Darthrone - Transilvanian Hunger (cronica de album)

de Marcel Mirea

“Transilvanian Hunger” este al patru-lea album de studio, respectiv al treilea album black metal al trupei norvegiene Darkthrone, infiintata in anul 1987, si este ultimul album al trupei lansat prin intermediul casei de discuri Peaceville Records. Acesta mai este si primul album in care componenta trupei consta in doar doi membri: Nocturno Culto (Ted Skjellum) si Fenriz (Gylve Naggel), chitaristul Zephyrous parasind trupa cu un an inainte, acesta urmand sa fie componenta trupei pana in ziua de azi.

Albumul este recunoscut ca una dintre cele mai mari capodopere ale genului, alaturi de alte productii cum ar fi “De Mysteriis Dom Sathanas”, “In The Nightside Eclipse” sau “Panzer Division Marduk”. Se mai poate spune (fara a gresi) ca “Transilvanian Hunger” este cel mai reprezentativ si influent album de black metal din toate timpurile. Motivul este simplu, are toate elementele specifice, care definesc si respecta originile genului. Printre aceste elemente se numara: un sunet si o ambianta intunecata care iti dau o senzatie de suspans si de fior pe sira spinarii, de inghet si-n luna Iulie (poate fi luata ca exemplu piesa "Slottet I det fjerne"); uniunea realizata de muzica atat cu natura pamanteana cat si cu natura interiaora a omului; sunetul primitiv al instrumentelor (in special al tobelor care, dupa cum spunea Fenriz: “in black metal, tobele nu sunt importante, acestea trebuie doar sa fie acolo”); vocalul este si suna intunecat si malefic precum genul in sine; basul suna pe cat de simplu, pe atat intens si eficient (piesa “I en hall med flesk og mjød” este exemplul cel mai potrivit) si nu in ultimul rand riff-urile care, dupa cum tot Fenriz spunea “sunt cele mai importante”, “Transilvanian Hunger” fiind un albumu “bazat pe riff-uri” (dupa cum tot acesta spunea). Piesele “Transilvanian Hunger” si “Skald av Satanas sol” ies foarte mult in evidenta datorita riff-urilor.

Materialul contine opt piese iar pentru productia acestuia, Fenriz (care a compus si toate cerle opt piese si a scris versurile pieselor 1-4) a fost unicul instrumentist, Nocturno Culto fiind doar vocalist. Pe coperta acestui album se afla Fenriz in aceeasi ipostaza in care se afla Dead (Pelle Ingve Ohlin) pe albumul “Live in Leipzig”, aducandu-i un omagiu fostului vocalist Mayhem. Tot de acesta se leaga scrierea intentionat-gresita a cuvantuui “Transilvanian” in locul formei corecte “Transylvanian”. Pe tricoul cu care era imbracat Ohlin cand s-a sinucis era scris “ I love Transilvania”.

Pe langa tematica satanista si anti-crestina, “Transilvanian Hunger” este inconjurat si de o aura nationalista. De aceea, cele mai multe piese sunt cantate in norvegiana, lucru destul de nou in cercul trupelor la vremea aceea Pe album era inscriptionat “Norsk Arisk Black Metal”, in traducere “black metal norvegian arian”. Lansarea discului a fost precedata de reactii negative si critici. Textul a fost sters, dar in locul acestuia, trupa i-a cerut casei de discuri sa tipareasca mesajul “Am dori sa declaram ca Transilvanian Hunger este mai presus de orice critici. Daca cineva incearca sa critice acest album, ar trebui sa isi assume in totalitate comportamentul sau evident evreiesc.” Peaceville records si-a asumat ambele declaratii fiind constienti ca nu-si pot cenzura artistii, dar in acelasi timp le-a si dezavuat. Date fiind neintelegerile, trupa si casa de discuri si-au incheiat colaborarea, Darkthrone urmand sa-si lanseze urmatorul album, intitulat “Panzerfaust” via Moonfog Productions (casa de discuri infiintata de Satyr), album in care au inclus urmatoarea declaratie ca raspuns asupra controverselor, “Darkthrone nu este sub nicio forma o trupa nazista sau cu ratiuni politice, voi cei care credeti asta, puteti sa o ling*ti in c*r pe fecioara Maria pentru eternitate.”

O alta controversa care a inconjurat “Transilvanian Hunger” a fost colaborarea cu Varg Vikerness care se afla in inchisoare la vremea aceea dupa uciderea lui Euronymous si incendierea mai multor biserici. El a scris versurile pentru piesele 5-8 si a fost vocea mesajului derulat invers de la sfarsitul piesei “As Flittermice as Satanas spys” care spune “ In numele lui Dumnezeu, sa arda bisericile!”

Lista pieselor:

1. Transilvanian Hunger
2. Over fjell og gjennom torner