Cronica Coma unplugged la Preoteasa

Cronica Coma unplugged la Preoteasa
Coma light s-a plasat intr-un an si peisaj muzical la fel de aglomerat precum strazile capitalei intr-o dimineata de luni. Deja ai un mic sentiment de nesiguranta cand vezi ca pe 2008 avem peste 30 de concerte importante, fie ele de club sau open-air. Un concert unplugged este intotdeauna o provocare, mai ales daca plasezi in context cuvintele alternativ si metal, asa ca fiecare efort trebuie apreciat. Si cand vine vorba de efort sau dedicatie, atunci Coma sunt un exemplu mai mult decat potrivit.

Sambata in sala Preoteasa a fost o atmosfera linistita, oarecum retrasa, ceva ce nu prea visai sa vezi atunci cand vine vorba de Coma. Aceeasi sala care a gazduit si concertul Haggard s-a dovedit inca odata o locatie mai mult decat ideala pentru un astfel de eveniment, in mare parte datorita acusticii. Ce-i drept, m-a speriat publicul format in mare parte din copii cu o limita de varsta de 19 ani, de care nu sunt sigur ca a inteles mare lucru din acest eveniment cu totul special.

Invitatii serii au fost formatia Iod, un grup pe care din pacate i-am vazut pentru prima oara asa ca o parere ceva mai "exacta" este oarecum exclusa. De Iod ce pot sa spun, o trupa ce se ghideaza dupa binecunoscuta reteta occidentata unde partea vocala are un suport feminin. Baietii (si fata) sunt tineri si la prima vedere au ceva idei in ce priveste compoziitie si originalitate, cel putin pentru piata autohtona.

Au avut si o mini-orchestra pe spate, compusa din cateva viori, un violoncel si un flaut (posibil sa fi omis cateva instrumente). Din pacate, aceasta mini-orchestra nu prea s-a auzit, aspect compensat de claparul trupei Iod care suplinit cu succes lipsa volumului. In rest, 4 piese cantate pe un sunet foarte bun drept dovada ca efortul logistic si financiar nu a fost deloc in zadar.

Dupa o pauza de circa 20 de minute, pe scena au urcat baietii de la Coma. Inca inainte de concert, ma tot intrebam cu ce se va ocupa Hefe pe scena avand in vedere ca este un eveniment unplugged. Si iata ca tocmai Hefe a fost una din surprizele serii, adaugand concertului un feeling ceva mai aparte ce mi-a adus cu drag aminte de Portishead.

Nu a avut clape, de fapt nici nu stiu cum se numeste instrumentul cu pricina (da, sunt un incult in ce priveste intrumentele neconventionale) insa a sunat al dracului de bine.

Acelasi lucru se poate spune si despre trupa in sine. Un show foarte echilibrat, la care s-a putut observa cu usurinta munca si efortul depus. Primele doua piese au beneficiat de prezenta mini-orchestrei, care din nou nu s-a auzit (aici chiar n-am putut intelege problema). Adaptarea pieselor merita nota 10. Electric sau nu sentimentul si starea transmisa de Coma ramane la fel de intensa.

Un show de aproximativ 80 de minute, in care am avut de audiat piese de pe Nerostitele, precum si cateva compozitii extrase de pe primul material semnat Coma. Trebuie sa recunosc ca am ramas foarte impresionat de intepretarea pieselor de pe primul album.

Cum am spus is la inceput, concertul a capatat un aer de chill-out, pe alocuri trip-hop, foarte similar cu Portishead. Prezenta lui Dan (care in continuare imi aduce aminte de Chino), a generat reactii mai mult decat pozitive, cineva din public strigand la un moment dat "Be quiet and drive", probabil referindu-se la varianta acustica a piesei interpretate de Deftones.

Catalin a ramas la fel de captivant, atat prin prezenta scenica cat si prin voce. Pe chipurile trupetilor se putea citi cu usurinta un sentiment de bucurie si entuziasm, dovada faptului ca in aceasta formatie nu exista conflicte sau diferente ce nu pot fi rezolvate (spre deosebire de 80% din trupele underground de metal si nu numai).

Finalul a culminat cu interpretarea piesei Cine iubeste si lasa, semnata de Maria Tanase. Cum am spus si la inceput, nu stiu sigur ce au inteles pustii de 18 ani din acest concert. La un moment dat un pusti (maxim 18 ani) a urcat pe scena si cu un dans specific, a lasat impresia cum ca a incurcat concertul. Vezi doamne, el "simtea" muzica. Atat de mult incat a reusit sa calce pe cateva cabluri, eveniment ce din fericire n-a reprezentat un impediment pentru trupa si sunetisti.

Concluzia? Un concert in care Coma a aratat cu totul altfel si anume, light. Astfel de evenimente sunt mai mult decat binevenite si astept cu nerabdare momentul in care o trupa din "minunata" scena metal autohtona se va gandi la un astfel de experiment.

O galerie foto a evenimentului poate fi gasita pe METALHEAD.RO aici

In curand filmari pe METALHEADTV.