Cronica Cradle Of Filth - Thornography

Cronica  Cradle Of Filth - Thornography
Thornography apare la distanta de doisprezece ani de albumul de debut semnat Cradle of Filth, The Principle Of Evil Made Flesh, vreme in care cei cinci metalisti englezi au schimbat mai multe genuri (de la death metal in perioada in care au scos demo-ul, la black/gothic in primele albume, ramanand in prezent la extreme gothic metal), au scos cateva albume bine vandute, si-au stans un numar mare de fani, si asa cum spun ei... s-au maturizat, albumul din 2006 dorindu-se o dovada a acestui fapt.

Cronica  Cronica  Cronica  Cradle Of Filth - Thornography - Thornography - Thornography
Cronica Cronica Cronica Cradle Of Filth - Thornography - Thornography - Thornography

O intamplare sau nu, Thornography s-a lipit mai rapid si mai puternic de mine decat "Nymphetamine", precedentul lor album din 2004, care imi placuse la vremea lui suficient de mult, piesa "Mother of Abominations" in special refuza sa-mi iasa din cap. Este drept ca intre cele doua albume Cradle of Filth gasesti mai mult asemanari decat deosebiri, totusi apar si elemente noi.

Unul dintre ele ar fi colaborarea cu o orchestra, Lincoln Cathedral, care deschide albumul printr-un intro de un minut si jumatate intitulat "Under Pregnant Skies She Comes Alive Like Miss Leviathan" (mi se pare un super nume de piesa) si cu Sarah Jezebel Deva (actualmente vocal la Antgoria, ex-vocal la Covenant, Mortiis, Therion), responsabila cu backing vocals pe acest album.

Altul ar fi extrema varietate: avem pasaje orchestrale, pasaje epice ("Rise Of The Pentagram"), voce feminina ("Under Huntress Moon" si "Temptation"), influente clare zic eu de black metal ("Dirge Inferno"). Da, cred ca varietatea in primul rand face din acest album un material ce se asculta cu interes.

Intro-ului orchestral despre care mentionam mai sus ii urmeaza "Dirge Inferno", rapid, brutal, tipat, cu cele doua chitari de care dispune trupa exploatate la maximum, cu bass-ul contrastand cu vocea pe tonalitati inalte, o piesa aducatoare de multa adrenalina. "Tonight In Flames" este mai melodioasa, in special refrenul, usor de retinut, Dani isi demonstreaza abilitatile ca vocal clean.

"Byronic Man" il are ca invitat pe V. Valo de la HIM, dar prezenta acestuia cu greu ar putea fi considerata un punct de atractie al albumului, vocea lui facandu-se auzita slab si doar spre sfarsitul piesei, asa ca antifanii HIM pot sta linistiti. Are, ca si "Tonight In Flames" un refren usor de tinut minte. Cea mai lunga de pe album,"I Am The Thorn" este la randul sau o piesa impunatoare, si cu mesaj pe deasupra. "Bolnav de iubire pentru Mina" ma lamureste un pic de ce se cheama gothic extrem ceea ce canta Cradle, se aude chiar si un pian (inca un plus la varietate).

Piesa este totusi alerta, nu este nicidecum o balada; despre "The Foetus of a New Day Kicking" auzisem undeva inainte de a asculta albumul ca aduce a Maiden, intr-adevar riffurile de la refren iti lasa un gust de Iron Maiden. "Rise of the Pentagram" incepe printr-un pasaj narativ, continuand in intregime instrumental, iarasi ceva nou pentru Cradle Of Filth. "Under Huntress Moon" si "Temptation" imi plac cel mai putin, si totusi imi plac. "Under Huntress Moon" mai mult decat "Temptation", care este un cover dupa piesa trupei Heaven 17, a carei varianta originala recunosc ca nu o stiu, si pe care doar vocea lui Dani o salveaza in final.

Una peste alta, Thornography este un album care te "prinde", cred ca i se poate imputa ca este comercial, cu cat va prinde la mai multi metalisti incepatori cu atat va fi mai mult acuzat de acest lucru; personal nu am dezavuat niciodata o trupa pe acest motiv. Este un album mai usor de digerat chiar si decat alte albume precedente ale lor. Puncte slabe: varietatea ar putea sa aiba reversul ei, unii o pot interpreta ca atribut al kitsch-ului; vocea lui Sarah, enervanta si aducand a pop-punk.

Cand pornisem la scrisul acestei cronici nu intantionam sa dau o nota chiar asa de mare albumului, m-am razgandit insa ascultandu-l inca o data si-i dau un 9/10. Poate chiar 9.2 pentru Dani.

CRADLE OF FILTH

Cristina N.