Deep Purple - In Rock (cronica de album)

de aciobanitei andrei

Citizen Journalism: In Rock este primul album de studio in faimoasa componenta Deep Purple numita MK II, Gillan/Blackmore/Glover/Lord/Paice. Aparut in iunie 1970, albumul a ajuns pana pe pozitia a 4-a in topurile din Marea Britanie si a fost urmat de turneul de mare succes In Rock World Tour, care a durat 15 luni.

Pana la acest al patrulea album, Deep Purple era o trupa inca in cautarea propriului sound si a unei directii muzicale originale. Influentele din muzica clasica si-au pus amprenta pe sunetul primelor aparitii discografice, mai ales datorita rolului major jucat de clapele lui Jon Lord. In 1969 trupa a inregistrat live un proiect foarte ambitios, Concerto for Group and Orchestra, care de altfel i-a bagat pe britanici in datorii adanci si i-a pus sub presiune in ce priveste inregistarea discului In Rock.

Dupa un intro scurt si galagios, rifful principal din Speed King explodeaza cu o forta greu de descris in cuvinte, care prezinta un Deep Purple puternic, zgomotos, rautacios, „arogant”. In booklet-ul editiei aniversare a albumului, Roger Glover spune despre Speed King: „Ritchie (Blackmore) mi-a spus ca ii place mult Fire a lui Hendrix. Imedia, am inceput sa improvizez ceva care sa sa semene ca atmosfera cu piesa respectiva. Toti ceilalti s-au alaturat jam-ului si cantecul a prins forma. A fost incantator”.

Bloodsucker este una din piesele favorite ale lui Ian Paice de pe acest disc, inregistrata in faimosul studio Abbey Road. Compozitia merge pe linia intregului album si ofera riffuri hard rock memorabile marca Blackmore completate perfect de keyboard-ul lui Lord.

Momentul maxim In Rock este cu siguranta grandioasa compozitie Child In Time, o capodopera rock in toata puterea cuvantului. Glover vorbeste despre originile compozitiei care nu au fost in intregime originale: „Am ascultat cu Paice si Blackmore cantecul Bombay Calling al trupei It's A Beautiful Day. Intr-o zi, la repetitii, ne-am adus aminte de el, am inceput sa-l cantam incetinindu-i vadit ritmul. Gillan s-a alaturat si totul a inceput sa sune interesant”. Gillan are propria lui amintire despre acea sesiune: „Era o galagie generala acolo, eu doar am inceput sa tip, si asta e tot ce a insemnat pentru mine”.

Desi nu 100% originala, Child In Time este una din compozitiile-apogeu Deep Purple. Lord deschide cantecul cu un sound de clape absolut incantator, unic, care transporta ascultatorul departe, intr-o lume necunoscuta de unde parca acele sunete au si venit. Vocea lui Gillan se alatura in scurt timp, melodioasa si in continua crestere in volum si intensitate. Solo-ul lui Blackmore este istoric, glorios. Prestatia fiecarui instrumentist de-a lungul celor 10 minute de antologie rock este perfecta, facand din Child In Time o piatra de hotar in istoria muzicii.

Into the fire este un alt moment hard rock clasic marca Purple. Ritmul este foarte greu, apasator si extrem de violent. Gillan „rupe” cuvintele, Paice este dezlantuit in spatele tobelor, Blackmore aduce in prim plan un riff feroce si simplu, cu eficienta maxima.

De altfel, aceste riffuri grele, „rautacioase”, explozive, ale lui Blackmore stau la sefia intregului album. Inclinatiile hard rock ale lui Ritchie de la acea ora au fost hotaratoare in aparitia capodoperei In Rock, stabilind traseul stilistic ulterior al trupei.

Impresiile venite chiar din tabara Purple arata cat de mult a insemnat acest disc pentru creatorii sai.

„Este albumul Purple pe care il iubesc cel mai mult. A dat definitia unei intregi ere. Toata energia pe care am strans-o in spatele microbuzelor, in vestiarele puturoase, in camera aceea, minunat de jerpelita, unde repetam pentru In Rock, este pe acest disc. Este albumul pe care l-as lua cu mine pe o insula pustie alaturi de ceva Mahler, bineinteles”. Jon Lord

„Cantam la instrumente pe cat posibil de energic si tare. Amplificatoarele si boxele erau testate la maxim. Sunetul suprasatura banda pe care inregistram. Daca ar trebui sa aleg o imagine care sa reprezinte cel mai bine Deep Purple In Rock, ar fi vumetrele de pe console inclinate cu greutate spre dreapta, mereu „in rosu”, mereu pulsand...”. Roger Glover

Acesta este In Rock. Discul hotarator care a deschis cu adevarat superbul drum muzical Purple. Albumul chipurilor sculptate fictiv „in rock-ul” muntelui Rushmore, o capodopera devastatoare in fata careia generatii intregi hard rock ce i-au urmat s-au inchinat in semn de respect , admiratie si multumire.