Def Leppard - Hysteria

de aciobanitei andrei

Def Leppard - Hysteria

Mai jos va prezentam un articol adaugat de ghostofperdition cu ajutorul tool-ului de Citizen Journalism oferit gratuit de METALHEAD. Scrie si tu !

Cand Def Leppard au inceput sa lucreze la albumul Hysteria, greutatea care le apasa pe umeri era una imensa. Pyromania, lansat in 1983, cu vanzari de 10 milioane de exemplare, propulsase trupa spre o celebritate rapida, neasteptata. Colaborarea trupei cu producatorul Robert John „Mutt” Lange dadea roade bogate, asa cum se intamplase anterior cu trupe ca Ac/Dc sau Foreigner, pentru discuri istorice ca Back in Black sau Foreigner 4.

„Leoparzii” s-au deplasat la Dublin pentru a incepe inregistrarile, in luna februarie a anului 1984. Considerat al saselea membru, „neoficial”, al trupei, „Mutt” Lange s-a vazut obligat sa decline oferta de colaborare pentru acest disc din cauza unui program extenuant din anii anteriori. Lucrurile aveau sa se schimbe dupa tragicul accident rutier suferit de Rick Allen, tobosarul trupei, pe data de 31 decembrie 1984, in urma caruia acesta si-a pierdut bratul stang. La cateva luni dupa accident, Rick Allen deja isi proiectase un kit special, electro-acustic, cu ajutorul caruia avea sa-si suplineasca, cu ajutorul piciorului stang, partiturile pentru bratul amputat. Impresionat de aceasta vointa nebuna a trupei de a merge mai departe, „Mutt” Lange a acceptat sa vina din nou la bordul sesiunilor de inregistrari.

Intentia raspicata a celebrului producator a fost una singura: sa scrie o varianta hard rock a albumului Thriller, din care sa extraga cel putin 5-6 hituri. Steve Clark declara, de fapt: „De ce nu ar putea o trupa rock sa se adreseze si unor fani Elton John sau Michael Jackson fara sa-si piarda publicul initial?”.

Albumul avea sa produca, intr-adevar, 7 single-uri. Women, piesa de inceput a albumului, fusese lansata ca single doar in Statele Unite cu rezultate firave. Desi fara alura de hit, Women este o compozitie care arata clar directia trupei pentru Hysteria. Un sound perfect, produs si supra-produs in stilul specific al lui Lange, armonii vocale exceptionale si un refren simplu si eficient.

Rocket este cea mai aparte compozitie de pe Hysteria. Cu un beat agresiv, tribal, cantecul aduce tribut, prin mentionarea titlurilor unor hituri, trupelor care i-au influentat pe Def Leppard: David Bowie, Slade, Sweet, Queen sau The Rolling Stones. Refrenul este cat se poate de curat si puternic, iar sectiunea intrumentala din mijlocul piesei arata cat de departe era dispus sa mearga „Mutt” cu supra-productia efectelor vocale. Lange a recurs la utilizarea celei mai noi tehnologii audio disponibila la acea ora ducand costurile productiei la nivelul absurdului, spre disperarea casei de discuri. De asemenea, Lange a impus trupei ca fiecare membru sa-si inregistreze partiturile in studiouri separate, pentru ca apoi, el sa sudeze, din zeci de bucatele, in luni de munca fara repaos, sound-ul unic si irepetabil al discului in lucru. In acelasi timp, intentia producatorului a fost sa puna melodia pe primul plan, in defavoarea riffurilor clasice de rock.

Animal este o compozitie care a atins domeniul incredibilului. La o prima audititie, cel mai scurt cantec al albumului, pare unul simplu, chiar daca superb aranjat si extrem de melodios. Insa cele 4 minute si 4 secunde Animal au avut nevoie de 3 ani pentru a ajunge la forma finala, atat de cunoscuta ascultatorilor astazi. Animal este de fapt si primul hit pe care Def Leppard l-au avut in UK, la 10 ani de la infiintare.

Love bites, o balada de o frumusete unica, desi in forma initiala un cantec country scris de Lange, a atins pozitia 1 in top Billboard 200. Ca single-uri au fost lansate si Pour some sugar on me, ultimul cantec inregistrat pentru album, in mai putin de 3 ore, si Armageddon it.

Gods of war este un cantec epic, inspirat din eternele conflicte armate mondiale, in care, din nou, aranjamentele vocale si instrumentale sunt duse pe culmea perfectiunii.

Piesa de titlu duce numarul de single-uri lansate de pe Hysteria la sapte, sase dintre ele intrand in Top 20. De asemenea, cantecul a fost votat de fani, pe site-ul oficial al trupei, ca fiind cel mai bun scris vreodata de Def Leppard.

Cazul „Leoparzilor” din Sheffield este unul special. Lansarea primelor doua, chiar trei albume la inceputul anilor `80 i-au inclus, pe buna dreptate, in curentul New Wave Of British Heavy Metal, alaturi de trupe ca Iron Maiden sau Saxon. Acest lucru avea sa defavorizeze trupa in viitor, pentru ca Def Leppard si-au exprimat de nenumarate ori influentele lor ca fiind din teritoriul glam – Mott The Hoople, Lou Reed sau David Bowie – si nu din cel rock sau metal, in gen Deep Purple sau Black Sabbath. Astfel, trupa s-a distantat clar, muzical vorbind, de fenomenul NWOBHM, care, de altfel a fost o creatie de presa. Pe langa toate acestea, asteptarile ascultatorilor impatimiti de hard rock/heavy metal de la Def Leppard erau cu totul altele decat un produs ca Hysteria.

Dar lasand orice incercare de clasificare, intr-un gen muzical sau altul, la o parte, Hysteria ramane un album cu un parfum unic, cu un sound de tip "crystal clear", tipic pentru Def Leppard, vanzandu-se pana in ziua de azi in 20 de milioane de exemplare. Discul i-a asezat pe Def Leppard pentru totdeauna pe firmamentul principal al muzicii rock, alaturi de celelalte mari nume ale genului. Si, in final, la o auditie extrem de atenta, pe Hysteria se pot remarca toate acele sute de ore de incercari spre a accede la perfectiunea sonica, truda titanica a lui Rick Allen de dupa accident, in spatele tobelor, toata isteria ce a caracterizat atmosfera scrierii albumului, de unde vine si titlul dat de Allen discului. Se pot "auzi" pana si costurile imense ale proiectului care au obligat managementul trupei sa vanda 5 milioane de exemplare doar pentru a aduce balanta la zero. Si dincolo de orice experimente audio, in cele din urma, Hysteria ramane o colectie de cantece superbe scrise de o trupa cu un imens talent componistic.