Cronica Stufstock 5 GreenFest

Cronica Stufstock 5 GreenFest

Da, a fost cel mai fain Stufstock de pana acum. A fost cea mai buna organizare, a fost cel mai pasnic public (cu exceptiile de rigoare care, de data aceasta, chiar au intarit regula...). In spatele scenei am resimtit o atmosfera extrem de prieteneasca intre formatii (din nou, cu exceptiile de rigoare pe care nu are sens sa le pomenesc aici...).

Cronica Stufstock 5 GreenFest

Cronica Stufstock 5 GreenFest
Stufstock

A fost prima editie Greenfest, o incercare verde" care se suprapune peste incercari mai putin vizibile ale asociatiei Salvati Vama Veche!" de a mentine cadrul natural al zonei. Se incearca din nou salvarea Vamii? s-au intrebat multi. Se mai poate salva ceva? au raspuns altii.

Orice initiativa civica este binevenita intr-o tara in care pe oameni ii cam doare in cot de asa ceva. Si intr-o asemenea tara, orice initiativa civica trebuie sa se inarmeze, in primul rand, cu rabdare. Cultural, vorbind, Vama Veche are sanse destul de mari: rock-ul, jazz-ul, blues-ul, intelectualii au locul lor bine stabilit aici si nu se dau dusi cu una, cu doua. Ecologic, insa, va fi infinit mai greu; betoanele au cam sufocat locul, plasticul la fel iar primaria Limanu nu da semne ca i-ar pasa cu adevarat de ce se intampla cu zona.

Sigur, cand e Stufstock si cand e la TVR in direct, primarul zambeste mult si spune ca va face si va drege. In spatele declaratiilor, insa, cu fiecare vara mai rasare cate o viluta sau vreun mini-hotel. Protestul trece, fundatiile de caramida raman...

Ziua 1

Sa ne intoarcem la cele 4 zile de muzica din care eu am vazut doar 3. Joi, 16 august, am dat o fuga la Papa la Shoni, unde se intampla o scena de tinere talente (un alt lucru pentru care a fost cel mai fain Stufstock...). Am vazut Evo si Mauser, Tep Zepi nu ajunsesera inca, din cauza de chitarist bolnav.

Cronica Stufstock 5 GreenFest
Coma

Pe Evo ii stiu de mult, practica un alternative curat si simplu, au un public al lor in Bucuresti, insa parca lipseste cireasa de pe tort", cum se zice; unele piese par fara finalitate si intregului concert i-a lipsit un punct maxim de energie.

Mauser sar in ochi mai ales prin prezenta vocalistului, un individ complet nestapanit, plin de energie, adevarat show man. Stilul e un indie combinat fericit cu o atmosfera de vodevil si ritmuri militaresti, totul vrand sa aduca aminte, oarecum, de Dada si de haosul ghidus al sunetelor. Ce se va naste din acest haos, ramane de vazut.Cronica Stufstock 5 GreenFest

La scena mare am ajuns deabia cand se produceau Altar. Un show energic, ca de obicei, insa i-am vazut de mult prea multe ori ca sa mai ma emotionez in vreun fel. Notez, totusi, o piesa noua, "American justice", aluzie directa la nefericita moarte a lui Teo Peter si la fericita si nedreapta sentinta de care s-a bucurat ucigasul acestuia.

Cradle of Filth e o trupa in jurul caruia s-a facut mare tam-tam de-a lungul vremii, in parte complet nejustificat. Multa lume a fost dezamagita de plecarea mai multor membri valorosi, iar excesele vocalistului si aerele sale de vedeta au ajuns sa irite publicul. La Vama Veche CoF a prestat corect si atat, in fata a putin peste 2000 de metalisti.

Cronica Stufstock 5 GreenFest
Stufstock

Nu e un stil care sa ma atraga, insa au cantat bine, cu exceptia tipei de la backing vocal, care a falsat ingrozitor. Ca un amanunt picant, managerul de turneu le-a interzis cu desavarsire membrilor trupei sa consume alcool, cu gandul, probabil, la incidentul din Slovenia, unde Dani a luat la bataie bodyguarzii cu un ventilator, dupa ce nu a reusit sa-si aminteasca mare lucru din propriile versuri.

Cronica Stufstock 5 GreenFest
Implant Pentru Refuz

Neurotica nu par a-si mai regasi nervul de odinioara si nici publicul. Au sunat subtire, o tentativa de industrial amestecat cu pop, tentativa care i-a facut pe unii sa intrebe daca nu cumva au venit si Voltaj la acest fest. E o intrebare rautacioasa, insa nu poti sa te astepti la mare lucru atunci cand canti doar 5 piese, si acelea fara prea mare aplomb.

Cronica Stufstock 5 GreenFest
Stufstock

Sunshine din Cehia practica un indie pop simpatic; cand am vazut ce de-a echipament cara tehnicul lor pe scena, m-am asteptat la mai mult. Insa nu: totul s-a incadrat in limitele suportabilului, catre banal.

Cronica Stufstock 5 GreenFest
Cradle Of Filth

Si au venit Survolaj...acuma, na, e adevarat, m-au napadit toate amintirile din liceu, perioada hippie, Led Zepp si tot restul. Dincolo de toate astea, insa, membrii Survolaj raman instrumentisti de exceptie si, chiar daca nu esti apropiat de stilul muzical, nu poti sa nu ramai impresionat de executie. Daniel Silvian Petre e una din cele mai bune voci de rock din Romania, voce pe care trecerea timpului nu i-a alterat-o deloc. Ramasesera aproape numai nostalgicii in fata scenei, insa am observat si tineri plecand de la concert ganditori...

Ziua 2

Muzical, vinerea a inceput tot la Papa la Shoni, cu alte trei tinere talente. Fetele (si doi baieti...) de la Vive La Noize practica un alternative punk cu amintiri de ska. Mai e muuuult de lucru, asta e clar. Lumea a fost foarte indulgenta pentru ca era vorba de prezente feminine, insa nu cred ca fetele vor sa fie tratate astfel. Atitudine exista din plin, vointa la fel, e nevoie doar de exercitiu si de idei mai bune. Am remarcat prezenta chitaristei, cu adevarat inventiva la instrumentul ei.

Cronica Stufstock 5 GreenFest
Stufstock

The Mushroom Story vin din Cluj, acolo unde se canta si se creeaza in draci. Baietii au ascultat foarte mult Red Hot Chilli Peppers si Rage Against The Machine si asta se simte, din pacate, un pic prea mult. De asemenea, repetitia obsesiva a cuvantului f**k" in majoritatea versurilor a avut darul sa ma oboseasca, de la un punct incolo. In rest, show si dinamism cat cuprinde.

Cronica Stufstock 5 GreenFest
Zdob si Zdub

Cronica Stufstock 5 GreenFest
Timpuri Noi

La The Amsterdams n-am mai stat; nu ma atinge acest stil muzical deloc. I-am mai vazut pe baieti, stiu ca sunt instrumentisti buni, insa, na, gusturile nu se discuta. Oricum, faptul ca Dandy Warhols le-au dedicat o piesa confirma ca, pe felia lor, sunt buni si promit.Cronica Stufstock 5 GreenFest

Mutandu-ma la scena mare, am ramas surprins de cat de incet suna totul. Am inteles cu greu ce facea Oliver pe scena; mare pacat, pentru ca e una din trupele tinere care imi place foarte mult. La Blazzaj a trebuit sa ma duc in fata de tot ca sa pricep ceva; si ei sunt o trupa pe care am auzit-o de foarte multe ori. Au avut un concert bun, cu Mara invitata, insa astept si de la ei ceva nou.

Cronica Stufstock 5 GreenFest

E.M.I.L.

Am vrut foarte mult sa inteleg ceva din concertul Byron, insa sunetul s-a incapatanat sa ramana la un volum redus. Chiar si asa, am reusit sa pricep ca aceasta trupa practica un melanj mult mai potrivit pentru scene de club; instrumentisti buni si foarte buni cu totii, membrii Byron au creat ceva pentru care e nevoie de atentie si intimitate in ascultare. Ori, asta e greu de avut la un festival mare.

Cronica Stufstock 5 GreenFest
The Toy Dolls

Pentru mine, ziua de muzica s-a incheiat aici. Trupele care au urmat, fie le-am vazut prea des, fie nu imi mai spun demult nimic. Imi pare rau doar ca nu am prins Alternosfera, insa la acea ora ma indeletniceam cu lucruri mult mai...de nepovestit.

Cronica Stufstock 5 GreenFest
Stufstock

A, sa nu uit: pe aceasta cale, tin sa bat obrazul Ministerului de Externe Roman, care iar a tinut o trupa basarabeana departe de un festival romanesc. Dupa ce Corbus Albus nu au primit vize, in luna mai, pentru festivalul TopT Buzau, acelasi lucru s-a intamplat si cu cei de la ExNN, la Stufstock. Kamarad Cioroianu, spasiba!...And f**k off...

Ziua 3

Sambata a inceput, evident, la Papa la Shoni. Este demn de notat faptul ca tinerele talente de la aceasta editie de Stufstock au beneficiat de prezenta si de sprijinul trupelor mai mari si mai consacrate. Faptul ca membrii acestor trupe isi dau interesul sa ajute si sa promoveze tinerele talente e un semn bun pentru scena romaneasca de muzica buna.

Cronica Stufstock 5 GreenFest
Stufstock

Cronica Stufstock 5 GreenFest
Phoenix

La toate concertele de la Shoni s-au perindat membri Blazzaj, Kumm, Survolaj, Luna Amara, Byron, dar si critici muzicali si oameni de radio. The Others, din Brasov, au beneficiat, poate, de cei mai multi muzicieni pe metru patrat in fata scenei. Si nu au dezamagit. Dimpotriva, au fost excelenti cu amestecul lor de funk, prog, ska si jazz. Cineva din staff-ul festivalului isi exprima, chiar, regretul de a nu-i fi pus pe scena mare. Insa va fi un Stufstock si la anul, nu?

Cronica Stufstock 5 GreenFest
Phoenix

Talking Drums a fost o prezenta neasteptata pe scena de tinere talente, avand in vedere ca e compusa din doi percutionisti/tobari cu mare experienta in domeniu. Domi si Felix au trecut, impreuna, prin Urma si, mai ales, prin academia de muzica clujeana. Primul e in KUMM, al doilea in mai multe proiecte de succes. Si tot impreuna s-au hotarat sa faca tobele sa cante, lucru care, evident, le-a iesit de minune ritm, nerv, energie si inventivitate la un nivel superior.

Cronica Stufstock 5 GreenFest

Cronica Stufstock 5 GreenFest
Stufstock

Pe The Mood i-am vazut ultima data la Timisoara; am aceeasi problema ca si cu The Amsterdams, insa si aceeasi remarca: instrumentisti buni, sunet inchegat, atitudine potrivita. Pe stilul lor, tot inainte!

Tep Zepi au ajuns, in cele din urma. Putin obositi, putin stresati; insa publicul i-a sprijinit si stoner rock-ul lor, unic in Romania, a primit rasplata cuvenita. Daca stau sa ma uit, imi dau seama ca la scena de tinere talente s-a cantat mai mult rock modern si de actualitate decat la scena mare. Asta spune multe despre unde ne aflam, in timp, ca si compozitie de muzica rock...

Cronica Stufstock 5 GreenFest
Niste Baieti

Cronica Stufstock 5 GreenFest
KUMM

La scena mare am ajuns chiar cand incepeau Dandy Warhols. Am inteles ca la Phoenix au fost ceva replici dure din partea lui Nicu Covaci catre sunetisti. Nu comentez, insa o propozitie de genul "poate vin peste voi" nu cred ca are cum sa rezolve, vreodata, o situatie de genul asta. In fine.

Cronica Stufstock 5 GreenFest
Stufstock

Dandy Warhols chiar mi-au placut! Nu ma asteptam, sincer, pentru ca nici ei nu sunt in categoria mea de stiluri preferate; insa amestecul de pop, grunge si psihedelic a la Velvet Underground m-a incalzit efectiv. Foarte prietenosi si deschisi, membrii trupei s-au aratat incantati de Vama Veche (pai da, ca la ei in Oregon nu se poate face baie in ocean...), au facut o tura de nudism si au dansat toata noaptea pe la diferite terase. Le-au dedicat o piesa celor de la The Amsterdams iar Zia s-a urcat pe scena cu cei de la KUMM.Cronica Stufstock 5 GreenFest

Care KUMM au avut un concert foarte foarte bun, cu un Iordache in mare forma si un Catalin (voce) care a impartit flori publicului. Trupa implineste zece ani de activitate si ne-a promis, de pe scena Stufstock, un eveniment special cu aceasta ocazie.

Au urmat Klimt1918, o trupa pe care imi doream de mult sa o vad si care m-a cam dezamagit. Sunetul a fost foarte prost la primele doua piese, apoi a revenit la normal. Nu insa si formatia, al carei vocalist a parut extrem de timorat si a falsat pe alocuri. Poate ca asa sunt italienii, genul timid pe scena, insa dupa 2 show-uri debordand de energie, Kumm si Dandy Warhols, Klimt a parut ca o formatie de incepatori aflata pentru prima data pe o scena mare. Pe la ultimele doua piese, lumea deja se aduna la Travka.

Cronica Stufstock 5 GreenFest
The Dandy Warhols

Travka se pregateste sa lanseze un nou album in toamna, album cu care ne ameninta de prin primavara. Piesele noi suna foarte bine, iar concertul de la Stufstock a fost unul memorabil. Trupa a fost indelung bisata desi, surprinzator, nu au cantat hit-ul lor, Corabia nebunilor". Iata un gest pozitiv: e o alta formatie care refuza sa fie trupa unui singur cantec si aduce la cunostinta publicului ca are multe alte lucruri de spus si de cantat.

Cronica Stufstock 5 GreenFest
The Dandy Warhols

Seara s-a incheiat cu Grimus, unde sunetul a fost, din nou, incet. M-am straduit si aici sa aud ceva ca lumea; am reusit, in parte. Grimus e o alta trupa care imi place mult, desi schimbarea a trei membri intr-un interval destul de scurt m-a ingrijorat un pic. Baietii pareau putin suparati ca trebuie sa cante atat de tarziu, insa s-au achitat cu profesionalism de sarcina, in fata unui public care le cunostea bine piesele.

Cronica Stufstock 5 GreenFest

Cronica Stufstock 5 GreenFest
Stufstock

Imi pare rau ca nu am stat si duminica, sa vad Trigon, Alex Harding sau Defunkt. De asemenea, imi pare rau ca am pierdut Du-te Vino sau Butterflies In My Stomach. O sa ii vad la FanFest Rosia Montana, unde o parte din tinerele talente (The Others, Mauser, Tep Zepi) de la Stufstock vor trebui sa confirme, pe scena mare, impresiile bune pe care le-au lasat la Vama Veche.

A fost, intr-adevar, cel mai fain Stufstock. Ne vedem la anul, la un festival si mai verde si o mare si mai curata...

Mihnea Blidariu / Bestmusic.ro