KMFDM - Blitz

de Brashvox Attila

KMFDM - Blitz

Stiu ca multa lume asteapta noul Rammstein. Linia Industriala din Germania are radacini adanci si cu nume importante uitate sau lasate-n umbra nemeritat. Nu multa lume am auzit vorbind despre Einsturzende Neubauten, cum nici despre KMFDM nu prea se vorbeste sau cum s-a uitat de Die Krupps.

„Kein Mehrheit Fur Die Mitleid" - in traducere aproximativa: nicio mila pentru mase/majoritate. Numele trupei infiintate prin 1984 se leaga de Sascha Konietzko si din cele 16 albume lansate pana acum, au vandut peste 2 milioane de copii. Proiectul porneste la Paris unde Sascha impreuna cu pictorul si artistul multi-media Udo Sturm realizeaza un prim program pentru o expozitie. Udo ne fiind interesat de muzica, Sascha isi cauta noi parteneri si astfel o prima formula a trupei ii aduce pe Raymond Watts si Klaus Schandelmaier (ulterior acesta adopta numele de scena En Esch).

Primele doua albume, „Opium” (1984) si „What Do You Know, Deutschland?” (1986) iar al 3-lea, „Don"t Blow Your To” (1988) este preluat pentru a fi distribuit si in America de cunoscuta Wax Trax! Records care se ocupa de artisti precum: Front 242, , PIG, Underworld, Meat Beat Manifesto, Front Line Assembly, Young Gods, Sister Machine Gun, My Life With the Thrill Kill Kult, Coil, Controlled Bleeding, The KLF, Braindead Soundmachine si Laibach.

Dupa turneul alaturi de Ministry din 1989-1990, trupa se stabileste initial la Chicago, apoi se muta in Seattle. Muzica lor reprezinta o fuziune intre Heavy Metal-ul traditional si avangarda electronica germana, combinand riffurile cu sintetizatoare, samplere si masini de ritm. Un element important din soundul formatiei il constituie si vocea feminina, pe la microfonul formatiei trecand Dorona Alberti, Cheryl Wilson, Christine Siewart, Sigrid Meyer, Jennifer Ginsberg, Abby Travis, si Lucia Cifarelli.

Urmeaza albumele scoase sub egida Wax Trax! Records: „UAIOE” (1989), „Naïve” (1990), „Money” (1992), „Angst” (1993), „Nihil” (1995) si „Xtort” (1996).

In 1997, pentru unul din cele mai importante discuri KMFDM, „Symbols”, se alatura formatiei legendarul Tim Skold – de numele sau se leaga o alta legenda uitata: Shotgun Messiah si formatia Skold. Dupa albumul „Adios” din 1999 care anunta desfintarea formatiei, impreuna cu Sascha se regrupeaza sub numele de MDFMK si scot un album auto-intitulat in 2000 cu Lucia Cifarelli (din trupa Drill), un material ceva mai experimental si mai putin incisiv.

In 2001 Tim se alatura lui Marilyn Manson si il inlocuieste pe Twiggy Ramirez iar Sascha si Lucia impreuna cu Raymond Watts si Bill Rieflin, in 2002 reformeaza KMFDM-ul si scot albumele „Attack” (2002), „WWIII” (2003), „Haut Ruck” (2005) si „Tohuvabohu” (2007). Tim este principalul responsabil pentru albumul "Eat Me, Drink Me" al lui Manson.

In 2009 Twiggy Ramirez revine in Marilyn Manson si chiar daca oficial Tim nu se intoarce in KMFDM, el a lucrat alaturi de Sascha Konietzko – voce, sintetizatoare, bas si programare, Lucia Cifarelli – voce, Jules Hodgson – chitara, Andy Selway – tobe, Steve White – chitara si Cheryl Wilson – voce, la realizarea noului material „Blitz”.

In paralel cu acest produs, apare si albumul Skold vs. KMFDM, o „confruntare” Tim/Sascha.

KMFDM – Blitz (2009)

Albumul este deschis de piesa „(Symbol) Up Uranus”, o piesa despre distrugerea planetei construita pe dialogul clapelor si a riffurilor, sunetul este usor Retro, aminteste de produsele din anii ’80, dar este suficient de pulsanta. Pe „Bait & Switch" isi face aparitia vocea „aeriana” a Luciei care contrasteaza cu electronica si chitarele apasate, combinatiile intre sintetizatoarele analogice si samplere, „lupta” intre clape si chitare, face muzica pulsanta, creeaza dinamism. „Davai" cum sugereaza si titlul are textul in limba Rusa si in ciuda celor peste 10 ani de Rusa facute-n scoala, mare lucru n-am inteles din text.

