III: Wintersun - Time I (cronica de album)

de Pruna Andrei

Citez din Octavian Paler: “Mai tarziu devine uneori prea tarziu”. Si cata dreptate as putea sa dau acestui citat. Totul se face in timp iar tema principala a acestei recenzii este chiar timpul. Cu toti stim ca finlandezii de la WINTERSUN au surprins o lume intreaga cu albumul lor de debut, lansat in anul 2004, ce a transformat o trupa aproape necunoscuta intr-un urias fenomen. Au urmat concerte, turnee iar astfel trupa s-a bucurat de toate beneficiile ce au urmat.

Si ce surpriza a urmat. La un moment dat, albumul s-a consumat, s-a acomodat ca o savoare speciala cu publicul, iar astfel trupa a ajuns intr-un punct unde trebuia sa scoata ceva nou. Se pare ca in 2007, Wintersun au intrat in sfarsit in studio sa inregistreze al doilea album, care avea deja si un nume, “Time”. Dar vai de saracii si osanditii fani, ca au avut mult de asteptat…doar opt ani. Poate fi o gluma, dar chiar au fost OPT ANI! Eram aproape la jumatatea varstei mele cand “Wintersun” a iesit la suprafata, iar acum sunt aproape major si sunt complet mandru ca am reusit sa prind o noua lansare de album a acestei formatii (insa, si tin sa mentionez, desi am mai facut-o, cei de la Nechrophagist bat orice record in materie de lansari) . Ar fi trebuit sa fiu absolut flatat de frumusetea compozitionala a ultimului material, si chiar asa s-a intamplat: infatisarile, suspinele, imbufnelile lui, cu tot ceea ce m-a tinut cu sufletul la gura si a reusit la un moment dat sa ma exaspereze.

“Time I” este un album de geniu. M-am lasat prins de onestele lui calitati si excese. Totusi, acest album nu a ajuns printre albume mele preferate din acest an din cauza a doua mari motive: tocmai timpul care a durat ca sa fie lansat si ideea de a imparti toate materialele adunate pentru un album in doua. “Time I” contine doar 5 piese iar restul vor fi lansate de-abia, sa speram, in decembrie 2013, atunci cand este anuntat succesorul, “Time II”. O bataie de joc, dupa parerea mea, fiind doar o idioata strategie de marketing.

Lasand la o parte aceste fapte, este timpul sa va prezint albumul. Tin sa mentionez ca oricat as lauda acest grandios album, el nu se aseamana nicidecum cu primul material care este pur si simplu un soc muzical. Dinamica si anxietatea lui “Time I” poate fi dovedita inca din prima piesa. “When Time Fades Away” este un instrumental ce contine influente puternice din aura traditionala japoneza, iar calitatea cu care a fost inregistrat intrece orice limita; “Sons of Winter and Stars” este o capodopera a muzicii si o remarcabila si tulburatoare piesa . Melodia este impartita in patru parti ce pastreaza aceeasi tonalitate dar contine o multitudine de schimbari de tempo: I Rain of Stars; II Surrounded by Darkness; III Journey Inside a Dream; IV Sons of Winter and Stars. Aceasta dureaza 13 minute si 31 de secunde, iar sunetul toturor instrumentelor, inclusiv vocea ferma a lui Jari ce suna foarte black metal si partile orchestrale, ghilotineaza plictiseala care ar trebui sa absorbe ascultatorul. Tobele se tin incredibil de bine, blast-urile fiind piperate de tonul ondulat al chitarilor.

Albumul continua cu piesa “Land Of Snow and Sorrow” ce o aseman mai mult cu o bariera intre melodic death/ power metal. Piesa contine de toate: riff-uri netezite si puternice, masuri pe chitara acustica, armonii adunate ca o suma de mici splendori, o orchestra emotionanta si un solo fanatic. “Darkness and Frost” este un mic interlude ce pregateste mai mult ultima melodie de pe album.

Si in sfarsit intra pe scena piesa “Time”, adevarata forta a naturii. Cu o durata de aproximativ 12 minute, “Time” este pentru mine adevarata capodopera a acestui album. Riff-ul de la inceput, chorus-ul rascolitor prin melancolie, tobele ce te dau complet pe spate, orchestra bantuitoare sunt doar cateva elemente ce construiesc aceasta melodie plina de entuziasm.

Si cam atat. Da, din pacate, deoarece albumul aici se opreste. “Time I” este o broderie de sonoritati innebunitoare dar inevitabil, lipsesc multe parti brutale din primul album Wintersun. Probabil “Time II” va contine aceste elemente si va continua traditia trupei de a scoate albume bune…cine stie, doar timpul ne poate lamuri.