Rasismul in muzica rock: Suprematia alba in punk si metal

de Buvnitz

Rasismul in muzica rock: Suprematia alba in punk si metal


Media americana si-a concentrat resursele asupra recentului masacru din Wisconsin iar asocierea criminalului Wade Page cu scena underground white-power a ajuns la proportii senzationale. Brusc, televizorul parca se intoarce la anii 80 cand grupurile white-power skinheads faceau subiectul buletinelor de sitir.

Mare parte din aceste rapoarte esueaza in a prezenta o istorie coerenta a indivizilor neo-nazi infiltrati in scena punk si metal. Desi este putin probabil ca cineva sa citeasca aceste ideologii rasiste in muzica si a intelege de ce o persoana ca Page a comis asemenea acte, o scurta prezentare a rasismului in muzica punk si metal poate ajuta la trasarea unei linii mai clare in ce s-a intamplat in ultimele saptamani.

La inceputurile scenei punk, managerul Malcom McLaren (Sex Pistols) si designer-ul Vivienne Westwood au cochetat cu imaginea Nazi insa intentia lor a fost de a soca publicul si a infige cutitul in visul hippie. Ideea celor doi a capatat din pacate idei fasciste care au atras fani ce intelegeau cu totul gresit mesajele, percepand chemari post-moderniste pentru apararea rasei albe.

Niciodata recunoscut insa unanim de acord, Skrewdriver au stat la baza formarii scenei punk white-power. Skrewdriver a luat nastere in Blackpool, Anglia in 1976 iar trupa nu era initial decat un alt grup de raw punk fara nicio afiliere politica. Au lansat doua single-uri clasice si un LP inainte de a se destrama in 1978. Undeva la inceputul anilor 80 solistul Ian Stuart se intoarce ras in cap si cu o puternica agenda rasista. Finantat de grupuri politice de dreapta, o reincarnare a formatiei Skrewdriver socheaza Anglia in ciuda lipsei de atentie venite din partea presei engleze.

Nu a durat mult pana cand trupe precum Brutal Attack, Skullhead si No Remorse au inceput sa cante alaturi de Skrewdriver, formand astfel o scena white power finantata independent.

Opt albume full-length, numeroase arestari si incarcerari, si mai multe schimbari de componenta. Stuart a condus trupa si in anii 90 cu o baza impresionanta de fani in toata lumea. A murit intr-un accident auto pe 23 septembrie, 1993 insa scena white-power a continuat sa existe iar Stuart a devenit un martir.

In lumea metalului, Varg Vikernes (Burzum) este poate cel mai cunoscut personaj ce ar fi dat nastere unui curent white-power desi acest lucru nu a fost niciodata recunoscut intr-un mod oficial. Varg a cochetat insa cu teme ale puritatii rasiale, avand deseori trimiteri catre imagini ale lui Odin. Varg a fost condamnat pentru uciderea colegului sau de trupa Euronymus (Mayhem) iar diferite trupe din Europa de Est au dat nastere unui adevarat curent muzical, indemnati de lucrarile lui Vikernes.

Catalogati drept paganism anti-crestin, formatii precum Absurd sau Graveland au indepartat orice confuzie in ce priveste credinta la nivel personal, numindu-se Nationalist Socialist Black Metal sau NSBM.

Trupe precum Grand Belial's Key, Dark Fury sau Spear Of Longinus au folosit distributii online underground si festivaluri - precum Frey Faxi, desfasurat in Romania - pentru a raspandi mesajul NSBM.

Spre deosebire de scena skinhead cultivata si crescuta de la radacini de Ian Stuart, comunitatea NSBM a avut la baza continuarea unor idei si proiecte fondate in trecut. Aceste ideologii au cauzat neliniste si confuzie in randul fanilor muzicii metal. Intr-o scena muzicala unde socul si imaginea grafica au un cuvant decisiv, speculatiile au inceput sa puna sub semnul intrebarii anumite credinte ale formatiilor metal. Recent, formatia Nyogthaeblisz a fost interzisa la festivalul Chaos In Tejas in urma unor presupuse legaturi cu miscarea NSBM.

Exista zvonuri referitor la mai multe formatii de black metal ce nu vor sa-si asocieze numele cu NSBM desi ideologia membrilor este recunoscuta in acest curent.

In ciuda atentiei venite din partea mass mediei, scenele skinheads si NSBM raman izolate iar pericolul impus de aceste grupuri ramane la fel de mic ca si inainte de crimele comise de Wade Page.

Nota: Acest articol este bazat pe scrierile autorului Tony Ettman in cartile The Village Voice, Arthur, Swindle, Signal to Noise and Mean si Why Be Something That You're Not: Detroit Hardcore 1979-1985



Dacă vreți să vă înscrieți la newsletterul METALHEAD și să aflați primii ce trupe mari vin în România, dați un click aici: METALHEAD Newsletter

Intra si pe Canalul de Whatsapp METALHEAD si afla prima oara cine canta in Romania!


Ne gasesti si pe Instagram


Concerte recomandate: