Cronica Draconian - Turning Season Within

Suedezii Draconian se intorc anul acesta cu o noua realizare remarcabila pentru genul gothic/doom metal, Turning Season Within, un album ce intrupeaza, asa cum ne-am obisnuit de altfel in muzica celor de la DRACONIAN, o gama larga de emotii.

Cu Turning Season Within, Draconian par sa fi ales exprimarea, de altfel foarte expresiva, prin contraste, care se regasesc in principal in alaturarea celor doua voci, cea masculina, apartinand lui Anders Jacobsson, si cea feminina, a Lisei Johansson. Instrumentatia urmeaza acest contrast, piesele fiind construite atat din parti dominate de chitari, intr-un stil apropiat genului doom metal, cat si din lungi pasaje pline de melodicitate, specifice gothic metalului.

Vocea Lisei Johansson se face auzita mai mult pe Turning Season Within, in comparatie cu materialele precedente. O voce suava, usor inspre genul pop, care, cu toate acestea, are un timbru expresiv, ce sugereaza sentimente in ton cu muzica Draconian, o voce care, uneori suprapusa peste pasaje melodice, aduce usor cu cea a lui Sharon den Adel, solista Within Temptation.

La polul opus, singuratatea, disperarea, disolutia, sunt exprimate prin growl-ul lui Anders Jacobsson, cel putin aproape la fel de expresiv ca si vocea solistei. Interpretarea lui Jacobsson din piese precum When I Wake aminteste de vocea lui Felix de pe albumele timpurii Crematory.

Linia instrumentala a celor noua piese este bine construita, variata, dramatica. Un plus este dat de asemenea de versurile compozitiilor, care apartin atat solistului Anders Jacobsson cat si lui Thers Bjrk. Jacobsson a marturisit recent intr-un interviu ca inspiratia pentru Turning Season Within au constituit-o relatiile sentimentale esuate, precum si modul in care le receptam si au ecou asupra personalitatii noastre.

Atmosfera albumului apasatoare si melancolica este un obiectiv pe care Draconian si l-au propus si l-au realizat fara nicio indoiala. Turning Season Within poate fi considerat o poveste densa si captivanta, motiv pentru care este de preferat sa fie ascultat in intregime, fara a sari pasaje, deoarece fiecare isi are propriul rol in compozitiile trupei suedeze. Puncte culminante, cand atmosfera devine densa, se gasesc in fiecare piesa de pe Turning Season Within, Seasons Apart, When I Wake, Earthbound, Not Breathing, Bloodflower, avand parca un rol mai special.

September Ashes incheie intr-un mod cum nu se poate mai potrivit acest album, cu un monolog din partea lui Anders Jacobsson, o marturisire frumoasa si simpla, care plaseaza tot ceea ce s-a sugerat mai inainte intr-o atmosfera atemporala, in care durerea, tristetea si pierderea constituie singura realitate.

DRACONIAN

Cristina

1.Seasons Apart