Piesa este ceva mai intunecata, dar formula compozitionala si amprenta formatiei este aceeasi. „Never Say Never" este usor mai melodica, vocea uneori soptita, alteori foarte melodica a Luciei este sustinuta ba de riffuri, ba de clapele „ragusite” prin fazer, ritmul este dansant, piesa parca ceva mai colorata: „never say never coz I do it again, I confess…” Este un posibil „hit”. „Potz Blitz!" revine la tonalitatea mai grava, riffurile sunt mai moderne, mai putin lineare, chiar daca n-au „grosimea” sunetului Rammstein, paralela cu ei sau cu „taticii” Laibach este la indemana si datorita vocii si textului in limba Germana. „People of the Lie" incepe foarte Noise, clapele sunt usor schizofrenice, vocea Luciei este din nou cuceritoare: „reality is a bullshit, reflection is a concept based on your thoughts”.

Este o piesa interesanta unde dialogul dintre vocile masculine si feminine creeaza atmosfera, orchestratia minimala si avangardista mi-a amintit usor de Front 242, dar mai ales de proiectul BiGod 20. „Being Boiled" este un cover dupa formatia Sint-Pop britanica The Human League. Varianta KMFDM reaseaza piesa in zona EBM, vocea melodica completeaza riffurile si samplerele, covorul de sintetizatoare, samplerele de suflatoare, ritmul antrenant este menit sa te scoata din amorteala, cheama la bataiala. Eu nu stiu sa dansez. He he he. „Strut" aduce o „alta” Lucia, vocea are amprente de Soul si Motown, este interesanta combinatia cu chitarele care puncteaza si clapele cu iz Retro, ceva mai relaxate, mai putin zgomotoase. „b*****s" este un alt experiment mai avangardist, creste gradual, vocea lui Sascha ne calauzeste in lumea rece si dezumanizata in care se pare ca ne-am ratacit… „b*****s for your riches… sex and drugs and rock’n’roll fame”.

Un alt posibil „slagar” pentru cluburi. „Me & My Gun" este un moment ceva mai experimental, o constructie de ritmuri si sunete completata cu vocea „tipata” a Luciei, fata asta este extraordinara, abordeaza aproape orice cu aceeasi usurinta! Finalul vine cu cele aproape 7 minute ale piesei „Take"m Out" care mi-a amintit iar de Laibach din perioada „NATO”, dar si de Nitzer Ebb sau Front 242, este o piesa aerisita, vocea povesteste pe fundalul de ritm doar usor colorat de bas, clape si chitare.

11 piese, cu cat le asculti mai mult, cu atat plac mai mult. Pentru fani obligatoriu, pentru curiosi de zona Industrial, EBM de avangarda, un solid punct de plecare.

Skold vs. KMFDM

Cele 22 de piese sunt de fapt 11 si constituie 68 de minute de EBM intunecat, cu amprenta clara KMFDM, dar mult mai aerisita, mai avangardista si mai electronica, chitarele apar doar sa puncteze, sa coloreze si sa sublinieze anumite pasaje, dar lipsesc riffurile lineare caracteristice albumelor KMFDM.

Intre cele 11 piese propriu zise au fost inserate 11 asa numite „interlude”-uri de 1 minut ale pieselor. Este un material „grav”, dar dinamic, combina viziunile Dark ale lui Tim, cu abordarea Electro/Industriala al lui Sascha si rezultatul este foarte convingator.

Un disc foarte reusit care cu siguranta va stationa in playerele cunoscatorilor, dar merita abordat si de cei in cautarea unor materiale intunecate si contorsionate.

„Let the lions in: start the show!”

Cronica postata de brushvox pe Blogul sau pe METALHEAD: KMFDM – „Blitz” si Skold vs. KMFDM

Pot ajunge oficial la zona de Cronici de Albume sau De Concerte si cronicile voastre daca le postati pe blogurile personale de pe METALHEAD. Tot ce trebuie sa faceti e sa aveti cont, sa fiti logati iar din meniul din drepta sus sa selectati Blogul Meu (la Optiunile mele). Spor si felicitari celor care au scris !