Cronica Byron: Se poate si in Romania

Cronica Byron: Se poate si in Romania
Byron au prezentat vinerea trecuta (10 octombrie) DVD-ul Acoustic Drama printr-un concert unplugged la Palatul Copiilor din Bucuresti.

Evenimentul a reeditat in varianta extinsa spectacolul din primavara desfasurat la Targu-Mures, care a fost filmat si, iata, lansat pe DVD prin casa de discuri A&A Records.

La Bucuresti Byron au avut parte de o sala plina, in conditiile in care pretul biletului la evenimentul de vineri a costat de cel putin doua ori mai mult decat intrarea la o cantare obisnuita de club a acestei trupe. Iar partea si mai grozava a fost aceea ca Byron au atras la Palatul Copiilor si alti oameni decat cei ce de obicei ii urmaresc concertele.

Desigur, ideea intregului eveniment suna tentant Byron isi reorchestrasera cantecele, completasera line-up-ul trupei cu o sectiune de coarde, un excelent percutionist (Ati de Chile) si invitasera in spectacol doi artisti extrem de diferiti, dar populari (nu populisti): Paula Seling si Alexandru Andries .

MTV-ul facuse un gest neobisnuit dar deplin laudabil si, inainte de concert difuzase cateva cantece de pe DVD-ul Acoustic Drama, gest neramas fara urmari Byron se expune la un public nou, iar unii din spectatorii de vineri se afla in sala ca urmare a vizionarii pe postul mai sus amintit a materialului imprimat de grup la Targu-Mures.

Ideea unui show acustic e, pentru un grup "tanar" un act de curaj. Dupa un singur disc de studio (Forbidden Drama) Byron isi adapteaza piesele pentru instrumente reci (fara efecte, fara chitari electrice, fara sintetizatoare). Gestul inseamna un singur lucru ca membrii grupului stiu sa faca muzica. Si iau provocarea in serios, repetand intens cateva saptamani inainte de concert.

Sigur, un setlist complet acustic poate sa para (si pe alocuri este) moale, comparat cu unul energic dat de instrumente electrice si de miscare scenica mult mai libera. Dar, asa cum spunea trupa inainte de concert, la un unplugged energia este alta. Desi evident uneori muzicienii si-ar fi dorit sa sara de pe scaune pentru un show mai exploziv, si-au facut treaba foarte bine.

Asezati, concentrati in primul rand la muzica, Byron au cantat pur si simplu frumos. Iar feed-back-ul publicului a fost pozitiv, de la inceput pana la sfarsit. Chiar si Paula Seling a fost bine primita, in ciuda faptului ca vine dintr-o zona muzicala diferita, si, de ce nu, mai comerciala.

Dar lumea a apreciat exact ce trebuie prestatia sa din acel moment, in acea formula. Mai notam ca domnul Andries a adus umor (imi bat reflectoarele in ochi, nu vad nimic in sala, dar cred ca aplauzele nu sunt de pe banda) si a respectat regula jocului in maniera personala a interpretat Far Away-ul lui Byron pe versuri adaptate in limba romana, sub titulatura Departe.

Spectacolul Byron Acoustic Drama se doreste a fi continuat cu inca cel putin trei concerte in tara. In conditiile din show-biz-ul actual, si asta poate parea un act de curaj, aproape o nebunie. Fara asfel de intamplari insa, peisajul artistic ar fi prea liniar. Dar e bine, si, intr-un fel ironic ideile grozave le vin celor ce nu canta pe sume consistente la petreceri private, in piete publice la festivaluri ale berii. Ideile grozave le vin celor ce fac in primul rand muzica pentru ca asta le place la nebunie sa faca. Byron e un exemplu.

text + foto: tiberiu crisan, bestmusic.ro