in iad, macar sa incepem bine". Prima parte se numeste Justine si vorbeste despre sora melancolica si casatoria ei. Cealalta este Claire si acopera numaratoarea inversa, pana la sfarsit.

Melancolica Justine este hotarata sa devina “normala”, explica el. Asa ca acum se hotaraste sa se casatoreasca. "Vrea sa termine cu prostiile, cu angoasa, cu indoiala. Iata de ce isi doreste o nunta adevarata. Totul merge bine pana cand se confrunta cu propriile exigente. Iar cand ajunge la nunta pe care ea insasi si-a impus-o, este coplesita de indoieli", spune von Trier despre personajul Justine, care se bazeaza mult pe cine este el insusi si pe experientele lui vis-à-vis de profetiile apocalipsei si de depresie.

"Justine nu stie daca toate astea merita. O nunta, la urma urmei, este un ritual. Exista si altceva dincolo de ritual? Nu exista. Nu pentru ea. Este pacat ca noua, melancolicilor, nu ne plac ritualurile. Nici eu nu ma simt in largul meu la receptii. Probabil pentru ca pentru melancolici miza este ceva mai mare decat niste beri si muzica", spune regizorul.

"Daca exista intr-adevar ceva inauntru, dincolo de imagine, pot crea o legatura intre mine si el. Dar daca nu te mai bucuri sa primesti cadouri de Craciun sau sa vezi cat de fericiti sunt copiii, atunci tot ritualul de a baga iarna un copac in sufragerie nu mai inseamna nimic".

Casatoria ramane ultima incercare a lui Justine de revenire la viata, in locul dorintei de a o parasi. De aceea vrea sa se casatoreasca. "Cand ai depasit o depresie, trebuie sa iti stabilesti niste ritualuri pe care sa le urmezi. Sa te plimbi pentru cateva minute, de exemplu. Prin efectuarea mecanica a miscarilor, ritualurile castiga in final o anumita semnificatie."

Daca sfarsitul lumii s-ar putea intampla intr-o clipa si totul s-ar opri, si toate suferintele si neimplinirile ar disparea dintr-o data, von Trier spune ca ar apasa el insusi pe buton. Cu singura conditie ca nimeni sa nu sufere. Cum spune Justine in film: ”Viata e urata, nu?”... "Viata este o idee nenorocita. Dumnezeu s-a simtit bine cand a creat lumea, dar nu prea s-a gandit la lucruri pana la capat", rade regizorul.

Dupa von Trier, exista mai multa suferinta decat bucurie in viata. "Ati putea sa ma contraziceti", adauga el. "Orgasmul. Da, intr-adevar. Orgasmul, Ferrari si alte placeri. Dar cu moartea si suferinta la celalalt capat, cred ca astea din urma cantaresc mai greu. Exista mult mai multa suferinta si durere decat bucurie. Chiar si cand te bucuri de o zi de primavara, tot un fel de melancolie este si asta".

Aspiratia puternica este cea mai pregnanta caracteristica a melancoliei, crede el. De aceea Justine urla la aceasta planeta: “Vino sa ma iei!“. "i sa fiu al naibii daca nu vine", spune von Trier. "O devoreaza. Nu este doar o coliziune intre doua planete: Melancholia devoreaza Pamantul". Se poate spune ca Justine primeste ce isi doreste. "Pana la urma, se pare ca avem un final fericit", rade von Trier.


Melancholia, cel mai recent film al lui Lars von Trier, drama SF-apocaliptica lansata primavara aceasta la Cannes intr-un context mai mult decat controversat, cand regizorul soca lumea cinefila cu cateva remarci stangace despre nazism, va rula in cinematografele din Romania din 30 septembrie. In rolurile principale, Kirsten Dunst (Marie Antoinette, Spider-Man, The Virgin Suicides, Interview with the Vampire), Charlotte Gainsbourg (Antichrist, 21 grams, The Tree) si Kiefer Sutherland (serialul tv 24; A Few Good Men, Stand By Me).

Cinematografele in care lungmetrajul va fi proiectat in prima saptamana (30 septembrie – 6 octombrie) sunt Hollywood Multiplex, Cinema Studio, Cinema City Cotroceni, Cinema City Sun Plaza, Grand Cinema Digital, Light Cinema, din Bucuresti, si Cinema City din Cluj. In saptamanile urmatoare, Melancholia va ajunge in toata tara.

Lars von Trier este deopotriva cunoscut ca fiind unul dintre intemeietorii curentului avangardist „Dogme 95”, cat si ca unul dintre cei mai originali si controversati realizatori europeni de filme art house, printre care The Orchid Gardener (1977), Images of Liberation (1982), The Idiots (1998), Dancer in the Dark (2000), D-Day (2001), The Five Obstructions (2003), Dogville (2003), Manderlay (2005) si Antichrist (2009). Este detinatorul catorva premii internationale de prestigiu, printre care Palme d’Or pentru Dancer In The Dark (2000), Marele Premiu al Juriului pentru Breaking The Waves (1996) si Premiul pentru Cea mai buna actrita pentru interpretarea lui Charlotte Gainsbourg din Antichrist, toate acordate de Festivalul International de Film de la Cannes.

Melancholia este produs de Zentropa Entertainments, al carei co-fondator e von Trier (zentropa.dk) si distribuit international de danezii de la Trustnordisk (trustnordisk.com). Scenariul ii apartine lui Lars von Trier, iar director de imagine este Manuel Alberto Claro. In Romania, cea mai recenta productie a lui Lars von Trier este adusa de Independenta Film.

facebook.com/Melancholia
melancholiathemovie.com

Zi-ne parerea ta:

Înscrie-te la newsletter


Join the ranks ! LIKE us on Facebook