Children of Bodom - Hatebreeder (cronica album)

de George Lazar

" Hatebreeder" e al doilea album marca Children Of Bodom, lansat pe 26 aprilie 1999(26 aprilie-data de nastere a lui Janne Wirman) . Un album in care se regasesc aceleasi elemente clasice din "Something Wild", puse intr-o atmosfera black metal de riff-uri ultra-rapide marca Alexi Laiho . Vocea lui Alexi Laiho e mai mult orientata spre Black Metal, gluma lui in legatura cu albumul fiind : "Hatebreeder a fost prea black metal pentru fanii heavy metal si prea heavy metal pentru fanii black metal" (trad.) . Gasim si elemente Power metal (ce usurare ! ) in aceleasi riff-uri rapide si solo-uri (mai complexe decat pe SW) . Janne Wirman e evidentiat in acest album, in care munca lui devine mult mai vizibila prin solo-uri lungi si elaborate .

"From now on we are enemies. You and I " . Asa incepe albumul, cu un intro preluat de Alexi Laiho din filmul sau preferat, "Amadeus" . Piesa "Warheart" deschide acest album(Felicitari Alex, e un nickname numai bun pentru un user Metalhead ...exprima multa furie piesa asta, functioneaza si pentru copii :)) Glumesc ) . E o piesa care te face sa continui, versurile sunt geniale pentru oameni carora chiar nu le pasa, solo-ul de la minutul 2:09 e genial, pur si simplu incisiv . E o piesa pe care poti sa mergi pe strada si sa te simti...nu, nu pot, o sa folosesc expresia unui cocalar din muzica romaneasca : "nu suna asa bine in romana" . Deci piesa asta...nu, albumul asta e cam asa : "you feel such a badass when you're listening to this" . Pana mea, daca ar fi confortabil sa te bati cu castile in urechi, cred ca as fi invincibil

Una din piesele preferate ale fanilor Children of Bodom e "Silent night Bodom night" . E si singura piesa de pe album scrisa de Kimberly Goss, nu de AlexiLaiho(referire la versuri) . Kimberly Goss e solista grupului cu care a mai lucrat Alexi Laiho, "Sinergy" . Eu unul sunt innebunit dupa riff-urile de aici . Sunt geniale, foarte grele si stapanite live incredibil . De la 1:05 incepe un prim "duel" intre Alexi si fostul chitarist Alex Kuoppala, pe asta se bazeaza cam tot ceea ce urmeaza, iar ceea ce urmeaza e genial. La 1:53 Janne Wirman intervine cu un sunet de clape fantastic drept intro pentru solo-ul de chitara de la 2:17 care parca dureaza prea putin :( . Piesa tip old CoB , cu clasicul cuvant Bodom in titlu, "Silent night Bodom night" ma face sa fiu un fan mandru !

"Hatebreeder" e piesa care numeste albumul . Initial, acesta ar fi trebuit sa se numeasca "Downfall" , dar s-a ajuns la acest nume . Intr-adevar, numele pieselor , riff-urile de pe album, vocea geniala arata mai mult a "Hatebreeder" decat a decadere . Ar fi fost ciudat sa se numeasca "Downfall" chiar si metaforic . Solo puternic la 0:55 inainte de un "I hate you from the bottom of my heart" , riff-ul din refren e asemanator cu cel din "Fear of the dark" de Iron Maiden, doar ca e cantat mult mai jos iar la 2:48 incepe un "bridge" preluat din aria Regina Noptii de Mozart . De parca nu era suficient, piesa se incheie cu un solo absolut incantator, in care sunt vizibile de asemenea elementele clasice tipice .

La muzica din "Bed of razors" Alexi Laiho a colaborat cu Alex Kuoppalla si impreuna au reusit sa creeze riff-uri ce ar putea fi auzite in orice opera. De fapt ar trebui auzite in orice opera . E una din piesele in care Wirman demonstreaza ! Aici se observa clar ca a preluat controlul asupra a ceea ce face, este chiar mai prezent decat chitara lui Alexi . La minutul 2:34 apare unul din clasicele dueluri intre cei doi (solo Alexi plus solo Wirman), repetat in final intr-o alta forma, la fel de clasica. Multumim Alex Kuoppala, probabil ai si tu o legatura cu linia melodica de aici, e geniala !

