Cronica Cynic - Traced In Air

Cronica Cynic - Traced In Air
Un asemenea album merita probabil o analiza muzicala de minim 5 pagini. Acelasi Traced in Air pentru care o cronica nu este de ajuns, asa ca poti sa treci linistit peste cuvinte si sa te uiti direct la nota.

Focus a fost un material revolutionar considerat si in momentul de fata drept o piatra de temelie pentru inceputul anilor 90 in materie de metal. Un amestec de deah metal, cu elemente de progressive si jazz, chiar si cu ceva accente de alternativ exploatate ulterior in on Spoke si Gordian Knot. Creierul din spatele trupei este Paul Masvidal, un muzician care in ciuda varstei fragede s-a dovedit unul din cei mai apreciati instrumentisti americani.

Chiar inainte de a termina liceul Paul a devenit tour member pentru Death, refuzand totusi invitatia de a deveni membru permanent. Lucrurile au facut in asa fel incat Masvidal a inregistrat pe Human, probabil cel mai de succes album Death. In 1994 trupa s-a destramat fiecare preocupandu-se de o serie de proiecte la fel de indraznete, urmand ca in 2007 formatia sa revina pe scena internationala pentru a sustine un turneu de reuniune. Dupa o pauza aproape la fel de lunga ca si cea a Guns N' Roses, trupa americana ne prezinta un al doilea album de studio intitulat Traced In Air.

Album conceptual atat muzical cat si liric, ce pastreaza acel sentiment al anilor 90 fara a repeta idei transpuse de alte trupe ale perioadei. In acelasi timp Traced In Air aduce un suflu nou prin productie si calitate. Personal, dupa cateva auditii ale discului am ajuns la concluzia ca Cynic este mult deasupra tuturor, atat formatiile vechi cat si cele noi.

Poate este si o chestie ce tine de gusturi, Traced In Air detine cu usurinta titlul de cel mai ciudat album al anului. Masvidal ramane in continuare geniul din spatele trupei, forta si executia fiind absolut remarcabile. Multe straturi de chitari, deloc aglomerate. Desi un album extrem de complex din punct de vedere instrumental, Traced In Air este in acelasi timp foarte aerisit, multe pasaje de jazz plus cate ceva din space rock, plasate in momente cheie atat pentru muzica cat si atmosfera.

Intr-o egala masura, Sean Reinert ofera un colaj extraordinar in materie de percutie. Este exact acel echilibru perfect intre instrumente, probabil acesta este si motivul pentru care se elimina acel sentiment de aglomerare. Sean Malone ofera cateva elemente cheie pe partea de bas in timp ce Tymon Kruidenier completeaza atat partea ritmica cat si echilibrul intre vocea clean (Paul Masvidal) si growl.

Puncte remarcabile nu pot aminti, intregul album este special, fiecare piesa are cate ceva de spus. Traced In Air este inca o dovada ca in muzica nu exista bariere. O incursiune unica intr-un Univers pe care sincer cred ca doar Cynic era in stare sa-l ofere.

Cum am spus si la inceput, discul merita 5 pagini de cuvinte insa deloc suficiente pentru a descrie unul din cele mai speciale albume lansate de la inceputul noului mileniu.

Nota: 10/10

1. Nunc Fluens