Black Metal: arta spirituala I. Primul val, origini si influente!

de Marcel Mirea

Black Metal: arta spirituala  I. Primul val, origini si influente!


Nota! Acesta este un articol in care va fii prezentata istoria black metalului, evolutia si o analiza a sa, avand in vedere 3 etape ale sale: primul val/origini/influente, al doilea val si prezentul acestui gen, fiecare dintre acestea 3 avand cate 2 parti, una continand teorie iar cealalta o compilatie.

Sunt foarte multe documetare, interviuri, forumuri, pagini cu informatii, toate avand in comun niste relatari foarte superficialae asupra a ceea ce este acest gen si ceea ce presupune. Cine a avut curiozitatea sa verifice cateva dintre ele, va fi observat ca in cazurile respective concluzia formeaza argumentul, si nu invers, cum ar fi indicat si corect cand o opinie – a se vrea - valida si o pozitie este luata si exprimata!

Voi evita cat de mult pot asta in conditiile in care lucrul cel mai important de stiut despre acest gen musical e ca nu este ca oricare altul, trebuind simtit, trait si experimentat!

A fost nevoie de 4 oameni: Geezer Butler, Bill Ward, Ozzy Osbourne si Tony Iommi ca impreuna sa formeze in anul 1969 BLACK SABBATH, si sa “invoce Diavolul” pentru ca muzica metal sa se nasca, respectiv black metalul. Pana cand o perioada de ani echivalenta la numar cu o duzina a trecut, a mai aparut trupa MOTORHEAD!

A fost acea trupa care lipsea si fara de care metalul nu putea evolua! Cea cu tupeul si cea care-l avea pe Lemmy – omul care nu are nevoie de nicio prezentare, nu-i asa? Alaturi de alte trupe precum Judas Priest si Iron Maiden, Black Sabbath si Motorhead au constituit o sursa de inspiratie pentru copii de la vremea aceea care in anii 80’ au urmat sa aiba propriile lor trupe in care au folosit aceste influente!

In anii 1981-1982 Venom, cu ale lor albume “Welcome To Hell” si “Black Metal” au pus piatra – sau pietrele – de temelie pentru genurile pe care noi le stim astazi ca Thrash Metal, Death Metal si Black metal. Muzica de pe aceste albume consista in influente din “noul val de Heavy Metal britanic”(“New Wave Of British Heavy Metal”) si scena punk a anilor 70’. Are acea productie “raw” atat de importanta in black metal, discutata si controversata inca, in randul fanilor si nu numai. La chitara este cantat mult mai rapid decat se facuse vreodata pana atunci – iar aici se naste thrash metalul! - si il mai si avem pe Cronos cu prezenta si vocea lui, imposibil de neobservat, care inspira un commandant al legiunilor iadului pregatindu-se de “lupta” si motivandu-si “soldatii”.

Toate acestea contopite intr-un mod foarte original si fiind completate de catre un concept destul de tabu la vremea accea, Satanismul, cu siguranta ca reprezentau culmile extremului in muzica iar forma rezultata nu putea place decat catorva(foarte putini la numar) restul urand-o sau/si temandu-se de ea! Este acest lucru, Satanismul care a situat trupa in opozitie – defapt asta este traducerea cuvantului “Satan”, oposant! - fata de restul trupelor scenei metal, care devenea din ce in ce mai populara iar acestea din ce in ce mai deschise si dispuse spre compromisuri – si aici se manifesta conceptul de individualism care este inpregnat si sta in caracterul muzicii metal prin definitie -, asadar stabilind ideologia black metalului! Un alt aspect important la Venom este estetica!

Manifestarea lor la nivel visual consta in: haine din piele, tinte cat mai multe si folosirea simbolurilor satanice(cum ar fi pentagrama intoarsa) si anti-crestine(cum ar fi crucea intoarsa) atat in decorul unui show live cat si pe copertile albumelor. Mai trebuie mentionat ca de la Venom provine obiceiul de a folosi nume de scena, fiecare dintre cei 3 membri din perioada invocata avand cate unul!

Nu a durat mult pana a aparut replica, numindu-se HELLHAMMER. Merge pe aceiasi linie cu Venom, haine de piele, tinte, satanism, influentele heavy si punk, productia primitiva dar se observa un pas inante, spre un sound mai agresiv care se va dovedi o foarte importanta influenta deasemenea in viitor! Dar nu a durat mult trupa, Tom Fischer vrand sa creeze ceva nou si inovativ. Si intradevar a facut-o, sub forma trupei CELTIC FROST! In contextual actual e de mentionat ca tinand cont de interviurile date de un numar mare de muzicieni black metal, CF a fost o influenta mai mare decat Hellhammer avand in vedere ca nu foloseste satanismul in concept iar productia nu mai este la fel de primitiva, soundul devenind mai progresiv.

O alta trupa foarte importanta a perioadei timpurii a black metalului este MERCYFUL FATE! MF interpreateaza un gen de heavy metal foarte energic intotdeauna invelit intr-o atmosfera intunecata fiind facut si mai special de catre o voce speciala si unica a vocalistului King Diamond. King Diamond a fost unul – daca nu singurul – dintre cei ce nu numai ca nu faceau un secret din propria credinta, dar mergea si in concordanta cu conceptual MF, satanismul! Prin intermediul MF a oferit o perspectiva noua si diferita asupra satanismului fata de cea conforma dogmei crestine si a propagandei din media.