Daca "Silent night Bodom night" e pe locul 8 intr-un top 50 personal, "Towards dead end" e pe locul 45 . Exista acest top, l-am facut acum o luna . E imposibil sa faci o astfel de selectie, dar eu m-am chinuit sa o fac si sunt mandru de ce a iesit pentru ca era cerut de un prieten, sa mai asculte ceva muzica "buna" . Omul a fost innebunit, asculta acelasi top de atunci . Deci locul 45 e loc de onoare, tinand cont ca am ignorat melodii pe care le-as asculta toata ziua fara sa ma plictisesc . Revenint la TDE , chitara si clape . Atat am de spus ! Si pentru cei ce nu apreciaza asta: " Fear ... Prevail ... Insanity ... Obey ! " .

"Black widow" e un nume care imi da fiori . Poate pentru ca am scris o poezie numita "Vaduva neagra" :) Sau poate pentru ca incepe cu tema din "Miami Vice",Sezon 2, Episod 1 compusa de Jan Hammer . "Black widow" e una din piesele la care iubesc refrenul , si nu pentru ca versurile sunt bune, ci pentru ca Alexi foloseste un cuvant cheie la inceputul fiecarui vers : "Fire: fire is into turning in my heart/Traitor: hate your face, obey or you're gonna die/Murder: praying on my knee, I saw her near, come here/Oh yeah: I'll come back to you when I'm dead". Imi plac mult refrenurile gen acesta. Solo-ul de aici e, desigur, preluat dupa Mozart, si imi permit sa spun ca finlandezii dau o noua fata metalului simfonic, desi nu sunt incadrati in acest subgen .

Iubesc riff-urile din "Wrath within" , care sunt mai exact luate din diverse piese de la "Stone", trupa la care activa in acel moment Roope Latvala . Come on! Get down! si urmeaza de la 1:53 Alexi si Janne, cu putin ajutor de la Alex Kuoppala. De la 2:35 totul e feeric, ca o balada celtica...

"Children of Bodom" e o piesa pe care o cant cu placere... E ca un tribut adus copiilor ucisi in legenda lacului Bodom... Cei trei sunt readusi la viata de versurile lui Alexi : "Children of Bodom angry are rising" . Ce imi mai place? Refrenul aduce aminte de primul album..."Something wild has survived" . Intr-adevar, ceva a ramas din SW , dar multe au aparut acum, si aici ma refer la clape ...

Da, melodia mea preferata all-time, all-life , all-inclusive etc. e “Downfall” . Mie mi se pare ca are tot ce vrei de la o piesa Children of Bodom . Videoclip naspa, dar nu se pune J . Cand aud in casti intro-ul de clape si imediat chitara, simt ca imi cresc aripi, pene pe spate etc :). Simt total opusul mesajului din piesa ! Asta e ciudat…versurile sunt demoralizatoare, pot spune, dar muzica e …pur si simplu ridica parul de pe mine…Sunt multe senzatii pentru ca sunt obsedat de melodia asta. Despre solo-ul de la 3:14 pot sa spun ca e solo-ul care m-a tinut strans de Bodom…Ma rog, e tot duel Laiho-Wirman, dar ce e important e ca e genial !

Albumul se incheie cu un super-cover(unul din cele reusite), “No commands”, preluat de la Stone, trupa lui Roope Latvala. Am spus, e cover reusit, mai multe nu spun(pentru mine cover inseamna de multe ori o imbunatatire a unei melodii, dar nu sunt de accord cu aceasta forma legala de plagiere).

Ma rog, editia DeLuxe a albumului include alt cover, “Aces high” de pe albumul “Powerslave” al celor de la Iron Maiden. La fel de reusit. Atat.

Albumul “Hatebreeder” e albumul meu preferat, dar mi-a fost greu sa scriu aceasta cronica. Am fost prins in alte trebuir “internautice” si nu m-am putut concentra in totalitate aici . Sper ca a iesit ceva bun, astept feedback.

*Multumiri pentru aprecieri si feedback la cronica albumului “Something wild” : warheart(multumiri special si pentru cronica “Relentless Reckless Forever”) ; chriscyrus ; LOG ; hail_of_bullets(fratioare) ; Promusic Prod.