7 motive pentru care undergroundul este cum este

de Morrison

7 motive pentru care undergroundul este cum este


Am tot auzit in ultima vreme expresia "Salvati Undergroundul" si am participat activ (intentionat, ca sa studiez piata) la certuri intre trupe, intre trupe si promoteri, intre membrii aceleiasi trupe si tot asa. Sa o luam usor, usor. Inainte de toate, Undergroundul NU poate fi salvat, ca de-aia se cheama underground. Undergroundul trebuie ajutat si sustinut de catre toate mediile implicate in acesta dar mai ales de catre trupe ca daca nu canta nimeni nimic, ce sa sustii?

Daca vrei sa "salvezi" undergroundul inseamna ca vrei sa scoti trupele de acolo si sa le duci in mainstream si atunci, in Romania cel putin, iar nu e bine, ca ajungi sa fii hulit public ca "ai succes si esti comerical", la fel cum o patesc destul de des baietii de la Trooper si mai nou majoritatea trupelor care se califica pe la tot felul de concursuri nationale si internationale. Mereu nu e ceva bine, mereu s-a dat o teapa, mereu s-a dat spaga la "juriu", mereu "au facut aia ceva de au castigat" dar se uita esenta: muzica. Deci, in Romania, nici in mainstream nu e bine. Stiu ca e mult sa-i zici mainstream dar pastrand proportiile, numim mainstream acele trupe romanesti care sunt in stare sa fie headlinerii unui show propriu si strag macar 300-400 de oameni la minim 20 de lei intrarea.

Revenind la Underground, dupa 10 ani de implicare activa in tot ce inseamna industria muzicala si nu doar rock, pot sa zic urmatoarele:

Undergroundul nu functioneaza pentru ca: (Atentie, nu generalizez, nu toata lumea e asa, dar un procent covarsitor se incadreaza acolo)

1) Mancatoria


Toata lumea se mananca de cur cu toata lumea. Exista bisericute, grupuri, atat pe net cat si pe la concerte si manifestari artistice unde toata lumea comentaza in legatura cu toata lumea. Ceva gen episodul din Southpark cu "Everybody vs Everybody". Subiectele sunt diverse iar cateva topice de discutie le gasiti in primul paragraf de mai sus. Evident, cand se intalnesc, toti sunt prieteni si tovarasi.

2) Scandalurile, eternele scandaluri

Acele bisericute de mai sus se unesc intr-un fel de coalitie si atunci cand trupa lor preferata intra in belea. Imediat, fara a citi prea multe despre subiect si despre ce este vorba in propozitie, incep sa se arunce vorbe grele, amintiri de acum 10 ani cand "X a facut o magarie enorma" (evident, totul este foarte subiectiv), paralele cu alte intamplari similare, injuraturi, amenintari si tot asa. Stau pe net pe mirc din 1996 si am prins trolling grav pe acolo asa ca nu ma bucur sa observ ca dupa aproape 20 de ani de internet (evolutie?) nu s-a schimbat mai nimic. Scandalurile dureaza 6-12 ore sau o noapte, a doua zi toata lumea a uitat absolut tot.

3) DIY is dead (Do It Yourself)

Acum 10 ani cand ne-am apucat sa facem concerte cu METALHEAD, am facut-o pentru ca nu o mai facea nimeni. Trupele au pus umarul imediat si am facut un pact asa ca pana in 2008 am tot avut in Viking, Utopia, Suburbia, LMC, Old School, Preoteasa etc.. o gramada de concerte cu trupe romanesti. Trupele cantau, scoteau albume, mergeau in turnee, strangeau peste o mie de oameni la concerte (Mai stie cineva Bucharest Metal Nights-urile?). Totul era DIY. Am vazut ca nu ne ajuta nimeni (nici nu are cine) am zis: hai sa facem noi, singuri, prin puterile noastre. DIY acum este mort, aproape. IN afara de cateva grupuri restranse de oameni bine intentionati care fac targuri de merch, turnee cu trupele lor sau isi scot albume singuri, toata lumea asteapta sa le pice ploconul din cer.


4) Ura fata de promoteri


Din ciclul scandaluri, promoterii sunt subiectul principal. Toata lumea are impresia ca promoterul este hot, ca are preferinte pentru trupele X si Y, ca ia spaga, ca face bani ca etc.. Lucrurile sunt simple. Un promoter te urca pe scena din doua motive: 1) ii place de tine si de ce faci si crede in tine si vrea sa te creasca pentru ca apoi sa se foloseasca (la propriu, e de bine) de numele tau pentru a face showuri din ce in ce mai mari ca pana la urma sa te puna headliner si sa te ajute sa cresti 2) daca vinzi bilete. e si firesc, un promoter face business in primul rand si apoi hobby (cei care fac concerte si nu se uita la partea de business nu sunt promoteri, sunt DIY dar in timp vor deveni promoteri pentru ca altfel nu au cum sa mearga mai departe. DIY nu tine o vesnicie, pentru ca iti dai seama de niste lucruri pe parcurs si vrei sa fii mai bun. fara a fi profi, nu poti fi mai bun). Sincer, nu inteleg cum pot trupele sa se certe cu promoterii, adica exact cei care le pot ajuta sa creasca si le pot duce muzica la fani. E un mister pe care sper sa-l dezleg in curand. (lucrez la asta)


5) Ura fata de locatii


Incet incet au inceput si locatiile sa fie "vinovate" pentru starea undergroundului. "Nu e aer conditionat", "Berea e scumpa", "Servirea e de rahat" etc.. diverse motive. Trebuie sa intelegem cu totii ca toate locatiile care fac concerte de rock si metal (de orice fel) o fac pentru ca "nea patronul" vrea si pentru ca ii place muzica asta. Am avut si noi cluburi (ale noastre) si stim cat de greu e sa tii o carciuma. Costurile sunt imense si eforturile considerabile. Singura cale pentru a ajuta pe toata lumea e sa inchidem ochii, sa venim acolo la concerte, sa cumparam de la bar (nu sa venim cu pet-ul in rucsac), patronul sa incaseze "ceva" si sa vada ca merita sa investeasca in locatie pentru a oferi conditii din ce in ce mai bune.

6) Lipsa unui plan clar de actiune si lipsa comunicarii

Majoritatea trupelor nu comunica, absolut nimic. Nu au o prezentare, un CV, pe cineva specializat care poate trimite un mail catre un promoter sau catre un label, pe cineva care sa-i reprezinte, pe cineva sa "talk business" cand e nevoie sau pe cineva care sa ii indrume cum sa cante - un producator (asta e cel mai important, nicio trupa serioasa nu canta de capul ei si exact ce-i trece prin cap). Stiu, e scump, nu sunt bani, dar sa nu uitam de punctul 3, DIY. Asa au invatat toti, s-au luptat cu balaurul pana i-au invatat limba.


7) Asteptarea salvarii


Multi asteapta sa fie salvati. Pana si noua ni se reproseaza ca nu "Salvam undergroundul". Asta e cea mai mare ineptie auzita vreodata. Nu te salveaza nimeni, te salvezi singur, e munca ta, timpul tau, banii tai, visul tau. Daca tu nu te poti ajuta, nu o va face nimeni. Tu te cunosti cel mai bine, tu stii ce poti, ce vrei de la viata, ce vrei sa comunici, pentru ce canti. Toti din jurul tau te pot ajuta, dar nu salva iar ajutorul vine cu un pret: interesul pe care cei din jurul tau vad ca ti-l dai, sau nu.


8) (BONUS) M-a facut sunetistul, frate

Si inchei cu eterna treaba "m-a facut sunetistul frate". Sunetistii nu "Fac" pe nimeni. Sunetistii sunt platiti sa-si faca treaba asa ca e scopul lor ca trupele sa sune bine pentru ca altfel promoterul ii da un sut in cur si-l trimite acasa. DAR, ca sa suni bine, trebuie sa ai pe ce canta. Am vazut trupe care vin cu efecte de "sala de repetitii", si chitari la propriu de jucarie si se mira ca live nu suna bine. Pai..nu prea merge asa, normal ca nu suna, nu are cum. Stiu, e scump, dar aici e cheia si aici e greu si aici trebuiesc facute investitii. Trebuie ales: 1) vreau sa cant sa ma simt eu bine cu prietenii si apoi sa merg la bere 2) vreau sa fac MUZICA, sa ma dezvolt personal, sa imi las amprenta si dupa ce mor sa ramana ceva dupa mine

Atat pentru azi,

Multumesc, ma inclin, (sau ma inchin)

Morrison

\m/



Dacă vreți să vă înscrieți la newsletterul METALHEAD și să aflați primii ce trupe mari vin în România, dați un click aici: METALHEAD Newsletter

Intra si pe Canalul de Whatsapp METALHEAD si afla prima oara cine canta in Romania!


Ne gasesti si pe Instagram


Concerte recomandate: