Arafel - For Battles Once Fought (cronica de album)

de sleepfucker

Black metalul a fost inca de la inceput un gen de muzica invaluit in mister, intuneric, satanism, ocultism dar pentru multi a devenit un mod de viata. Si continua sa fie unul dintre cele mai iubite,dar si damnate, genuri de metal si de muzica in general. Trupe precum Mayhem, Emperor, Darkthrone, Marduk, Immortal, Burzum au scris albume legendare si sunt inca trupe active. De-a lungul timpului, acest gen a cunoscut o serie intreaga de schimbari, dupa primul val de True Norvegian Black Metal, au aparut trupe care au imbinat black metalul cu alte stiluri si au aparut astfel genuri hibride.

Bathory, sub bagheta magica a genialului si regretatuluiQuorthon au dat nastere genului viking/folk metal si acest nou gen a prins avant prin trupe ca Enslaved, Amon Amarth, Ensiferum, Vintersorg. Cel putin in ultimii ani genul se bucura de o popularitate as spune mai mult decat neobisnuit de mare. Eluveitie au pus umarul la crearea unui nou sound prin albumele lor.

Asadar dintr-un gen izvorat din mintea unor geniali razvratiti, ajutat de cateva „minore incidente” prin anii `90-se stie la ce ma refer-, black metalul a devenit un gen cu subgenuri, respectat si iubit de fani, blamat de puritani, crestini si oameni care nici macar nu s-au chinuit sa inteleaga despre ce e vorba. Parerea mea este ca blak metalul este o lume fascinanta si odata prins in mrejele soundului, fie ca este raw ca pe albumele de TNBM , fie ca este mai curatat, lucrat, ca pe albumele mai noi, fie ca este cu influente death, folk sau muzici populare nordice, est-eurpoene , nu mai iesi si cu cat de afunzi, cu atat iti dai seama cat de minunata e muzica aceasta. Daca mai ai si inclinatii spre mistica sau simti ca te-ai fi incadrat bine in Baroc, atunci black metalul este muzica pe care cu siguranta o vei iubi.

Acum ceva vreme am dat din intamplare peste un album al unei trupe de care nu mai auzisem niciodata, dar care mi-a placut inca de la prima piesa si pe care l-am tot ascultat de atunci. Acum m-am hotarat sa scriu cateva cuvinte despre el, pentru ca nu stiu cat de vizibil sau cunoscut este si dupa parerea mea, merita sa fie ascultat de cat mai multi oameni.

Trupa se numeste Arafel (in ebraica inseamna „ceata”) si a luat nastere in Tel-aviv in 1997. Membrii trupei au copilarit in fosta Uniune Sovietica. Dupa cateva demouri, au lansat in final un album, "The Way of Defender" in 2003, urmat de „Through the Flame of the Ages” si de albumul din 2011 despre care vreau eu sa va vorbesc, For Battles Once Fought”. Celelalte albume nu le-am ascultat, asa ca nu stiu daca acest nou album este mai bun sau mai rau, stiu doar ca este foarte bun . Putem sa il incadram foarte bine in genul Folk / Melodic Black Metal. Albumul contine 8 piese pline de energie, riffuri grele numai bune de headbanging, pasaje melodice care creaza o atmosfera foarte ciudata, placuta, dar oarecum nelinistita, astfel ca ascultatorul se poate imagina ca fiind pe un camp de lupta, inaintea unei mari batalii, sau chiar in timpul uneia.

De fapt asta si vrea sa transmita albumul, un feeling de batalie epica. Chiar incepe in forta prin melodia „Sword''s Hymn „, cu sunetul unor sabii care se incruciseaza, tipete infundate ale unor oameni rapusi, caii in galop care necheaza, parca ne si imaginam cum pica trupuri si sare sangele, apoi se aude un cor de barbati care intoneaza un cantec de luupta, ca mai apoi sa fim zdrobiti de ditamai riffurile, tobe si o voce puternica si impunatoare, variata, in genul Enslaved sau mai bine Amon Amarth, dar mai melodica si mai in alt registru.

Pe tot parcursul albumului sunt pasaje atmosferice care isi au foarte bine locul, altfel, parca ar lipsi ceva albumului. Instrumentalul este variat, cand dur, cand presarat cu sunete si melodie, vocea este cat se poate de buna, iar versurile ne vorbesc despre batalii, eroi, sentimente ale oamenilor in lupta. Este un material care mie mi-a provocat o surpriza cat se poate de placuta. Nu pot sa il notez cu mai putin de 9, si asta pentru ca daca i-as da 10, ar insemna ca este o capodopera, ceea ce nu este, dar este un album cat se poate de extrem si bun.