Dupa ce Venom a dat nastere celor mai mari 3 genuri ale ariei extreme, trupele de Thrash Metal influentate au constituit o mare influenta pentru Black Metalul modern, acestea incorporand un sunet primitiv, voci asemanatoare stilului de growling de tip black sau o atmosfera intunecata. Riffurile de thrash au fost de asemenea cruciale pentru black-ul modern. Cateva dintre aceste trupe ce merita mentionate ar fi: SLAYER si POSSESSED din SUA fiind printre primele ale scenei extreme americane, SEPULTURA si SARCOFAGO asemenea in Brazilia si cele 3 mari ale thrash-ului teutonic, DESTRUCTION, SODOM, KREATOR.

Mai sus spuneam ca imaginea si ideologia black metalului, alaturi de alte elemente, fusese deocamdata stabilita de catre Venom! Dar, lispeste ceva… Un gen cu o asemenea ambitie si cu o capacitate si putere fara granite (precum raul, ca sa citez mai mult sau mai putin, din Slayer), care practic nu are nicio limita trasata – si nimeni nu ar trebui sa faca asta -, nu poate sa existe doar ca o componenta servind unei trupe, alaturi de alte componente. Este mult prea haotic ca sa nu explodeze si sa nu se elibereze. Si asta s-a si intamplat! S-a intamplat BATHORY!!! Doar auzul numelui sau vazul lui scris undeva este de ajuns ca sa cutremure ascultatorul! Avand in vedere asta, cineva ar putea reflecta asupra a ce impact a avut la mijlocul anilor 80’ printre atat muzicienii cat si ascultatorii metal, – o parte dintr-acestia fiind respectiv inspirati sa creeze mai departe –, muzica, si cum aceasta a cutremurat scena metal, reformad-o si modeland-o!

Black metalul devenise o entitate independenta care putea functiona pe cont propriu din resurse proprii si nelimitate. Asta a facut Quorthon – R.I.P. omul din spatele acestei trupe si care este fara nicio indoiala cel mai important om din scena black metal, iar aidoma si unul dintre cei mai inflenti, in scena metal! – cu Bathory pana cand simtul sau artistic l-a condus inspre alte directii musicale si lirice. Multi se intreaba – si o vor face in continuare - cum a reusit Quorthon sa genereze ceva atat de distructiv si pur, atat de magic? Cred ca raspunsul l-a dat chiar el cand a afirmat: “oamenii vad mai mult in muzica mea decat mi-am propus eu sa se vada… eu sunt doar o unealta pentru demonii muzicii!”

Ceea ce a vrut sa spuna exprimandu-se intr-un mod simlpu, consider ca se poate interpreta astfel: Quorthon fiind o persoana speciala, departe de cei ordinari si hilici a simtit nevoia la vremea aceea – si foarte probabil dintr-un sentiment-reflex pur adolescentin si foarte natural, cel de revolta - sa se izoleze intr-un fel, de imprejurari si influentele lor negative prin a face ceea majoritatea oamenilor de-a lungul timpului au incetat sa faca, sa se uite inauntrul sau!


Inauntrul(sinele/spiritul) este intotdeauna o sursa – defapt unica sursa – pentru arta, orice alta origine discalificand din start creatia ca fiind acest lucru, iar aceasta fiind “cruda prin definitie” el s-a uitat si a vazut raul/bestia – in cazul lui, la nivel simbolic nu metafizic,– in toata maretia si nelimitata sa grandiozitate – si nu, nu ma refer la raul acela “gri” posedat de om care este sursa crimelor si atrocitatilor! Un alt aspect foarte important este ca Quorthon nu auzise pana dupa inregistrarea primului album de Venom sau orice alta trupa in a carei manifestari erau incorporate influente si parti specifice ale black metalului.

Influentele sale provin din muzica heavy si punk a anilor 70’. As putea continua cu subiectul Bathory foarte mult – fiind atat de multe lucruri interesante de spus si de reflectat asupra – dar un articol ma limiteaza dinspre a face asta. Influentele acestei trupe se vad nu in foarte mult timp la trupele TORMENTOR si SAMAEL, alte formatii ce apartin de primul val.

In 1987, materialul “Deathcrush” al trupei Mayhem a fost deasemenea de un foarte mare impact in acele vremuri ale inceputului scenei influentand foarte mult si death metalul. Ba chiar, inclinatia era mai mare inspre aceste gen. Mayhem a fost prima trupa norvegiana de metal notabila, fiind initiatoarea scenei norvegiene de black metal respectiv, a celui de al doilea val.. Lucrul cel mai important pe care l-a oferit acest material a fost rifful inventat de Euronymous, care este cunoscut ca “rifful black metal”. A fost creat de acesta ca rezultat al influentelor Bathory, Destruction, Slayer etc.

Inainte de startul celui de al doilea val, au aparut doua trupe nord-americane, VON din SUA si BLASPHEMY din Canada, care prin primitivismul lor si atmosfera generata, au performat o ultima slefuire asupra soundului abordat de multi artisti in anii ce vor fi urmat!



Dacă vreți să vă înscrieți la newsletterul METALHEAD și să aflați primii ce trupe mari vin în România, dați un click aici: METALHEAD Newsletter

Intra si pe Canalul de Whatsapp METALHEAD si afla prima oara cine canta in Romania!


Ne gasesti si pe Instagram


Concerte recomandate: