Cronica Crematory - Pray

Cronica Crematory - Pray
Pray este o surpriza placuta din partea formatiei germane Crematory. Dupa un Klagebilder, aparut in 2006, in care mai recunosteam destul de putin din stilul clasic Crematory, trupa indreptandu-se spre un sound mai modern, goth/industrial, iata ca in 2008 Crematory se intorc cu un material care aminteste destul de mult de albumele de dinainte de Revolution.

Nu intalnim pe acest album chiar piese precum Tears Of Time, I Never Die, The Fallen, ... Just Dreaming, sau si mai extraordinarele Eyes Of Suffering, Never Forgotten Place, si exemplele inca ar mai putea curge. Intalnim insa noi melodii care au un feeling asemanator cu cele amintite mai sus, si, un alt element important, vocea growl a lui Felix se intoarce, la fel de in forma ca in vremurile 'clasice' ale trupei.

Asa cum era de asteptat, Pray este per total destul de melodic, si nu reprezinta chiar o ruptura completa fata de materialul precedent, in sensul ca mai exista unele elemente ale genului industrial pe fundalul instrumentatiei. Acestea nu mai sunt scoase insa in evidenta, ceea ce este de aceasta data in prim plan este alternanta de voci, cea a lui Felix si cea clean, melodica, a chitaristului Matthias Hechler, plus, evident, partile de chitara.

Cum toate formatiile au mai nou tendinta de a declara ca albumele la care lucreaza sunt mai heavy decat cele precedente, nu multa lume i-a luat in serios pe Crematory cand au spus ca vor insista asupra chitarilor pe acest album.

Germanii s-au tinut de cuvant, noul lor material fiind echilibrat, cu pasaje heavy urmate de unele melodice, dominate de clapele lui Katrin, echilibru la care contribuie si alternanta celor doua voci.

Dupa doua piese rapide, antrenante, bune de ascultat la rockoteci, When Darkness Falls si Left The Ground, urmeaza Alone, dominata de growl-ul lui Felix, care aduce si cateva elemente atmosferice, o prezenta obisnuita in muzica formatiei germane. Acestea, impreuna cu vocea chitaristului Matthias, "imblanzesc" soundul dominat de growl-ul puternic al solistului.

Piesa self-titled este una dintre cele mai remarcabile ale albumului, un fel de preview a tot ceea ce contine noul material, melodicitate, dramatism si agresivitate. Refrenele tuturor pieselor sunt voit catchy, iar versurile de asemenea bine alese.

Crematory renunta la versurile in germana, care aveau farmecul lor, dar se pare ca de aceasta data formatia a dorit sa scoata in evidenta nu neaparat tonalitatea acestora, cat mai degraba intelesurile, care construiesc atmosfera intunecata a albumului.

O piesa interesanta este Just Words, in care predomina clapele. Growl-ul este abandonat in favoarea unor pasaje epice, care reprezinta probabil momentul cel mai teatral al albumului.

Continuitatea cu materialul precedent Crematory este evidenta in compozitii precum Burning Bridges sau Remember.

Vocea clean este folosita in toate cele zece piese, uneori inspirat, alteori mai putin. Parerea mea ramane ca tot dramatismul si farmecul albumului este dat de vocea lui Felix, care se suprapune contrastant si cu mult efect peste instrumentatia specifica gothic metalului.

Ma asteptam la un album mai putin reusit din partea trupei germane. Cu Pray acestia arata insa ca inca mai pot compune piese memorabile, care se ridica destul de aproape de nivelul celor compuse in urma cu 10-12 ani. Cu riffuri pe care multi poate le considera reciclate, cu clapele si intro-urile caracteristice gothic metalului, dar pastrand in acelasi timp si un sound modern, si nu in ultimul rand continuand linia conceptuala proprie albumelor Crematory, Pray iese destul de mult din tiparele metalului melodic sufocat de voci feminine, compozitii deprimate si adesea neexpresive.

CREMATORY

Cristina
Nota: 8.8/10