Cum a influentat serviciul Facebook scena romaneasca de metal?

de Buvnitz

Cum a influentat serviciul Facebook scena romaneasca de metal?


Sunt un utilizator activ al retelei Facebook, il folosesc cu mare placere si il consider un mediu util dar in acelasi timp atat de daunator sau mai degraba prost inteles de catre tanara generatie.

De bine de rau m-am implicat in scena metal inca de la 14-15 ani cand stateam la bilete pe vremea in care Morrison facea concerte la Viking. Pe atunci abia daca exista Hi5, un sistem de altfel limitat. Apoi aveai MySpace care era mai degraba o unealta de a tine contactul cu trupele.

La acea vreme erau cazuri in care aveam si patru concerte pe saptamana, 'media' pe eveniment depasea 100 de platitori, la evenimente 'mari' gen Bucharest Metal Nights depaseam cu lejeritate 500 de platitori. Atentie, era vorba de trupe romanesti! Tin minte ca au fost doua editii unde am avut 800 de platitori. Nu stiam ce insamna share, like, spam, s.a.m.d, inca ne rugam unul la altul daca are de un mesaj pe Vodafone. De concerte aflam de pe afisele lipite prin oras (numai eu tin minte de doua ori cand m-a alergat politia pentru afisaj ilegal) sau de pe siteuri/forumuri, un alt domeniu aproape anihilat.

Si uite asa a aparut Facebook-ul iar participarea la viata (cea reala) a scazut. Forumurile au disparut, site-urile au disparut, interesul oamenilor pentru un subiect anume (nu neaparat legat de muzica) a devenit direct proportional cu numarul de like-uri, nevoia de a dezbate verbal o tema a fost suplinita de sectiunea de comentarii, la fel cum si dorinta de a asista la un show de club a disparut in favoarea unui comfort cu care ne-am obisnuit prea bine.

Nu spun ca asta e motivul pentru care toata lumea se plange de absenta publicului la showurile de club. Dar realmente este unul din motive. Observ doua probleme majore in ce priveste impactul serviciului de socializare in ce priveste scena noastra de metal.

1. Nu mi se pare normal si sanatos ca organizatorii de showuri de club sa foloseasca Facebook-ul ca principala unealta de promovare. Facebook nu e un serviciu care va ramane permanent in picioare, drept dovada procesele costisitoare (cel cu Yahoo e doar unul din exemple) sau declaratiile marelui boss referitoare la o posibila dizolvare. Faptul ca postezi pe un grup cu 5000 din membri (din care realmente doar 50 vad anuntul din care sa spunem ca 10 sunt interesati iar 5 uita) sau folosesti un script pentru a da invite la inca 5000 de oameni (din care din nou vad 100, 50 dau maybe ceea ce inseamna clar ca nu vor ajunge si inca cativa dau attending din care inca jumatate nu vor ajunge) e un mod stupid de a promova un eveniment. Cateodata devine chiar un gest de disperare cand vezi ca nimic nu se intampla. Faptul ca dai click pe 'create event' si apoi spamezi in nestire nu e deloc sanatos.

2. Cred ca cea mai mare greseala e sa ne luam dupa numarul de participanti la un event. Pare ireal dar unii chiar nu folosesc Facebook-ul sau pur si simplu nu sunt interesati de asemenea statistici. La fel cum mi se pare ireal ca cineva din Sighetul Marmatiei sa dea attending la un concert din Bucuresti si tu chiar sa-l crezi pe cuvant. Tocmai in acest sens spun ca promovarea agresiva pe Facebook este o eroare grava. Faptul ca toata planeta e conectata la Facebook nu inseamna ca asta va avea neaparat un efect benefic...cateodata sunt prea multi pesti in acvariu.

E adevarat ca multumita Facebook descoperim in fiecare zi formatii si oameni noi. Avem ocazia de a comunica cu muzicieni, de a descoperi lucruri noi, de a socializa cu oameni care au gusturi comune. Dar omului i s-a oferit un deget iar el a luat toata mana.

Multi (in special cei din generatia mai tanara) au uitat ce inseamna un concert, raman doar cu amintirea unei filmari HD de pe cel mai banal telefon modern care aparent e mai performant decat o camera video. Nevoia de a dezbate o muzica, eveniment, formatie e satisfacuta de sectiunea de comentarii. La naiba, pana si barfele de pe vremuri au disparut din cauza serviciului Facebook. Ironia sortii as putea spune.

Cum a influentat Facebook-ul scena romaneasca de metal? Metalistul e si el pana la urma roman iar romanul e dependent declarat de Facebook. Pozele ezoterice modificate in Photoshop par acum principala noastra preocupatie. E drept ca fara Facebook poate anumiti membri din trupe nici nu se gaseau (in special cei din afara Bucurestiului), e drept ca fara Facebook trupele din 'noua' generatie poate nu se bucurau atat de tare de aceasta notorietate existenta...la fel cum e adevarat ca ramanem la attending-uri si like-uri. Si totusi poate era mai bine pe sistemul clasic in care turbam in lung si-n lat cu concerte in toata tara si afise pe pereti ulterior fugariti de jandarmerie.

E totusi ciudat faptul ca am uitat sa cautam...muzica in general. Ne bazam pe faptul ca prietenul X ne pune pe wall o piesa si astfel uite cum ne-am satisfacut si nevoia de cunoastere.

Astfel de probleme nu au fost semnalate de mine ci auzite de la voi in decursul ultimilor trei ani. Merita totusi tras un semnal de alarma. Nu stiu exact cine si de ce crede ca vom putea sustine aceasta scena cu like-uri si share-uri.

P.S. Daca s-ar mai organiza un Bucharest Metal Nights - la fel ca pe vremea pre-Facebook - am mai avea 800 de participanti? Probabil pe Facebook la sectiunea attending.

E foarte interesant de vazut ce se va intampla cand va disparea Facebook-ul. Aceasta etapa e inevitabila....sper la o intoarcere in 'primitiv'. Acum va spun la revedere pentru trei saptamani in care voi strabate batranul continent european. In aceasta perioada mi-am propus sa nu folosesc acest serviciu numit Facebook. As vrea sa traiesc asa cum o faceam si acum cativa ani, cu mesaje SMS...



Dacă vreți să vă înscrieți la newsletterul METALHEAD și să aflați primii ce trupe mari vin în România, dați un click aici: METALHEAD Newsletter

Intra si pe Canalul de Whatsapp METALHEAD si afla prima oara cine canta in Romania!


Ne gasesti si pe Instagram


Concerte recomandate: