'Sufletul Neamului', o lectie despre perseverenta si devotament (Cronica)

de Andreea Gherfi

De peste douazeci de ani de cand exista formatia God, intr-o forma sau alta, muzica nascuta din mainile si glasurile membrilor ei si-a gasit intotdeauna calea catre cei ce au fost dispusi sa o primeasca in suflet.

Ceremonia de lansare a noului album a avut loc in cadrul festivalului Maximum Rock unde GOD au fost inarmati cu o serie de produse oficiale interesante, de la ceasuri, bratari, tricouri si cani la materiale discografice.

Cel de-al doisprezecelea material al formatiei din Iasi, "Sufletul Neamului", nu se dezice de la surprizele muzicale cu care am fost obisnuiti pana acum, fiind la fel de valoros si bogat precum cele care l-au precedat. Albumul contine cinci piese impletite cu folclor dansant si versuri rupte din canturile vechi ale unui popor despre care GOD canta cu atata mandrie. O nota discordanta, dar binevenita, o dau growlurile pierdute printre versuri, aptitudini vocale a caror menire este sa imbogateasca in mod neasteptat piesele, aducandu-i aminte ascultatorului ca muzica formatiei GOD nu e tocmai potrivita sa fie ascultata la mesele de duminica sfintite de popi, ci mai degraba in carciumi unde hangitele isi asorteaza iile cu bocanci si bratari de piele.

Tracklistul noului album cuprinde un set de cinci piese ce vorbesc despre spiritualitatea pe care poporul roman a gasit-o intotdeauna in natura inconjuratoare, despre religia pamantului muncit si legile nescrise, dar pazite cu smerenie de catre legiuitorii proscrisi ai neamului.

Albumul este deschis de piesa "Cant De Haiduc" unde celebra mantra "Ai cutat, cutat, cutat/Di' tri ori te-am ascutat/Pi tocila, pi chitroi/Sa tai capu' la ciocoi" arata ca folclorul romanesc este in continuare o sursa nesecata de inspiratie si ca oricum ar fi reinterpretat, acesta nu-si va pierde niciodata valorile estetice. A doua piesa de pe album, "Stramosii", este o compozitie legata bine cu refrenuri impozante si ritmuri muzicale create pentru a ne aduce aminte de hoardele nemiloase de razboinici ale istoriei.

"Glia Muma" continua albumul cu nota sa romantica ce ia ascultatorul si-l trimite intr-o calatorie prin natura deosebita cu care am fost binecuvantati pe aceste meleaguri si care ne-a innobilat ca neam. "Frunzulita Dorului" pare a fi un titlu atipic pentru o piesa ce incepe in forta, insa apele muzicale reusesc sa se limpezeasca, iar versurile refrenului dezvaluie un pact sfant intre om si natura. Spre final, piesa ne intoarce la ideea de baza a albumului, la sacrificiul suprem pe care un om poate sa-l faca pentru semenii lui. Piesa ce incheie albumul, "Licoarea zeilor", aromata pe ici, pe colo cu versuri in limba engleza, vine ca un deznodamant frumos pe care barbarii, personajele nelipsite din muzica formatiei GOD, il dobandesc prin sabie si foc, fie aici sau pe lumea cealalta.

Intr-o nota tehnica, albumul este muncit si legat cum trebuie, nimic sub nivelul asteptarilor pe care le aveam, fiind o noua nestemata in palmaresul studiourilor Getic Art si Necromorbus. O serie de instrumente traditionale, precum naiul, acordeonul, sau tambalul, innobileaza noul material al formatiei iesene oferindu-i astfel ocazia de a colabora cu o serie de invitati precum Tosu Marian, Paul Birzu, Iulian Croitoru si Gilly Barbu. Piesele, desi cinci la numar, sunt lungi si aranjate intr-o ordine inteleapta ce rezoneaza pe deplin cu esenta si titlul albumului.

GOD, The Barbarian Horde, au reusit inca o data sa lanseze un album de esenta tare, o marturie muzicala a profesionalismului, experientei si devotamentului ce le sunt caracteristice.

Componenta:

Constantin "Castor" Lapusneanu (Versuri si Voce)