DARKEND Grand Guignol Book I (Cronica de album)

de Sere Flower

DARKEND  Grand Guignol Book I (Cronica de album)

Prezenta activa pe scena italiana de metal inca din 2007, formatia Darkend si-a facut intrarea spectaculoasa, la propriu, in Romania si in restul Europei de Est prin cele doua turnee intreprinse anul trecut alaturi de Rotting Christ si Samael, inscriindu-se pe o traiectorie artistica interesanta in ceea ce priveste stilul abordat (‘symphonic horror metal’), maniera de prezentare (‘teatrul ororilor’) si numarul crescand de adepti (nu doar statistic)

Ultima aparitie discografica Darkend, ‘Grand Guignol - Book I’, este expresia ferma a unei maturitati si individualitati muzicale ce spulbera orice comparatie cu entitatile ‘etalon’ ale genului symphonic black metal, surprinzand nu doar prin prospetimea si diversitatea sound-lui evidentiate in aranjamente orchestrale superbe, ci si prin pasul inainte facut de trupa prin conceperea si prezentarea albumului ca pe o piesa de teatru: “A Dramatic Play of A Macabre Nature” unde libretul este inclus in insesi titlurile pieselor (vezi tracklist).

‘Grand Guignol - Book I’ este un album conceptual ce intriga initial prin alaturarea, ca personaje principale, a doua figuri diametral opuse imprimate in istoria omenirii: Heinrich Himmler si Iisus Hristos. Cheia interpretarii este bine ascunsa in concepte esoterice si difera de la un ascultator la altul, nu doar in functie de gradul de ‘initiere’ in tainele oculte, ci mai ales prin disponibilitatea afectiva a fiecaruia, fiindca tocmai emotia, in multitudinea ei de nuante, reprezinta numitorul comun al personajelor.

De altfel, in introducerea narativa ce deschide carticica albumului, Darkend, aidoma unui maestru de ceremonii, isi pregateste si avertizeaza spectatorii de oglindirea propriilor trairi intr-un mod ce aminteste de ‘Lupul de stepa’ al lui Hermann Hesse: “Teatru Magic - intrarea nu e permisa oricui - numai pentru ne-buni”, iar in versiunea Darkend un ‘teatru al cunoasterii supreme, dar si al atrocitatilor’, sub amprenta curentului Grand Guignol, acel horror naturalist in voga in Parisul de la inceputul secolului trecut, brutal eclipsat tocmai de ororile - reale - ale celui de-al doilea Razboi Mondial.

Cu o durata usor peste un ceas, Grand Guignol - Book I contine 10 piese, compuse si structurate in asa fel incat sa mentina ascultatorul permanent cu sufletul la gura prin schimbari neasteptate de tempo, o trecere abrupta de la pasaje simfonice de o solemnitate inaltatoare la dezlantuirea furtunoasa a chitarilor si percutiei sau a unor tipete de o asprime tulburatoare, lucru valabil insa si in sens invers, prin plasarea unui intermezzo liric in cadrul unei piese de un dinamism mai pronuntat. Rafinamentul si vigoarea prestatiei orchestrale sunt cu atat mai impresionante cu cat reprezinta opera unui singur om (geniu muzical!): Nightbreeder’s Frozen Orchestra este de fapt expresia clasica si simfonica a claparului Darkend, Antarktica, maestru desavarsit al jocului de lumini si umbre de-a lungul intregului periplu muzical, atat in momentele de acompaniere discreta a liniei vocale sau a instrumentului principal, cat si in cele de prim plan, uneori intr-o apasatoare tonalitate de fanfara funebra.

In toate aceasta complexitate sonora, legatura cu teatrul este permanent mentinuta prin versatilitatea vocala, cu treceri de la duritate sfidatoare la tanguiri melodramatice, de la urlete sfasaietoare la soapte halucinante si invocatii ritualice intocmai pe masura episoadelor evocate din Noul Testament si din jurnalul lui Heinrich Himmler (de fapt scrisorile acestuia catre Heinrich I, parintele statului medieval german, a carui reincarnare Himmler se autoconsidera). Prin acest aspect, dar si prin intermediul unor efecte speciale de sunet, piesele capata o dimensiune cinematica de horror, socanta fiind sugestia ‘Noptii cutitelor lungi’ in ‘Doom: And Then Death Scythed’ sau a camerelor de gazare in ‘Grief: Along Our Divine Pathway’.

Un amanunt deloc neglijabil pentru puterea captivanta a albumului este acela de a fi cucerit atentia misteriosului ordin esoteric Arcane Witchcraft Coven care a finantat editia speciala in schimbul folosirii muzicii in cadrul ritualurilor sale.

Grand Guignol - Book I adauga o noua dimensiune black metal-lui simfonic, iar pana la continuarea povestii isi lasa audienta in suspans, osciland intre dramatismul martirului si grandoarea vizionarului.

Tracklist

1. Descent/Ascent (II Movement)
2. Ainsoph: Flashforward To Obscurity