Blood Ceremony - Living with the Ancients (cronica de album)

de sleepfucker

Nu am fost niciodata un mare fan al doom-ului, mai ales in forma sa pura, dar influentele sale in compozitia anumitor piese, albume, nu m-a deranjat niciodata, ba mai mult, uneori mi s-a parut ca distorsul de chitara si incetinirea ritmului au adus un plus anumitor albume.

Funeral doomul, cu piesele lui interminabile, daca mai este si in combinatie cu drone este ucigator, nu pot sa ascult mai mult de jumatate de ora.( exceptie fac albumele Sunn O))) ). cu toate acestea, a fost o perioada cand am ascultat mult doom, ma fascina misticismul din spatele trupelor, povestile, artworkul ciudat, versurile bizare. Si bineinteles ca primele albume Black Sabbath intotdeaua mi-au provocat placere. Mult mai tarziu dupa Black Sabbath am descoperit trupe oculte, care au influentat mult istoria metalului, precum Black Widow sau Coven, cu al lor "Witchcraft (Destroys Minds And Reaps Souls) (1969)", un album monumental care mi-a schimbat definitiv felul de a asculta muzica. mi-am dat atunci seama, sunt cativa ani de la acel moment, ca exista o stare in care anumite melodii te pot baga, datorita atmosferei pe care o creaza, datorita modului ingenios de a compune, datorita versurilor. Acest album a fost fundamental pentru perceptia mea si mi-a oferit o noua viziune asupra ascultarii muzicii, a patrunderii pana in maduva maduvelor a unui album, prin auditii repetate, disecarea versurilor, intelegerea semnificatiilor din spatele lor, dezlegarea simbolurilor, a ideilor. Progresivul anilor 70, primele trupe de metal, accentul de doom, fascinatia ocultismului, m-au captivat si am ascultat multe trupe din acea perioada. Niciodata nu m-au dezamagit.

Am observat ca in ultimii ani s-a manifestat o incercare de a readuce acest stil, din nou in atentia ascultatorilor. Au aparut trupe precum Electric Wizard, Royal Hunt, The Devil`s Blood, The Gates of Slumber care au avut parte de mare succes, chiar de la primul album, primul EP. Rise Above Records au contracte semnate cu majoritatea trupelor din acest nou val de doom progresiv, ocult , sludge si labelul face o buna treaba, trupele se bucura de succes, sunt bine promovate. Trupa care m-a fascinat, m-a acaparat pe mine total, si imi place cel mai mult dintre toate este Blood Ceremony. Trupa canadiana, au scos pana acum doar doua albume, unul self titled in 2008 si cel despre care vreau sa scriu cateva cuvinte, "Living with the ancients", aparut anul acesta sub sub egida Rise Above, fiind unul dintre cele mai promovate albume ale labelului si unul din marile succese ale casei de discuri.

Imaginati-va Black Sabbath in combinatie cu Jethro Tull, cu un sound mai curat si cu voce feminina patrunzatoare si obsedanta, foarte adanca si cu o rezonanta aparte. insusi titlul albumului este un indiciu al faptului ca trupa aduce un omagiu marilor inaintasi in acest gen. albumul suna de parca ar fi fost lansat in anii 70 si remasterizat in 2011 intr-un studio modern, care a inlaturat toate imperfectiunile. Chitarile sunt grele, dar melodioase, avem flauturi care ne (in)canta, clapele care produc magie, tobele care suna ritualic, versuri depre magicieni, vrajitoare, sacrificii de sange si alte ocultisme din alte timpuri, imemoriale, ireale, de basm. Vocea solistei Alia O`Brian pastreaza timbrul lui Ozzy Osbourne, cel de pe primele 3 albume Black Sabbath, dar in varianta feminina, lucru care ste inedit si binevenit.

Solista chiar face o treaba excelenta, la fel ca si restul membrilor. Albumul suna brici si nu ma pot opri din ascultat, pur si simplu m-a acaparat intr-un mod in care putine albume au mai facut-o in ultimul timp. Pot spune cu mana pe inima ca acest album o sa fie cu siguranta in topul meu 10 pe anul acesta pe un loc cat se poate de bun. Are ceva magic si piese precum "Oliver Haddo" ( ring a bell? ) sau "Night of Augury" au ramas in mine, in mintea mea mult timp dupa ascultare. In concluzie, daca va place Black Sabbath, Jethro Tull, Coven acesta este materialul ideal, un mare progres fata de primul-care este si el recomandat de atfel . acest album de heavy/doom ocult si cu sound din alte vremuri nu poate primi din partea mea decat nota 10.

1. The Great God Pan 07:31
2. Coven Tree 04:48
3. The Hermit 02:35