Blut Aus Nord - Cosmosophy (cronica de album)

Cand vine vorba de o trupa care se incaptaneaza sa nu sustina vreodata un concert sau, mai mult, muzicieni ce doresc cat mai putina expunere 'publica', dorinta de a vedea o asemenea trupa in carne si oase este exponential mai mare. Coincidenta sau nu, astfel de formatii au o muzica aparte, genul de piese pe care nu le auzi in fiecare zi, de aici si dorinta de a trai acest sentiment si 'live'.

In cazul BLUT AUS NORD povestea e usor diferita. Muzica acestor francezi este perfecta intr-un mediu 'solitar' insa n-as dori sa o vad adaptata intr-un cadru live...pur si simplu n-ar merge, ceva n-ar fi acolo, experienta in sine ar fi deteriorata.

Ce se intampla in Blut Aus Nord e destul de complicat: la baza o trupa de black metal insa cu un sunet industrial in care sunt aruncate pasaje de gotic, noise, post-rock sau ambiental.

Cea mai noua lucrare a francezilor este o trilogie intitulata 777, trei materiale lansate pe parcursul a 18 luni. Cosmosophy este si ultima lucrare a trilogiei, un al treilea capitol ce incheie intr-un mod placut si satisfacator aceasta trilogie pe care multi au crezut-o un pas mult prea ambitios ce nu se va ridica la rangul muzical impus de Blut Aus Nord.

De subliniat faptul ca acest disc nu e neaparat unul de black metal, nici macar in sensul transformat al Blut Aus Nord. Viteza dispare din context, structurile vocale se indreapta aproape in totalitate catre un melanj gothic/doom in timp ce partile instrumentale trag ocazional catre momente doom melancolice.

Luat ca atare, Cosmosophy este exact ce ar trebui sa fie: o incheiere transpusa in plan muzical. Atmosfera discului se construieste piesa cu piesa, intreaga muzica este una progresiva, nu primesti totul din primele zece minute, e nevoie de rabdare pentru a asimila. De altfel, primele note ale acestui disc par un avertisment a ce va urma, un disc 'anormal' chiar si pentru Blut Aus Nord. De la clasicele momente industrial black metal, pana la 'atipica' Epitome XV sau momentele post-rock si gothic, Cosmosophy este un final demn de una din cele mai frumoase trilogii muzicale lansate in ultimii ani.