As I Lay Dying - Awakened (cronica de album)

de Pruna Andrei

As I Lay Dying ramane o importanta influenta a scenei de metalcore ce s-a dezvoltat in ultimul deceniu iar anul acesta au demonstat din nou ca ei se afla in fruntea trupelor ce abordeaza acest gen. Al saselea album din cariera al formatiei, ”Awakened”, lansat pe 25 Septembrie 2012, a mentinut acel sunet specific AILD, puternic, melodic si plin de breakdownuri, dar a marcat totodata si un pas urias in evolutia compozitionala din piesele trupei, un mare advantaj de aceasta data fiind prezenta mult mai activa a vocii bassistului Josh Gilbert.

As I Lay Dying au demonstat in istoria lor de unsprezece ani ca pot sa tina intact sunetul lor specific desi in jurul lor influentele s-ar putea sa fi crescut iar industria muzicala sa ceara o noua dezvoltare in sound. Ceea ce am apreciat foarte mult la ei este au lasat la o parte aceste obstacole si au scos in acest an un album epic pentru metalcore. Probabil plecarea fostului basist Clint Norris (ce si-a lasat amprenta in piese precum “Through Struggle” sau “Confined”), in 2007, ar fi trebuit sa afecteze trupa si sa mai schimbe cate ceva, dar insa acest lucru nu s-a intamplat. Acestia i-au gasit inlocuitorul perfect, poate chiar unul mult mai bun, Josh Gilbert. Tonul si calitatile sale vocale nu au dezamagit in albume precum “The Powerless Rise” sau “An Ocean Between Us”, insa in “Awakened”, As I Lay Dying au facut inspirata decizie sa ii acorde mai mult timp si incredere in toate piesele de pe acest material (inafara de melodia “Washed Away” care este un scurt instrumental).

Alte doua calitati ale acestui material sunt evolutia vocala al lui Tim Lambesis, acesta fiind mult mai agresiva si mai clara fata de precedentele albume si armoniile mult mai inspirate dintre doua chitari. Breakdown-urile sprecifice genului, se imbina perfect cu masurile si blasturile puternice din tobe. Majoritatea pieselor de pe album au refrene foarte catchy, in contrast cu vocea clean a lui Josh.

Melodia de deschidere, “Cauterize” care este de asemenea prima piesa postata pe internet inainte de aparitia albumului, este intr-un fel de mini-heart-attack. Cum am citit intr-un interviu, noul album este mult mai agresiv iar “Cauterize” poarta cu success acesta amprenta deoarece incepe clasic si specific genului, intrand direct cu toate instrumentele. “A Greater Foundation” este piesa care a benieficiat deja de un videoclip. Aceasta straluceste foarte mult prin melodicitatea refrenului si breakdownului nebun de la mijlocul piesei.

“Wasted Years” e mai mult o piesa pentru vocea lui Tim, ce umbla prin mai multe tonalitati, dar se mentine in armonie cu vocea lui Josh. Tot Josh isi lasa amprenta, de data aceasta nu vocal, pe piesa “Defender” unde a realizat un intro pe bass cu mari influente Megadeth. Piesa este mult mai thrash si beneficiaza si de parti de solo.

Preferata mea de pe acest album este fara indoiala melodia “Overcome”. Inceputul acoustic, si riffurile bestiale combinate cu tobele, refrenul foarte melodic, breakdownuri imbinate cu armonii chitarilor si un solo demential, face intr-adevar aceasta piesa sa straluceasca.

Un lucru care insa nu prea l-am inteles este de ce As I Lay Dying au adaugat o piesa instrumentala “Washed Away”, care defapt mai mult este un intro de piesa, in tracklistul albumului, cand mai simplu puteau sa o ataseze cu piesa ce urma, “My Only Hope”.

Recomand “Awakened” tuturor fanilor metalcore dar si celor care nu sunt fani ai acestui gen muzical. Fanii As I Lay Dying insa nu vor fi dezamagiti, ci foarte multumiti de cea mai noua creatie a trupei americane. Probabil este cel mai bun album As I Lay Dying de pana acum, dar pentru mine, acesta este fara indoiala, preferatul meu.

Nota: 8/10