Kultika - The Strange Innerdweller (cronica de album)

Recunosc ca am asteptat acest album inca de prin 2010 cand formula Kultika era una diferita, la fel si stilul muzical dictat de Fulmineos, un black metal inca de atunci cu aceste influente post-metal. Schimbarea componentei cat si a directiei muzicale nu a putut decat sa ma bucure odata urmarite primele filmari cu ce avea sa devina ulterior The Strange Innerdweller.

Am tot sperat la aparitia acestui dsc pentru ca eram sigur ca se va ridica la inaltimea asteptarilor personale, stiind ce oameni si influente poate aduna Fulmineos, pentru ca de acolo a pornit totul. Pe langa faptul ca Kultika este in acest moment singura trupa post-metal din Romania, The Strange Innerdweller s-a dovedit si cel mai bun produs metal lansat in 2013. Si nu cred ca exagerez cand fac o asemenea afirmatie, atat productia cat si conceptul sau compozitia discului sunt ireprosabile.

Kultika isi trage influentele din triada muzicii post-metal: Isis, Neurosis si Cult Of Luna. E drept, influentele sunt mai mult decat evidente, modul in care sunt ele abordate si orchestrate, acolo este partea cu adevarat interesanta. Urmand o reteta muzicala bazata pe atmosfera si nu neaparat tehnica muzicala, The Strange Innerdweller se dovedeste un album la fel de bun ca si discurile trupelor enumerate mai sus. Nu va asteptati la demonstratii practice instrumentale si nici la compozitii cu refrene uzuale, este un album 100% compus si gandit in maniera post-metal. Complexitatea apare insa in abordarea instrumentala, alternanta intre cele doua chitare, sectia ritmica, complexitatea vocala, micile punctari esentiale pe partea de clapa, echilibrul redat de bas.

Apogeul compozitional pare sa fie 'Insects', trecand cursiv prin diverse stari emotionale - unde subliniez un pasaj semi-acustic magistral - partea lirica pare la fel de complexa:

The old roman church
Started cracking out of misery
While it burns, and it burns to
Build the super human

A new race that shall not find
Greed and will for monkeys
A new human to follow
Zarathustra's own law

In incercarea de a oferi aceasta atmosfera contribuie foarte mult sunetul in sine al discului, rezultat al unei sesiuni de inregistrari de aproape un an, lucrata apoi de Lukinich Attila, producatorul ce si-a trecut in CV colaborari cu Alexandrina Hristov sau Implant Pentru Refuz. Alegerea s-a dovedit mai mult decat potrivita, The Strange Innerdweller are un sunet cu adevarat occidental, puternic, curat, egalizat, indraznesc sa spun ca este unul din cele mai clare albume lansate vreodata in Romania, din punct de vedere al sunetului.

Apropo de Implant Pentru Refuz, The Strange Innerdweller il are ca invitat pe Octavian 'Vita' Horvath - solistul IPR - pe care il surprindem intr-o rara ipostaza vocala cu iz de black metal. La fel de inedita si tema muzicala orientala de pe piesa care da si titlul discului, la fel si schimbarea tematica de la finele lui 'Cries Of Elram' unde intreaga trupa porneste catre o tema melancolico-vocala cu semnalmente Katatonice.

Si dupa cum puteti concluziona, albumul are foarte mult de oferit. Fie cele enumerate mai sus, fie constructia vocala, alternanta dintre clean si growl, alternanta instrumentala si emotionala, The Strange Innerdweller este unul din acele albume la care descoperi ceva nou odata cu fiecare ascultate.

Din punctul meu de vedere, The Strange Innerdweller este in mod cert albumul anului 2013 pentru scena din Romania.