Draga artistule...

de Morrison

Draga artistule...


Am tot auzit in diverse contexte discutand cu artistii cu care facem noi concerte sau pur si simplu la o masa mare si rotunda unde se discutau chestii artistice o serie de afirmatii pe care as dori sa le exploatez si sa le disec.

In acest prim articol voi face referire la fraza:

"Pai am vandut toata sala, e sold out si astia mi-au dat doar atatia bani cati erau in contract. Ar trebui sa-mi mai dea ca eu i-am vandut biletele si daca faceam eu concertul tot atatia veneau".

Lucrurile sunt simple: un artist canta din trei motive

A) are ceva de lansat, de facut, de comunicat, ceva nou, un turneu, un album, un videoclip
B) il cheama un promoter sa cante intr-o anumita locatie, festival etc..
C) se plictiseste si mai vrea si el un concert

In cazul A, in proportie de 50% / 50% isi organizeaza singur concertul si in proportie de 90% isi rupe capul in detalii foarte mici pe care le considera total neimportante si in loc sa se concetreze pe cantat si sa delege altora care se pricep la asta, sta si face productie, afise, se implica in toate detaliile si "rupe bilete la intrare" (evident, nu el, e o expresie).

Dupa o prima experienta de genul asta, trece in ceilalti 50% si ia pe cineva sa-i faca treaba, cineva care se pricepe.

Eu daca vreau sa-mi cumpar o pereche de pantofi, nu tai vaca, o jupoi, ii iau pielea, ii dau gauri, tai niste plastic sa-mi fac talpi si-mi fac pantofi. As putea sa fac asta dar nu e eficient. Ma duc la magazin si cumpar o pereche facuta de unii care se pricep si care fac doar asta.

In cazul B, promoterul il cheama sa sustina un concert, sa zicem intr-un club. El stie puterea de vanzare a trupei si pretul acesteia orientativ asa ca ii ofera un fee raportat la capacitatea locatiei, pretul biletului (si politica locatiei) etc.. Acum intra in actiune skillurile lui de promoter (organizator): cum seteaza pretul, cum promoveaza concertul, cum il impacheteaza, cum isi aduce (sau nu) lume la concert. Artistul incaseaza banii indiferent daca e sala plina sau goala.

Acum daca e sala plina, meritul este comun: Artist de succes si promoterul care si-a facut treaba. Am vazut sute de cazuri in care o trupa bestiala canta cu sala goala pentru ca sau preturile erau nesimtite sau locatia nu se potrivea cu ce canta trupa sau ca locatia era la mama dracu sau ca era pus showul de Paste, Craciun sau mai stiu ce alta zi de Champions League.

Promoterul are un business, e logic sa castige bani alaturi de tine ca artist ca de-aia face concerte. Faptul ca e sala plina e si meritul lui. Daca vede ca are succes cu tine, te mai cheama, si in loc sa castigi suma X pe an, o castigi poate de 5 ori ca-ti mai da 5 concerte sau te recomanda, sau vad alti promoteri ca ai vandut si te cheama si ei. Organizatorii care fac concerte din hobby nu sunt promoteri, sunt filatelisti amatori. Nu exista hobby in showbusiness. De-aia se si cheama Show + Business. Totusi, cele mai de succes concerte sunt cele in care crezi, in care te implici, in care stii ce canta trupa, in care stii macar niste piese de-ale ei si in care le respecti munca. Nu e doar business e si pasiune si dedicare dar fara un knowhow de business orice promoter o va da in bara mai devreme sau mai tarziu.

Daca si promoterul face bani, BUCURA-TE, l-ai ajutat pe el si te-a ajutat si el pe tine.

Ma inclin,

Morrison



Dacă vreți să vă înscrieți la newsletterul METALHEAD și să aflați primii ce trupe mari vin în România, dați un click aici: METALHEAD Newsletter

Intra si pe Canalul de Whatsapp METALHEAD si afla prima oara cine canta in Romania!


Ne gasesti si pe Instagram


Concerte recomandate: