After Oblivion - Stamina (cronica de album)

de Pruna Andrei

After Oblivion este primul nume care rasare dintr-o scena metal aproape inexistenta, cea din Bosnia-Hertegovina. Nu am mai ascultat pana acum nicio trupa din aceasta tara, iar After Oblivion mi-a demonstrat in primul rand ca muzica buna poate sa apara in orice colt indepartat al lumii. In al doilea rand, muzica After Oblivion este puternic influentata in special de legendara formatie americana, DEATH. “Stamina”, albumul de debut al acestor bosnieci poate fi considerat lejer unul dintre rezultatele muncii lui Chuck Schuldiner in definirea death metal-ului.

Dupa cum multi stiti, razboiul in Bosnia-Hertegovina a dominat la jumatatea anilor 90` si a lasat urme adanci in societatea bosniaca, in prezent existand conflicte intre etnii. Ei bine, numele trupei explica foarte bine situatia aceastei tari, iar versurile sunt dominate de teme precum razboiul sau distrugerea in masa.

Cum spuneam, Death reprezinta principala influenta in conturarea acestui album. After Oblivion s-a concentrat sa compuna un album tehnic, melodic si rapid dar nu a reusit sa se indeparteze de sound-ul Death din perioada “Human” (1991) si “The sound of perseverance” (1998) probabil si din cauza vocii solistului Adnan Hatic ce seaman izbitor cu vocea lui Chuck Schuldiner . Nu zic ca e un lucru rau deoarece acesta este unul dintre motivele ce a facut acest album sa straluceasca relativ, dar sper ca in viitor, trupa sa isi creeze un sound propiu.

Piese precum “Deliverence” sau “Breeding Perdition” poarta o aura de progressive metal, iar influentele orientale sunt accentuate atat in solo-uri cat si in riff-urile agresive si armoniile bine structurate. Bass-ul in “Hatred Profound” incheie superb piesa dar in schimb melodia care straluceste in acest album este fara indoiala “Septic Mind”. Tobele se aud foarte bine, fiind in echilibru cu masura rapida a piesei iar chitara lead isi arata intr-adevar puterea.

Per ansamblu, albumul pastreaza acel tipar death metal, fiind presarat cu elemente de progressive si poate si putin jazz fusion. Eu personal, sper ca in viitor trupa sa adauge si alte influente, pentru a suna cat mai unic, desi acest lucru este foarte greu de realizat. Remarc in schimb faptul ca acesta este un album de debut foarte bun pentru o trupa ce de-abia a rasarit dintr-o scena aproape necunoscuta.