Trupe si cluburi, oricum o dai nu iese bine..din vina nimanui

de Buvnitz

Trupe si cluburi, oricum o dai nu iese bine..din vina nimanui


Ca orice om inconstient si cu vise irealizabile, drumul meu in aceasta scena a muzicii rock a fost unul plin de peripetii, pornind de la varsta de 15 ani cand am ajuns sa rup bilete la Underworld si Viking, apoi renuntand la studii pentru a ma dedica exclusiv proiectului Metalhead.ro, ajungand apoi vocal prin n trupe, ajungand apoi organizator de concerte, organizator pentru cluburi si apoi, inevitabil, Rockstadt Extreme Fest.

Ce am invatat din aceste lucruri? Ca nu e deloc recomandat sa te bagi in mai multe lucruri deodata pentru ca inevitabil te vei trezi in situatia in care ai de rezolvat o problema ce pare lovita de un zid invizibil. De ce sa o faci? Pentru ca, realmente, nu avea cine, cel putin la acea vreme. Astazi ma gasesc in situatia in care sunt cumva impartit intre doua tabere, cea a muzicianului si cea a clubului. Muzicianul isi doreste - evident - concerte. Muzicianul roman e un pic diferit in sensul ca el isi doreste din start marea cu sarea, in mare parte din aceste cazuri vorbim de oameni trecuti de prima faza a tineretii si oameni care nu ii vezi sa isi sacrifice jobul, mica familie, s.a.m.d. Poti cumva sa ii condamni? Nu e ca si cum muzica rock iti ofera cea mai stabila oportunitate de a-ti consolida un vis de demult.

Pe de alta parte, clubul e intr-un mare rahat. Statul nu-l ajuta, pretul biletului ramane neschimbat, salariul nu creste, costurile in schimb sunt cu mult peste si destul de multe locuri de prin tara si-au dat seama ca o duc mai bine fara concerte. Nu sunt eu cel care divulg acest secret, din experienta personala stiu ca mai mult de jumatate din cluburile din tara se gandesc de trei ori inainte de a mai face un concert, iar cluburile care inca zic 'da' din prima sunt conduse de oameni dispusi sa faca sacrificii pentru sacrificiul muzicianului. Sigur ca - la nivel real - nu e chiar cea mai indicata solutie, nici pentru trupe. Prea multe sunt cazurile in care unii si-au luat-o in cap din astfel de situatii si maine poimaine te trezesti cu pretentii exagerate venite de la o trupa care iti strange 50 de insi in club.

Nu asta e problema. Luand un sistem dintr-o tara evoluata precum Germania, concertele cu trupe la nivel local functioneaza de cele mai multe ori dupa un model standard: Biletul in sine se imparte in asa fel incat toata lumea are de castigat. Trupa preia un procent, clubul preia un procent, cheltuielile sunt acoperite, se consuma si la bar, etc. Exista o singura problema aici: ei n-au pret de 3 euro/bilet. Plus ca exista o fiscalitate destul de bine pusa la punct.

Acelasi pret domina piata de ani de zile, desi calitatea si cantitatea au evoluat in proportii similare. Normal ar fi ca pretul biletului sa urce, consider ca aceasta este una din cele doua solutii ce ar trebui aplicate. A doua solutie? Sistarea avalansei de concerte. Bine, a doua solutie ar fi necesara mai mult pentru zona Bucuresti, considerand ca in acest moment ai cam ajuns sa numeri pe degete locurile ramase in Romania, cluburi unde inca poti canta.

Cum s-a ajuns in aceasta situatie? Cluburile nu scot suficienti bani, parte din ele intra in pragul falimentului. Nu este normal ca intr-o foarte mare parte din orasele mari din Romania sa existe in acest moment un singur club in care poti tine concerte rock/metal, la fel cum nu e normal ca in momentul in care ai avea doua cluburi in acelasi oras sa existe o usa larg deschisa catre colaps. Ce solutie exista pentru ei? Una relativ simpla, sistarea concertelor, orientarea catre acelasi segment catre care s-a orientat si noua generatie de public: evenimente cat mai minimale, petreceri, s.a.m.d. Costuri de productie zero, incasari net superioare la bar, existenta mult mai facila.

Logica trupeor? Eu vin, iti cant, imi dai banii de bilet si cazare (in cel mai rau caz). Eu vin, iti adun cel putin 200 de oameni, imi merit banii, tu iti scoti oricum banii din vanzarile din bar. Gresit! In mod normal, sistemul ar functiona. In mod practic, nu rare sunt cazurile in care clubul pierde bani si cu 300 de oameni in sala. Lumea pur si simplu nu consuma. E greu de raspuns la intrebarea 'de ce?'. Nici nu vreau sa intru in acel subiect.

Unde raman trupele in acest context? Buna intrebare...desi unii gandesc ca respectivul club poarta vina, adevarul e departe. Partea proasta la trupele rock e ca in ultimii ani au aparut manageri, prea putin adaptati la context si posibilitati de dezvoltare. Asta este - din nou - un alt subiect.

De ce scriu aceste randuri? Pentru ca ajung la concluzia ca atat trupele cat si cluburile au dreptate, ambele isi pun problema dupa un sistem care ar trebui sa functioneze fara probleme, un sistem aplicat la nivel international (pe partea locala desigur), un mod prin care toata lumea ar avea de castigat. Si nu se intampla...

Nu mai avem locuri unde poti canta in tara, nu prea mai avem trupe suficient de inconstiente sa continue. Ce azi aduna 400 de insi, maine va aduna 100. Iar in scenariul prezentat mai sus, tinerele trupe nu au nicio sansa pentru ca niciun club nu le va lua. Si nu poti da vina pe club pentru ca spatiul cu pricina trebuie sa supravietuiasca intr-un fel sau altul. In acest context, cum naiba o scoatem la capat? Imi pare rau ca pun intrebarea si nu ofer raspunsul.



Dacă vreți să vă înscrieți la newsletterul METALHEAD și să aflați primii ce trupe mari vin în România, dați un click aici: METALHEAD Newsletter

Intra si pe Canalul de Whatsapp METALHEAD si afla prima oara cine canta in Romania!


Ne gasesti si pe Instagram


Concerte recomandate: