Guns N Roses - Appetite for Destruction (cronica de album)

de Madalin Duca

Unul dintre cele mai apreciate albume din toate timpurile, “Appetite for Destruction” a insemnat, la lansarea lui in 1987, debutul trupei Guns N’ Roses - formata initial din solistul Axl Rose, chitaristii Slash si Izzy Stradlin, basistul Duff McKagan si tobosarul Steven Adler. Realizat cu un buget de 370.000 de dolari, inarmat cu acorduri zgomotoase, ritmuri dementiale si muzicalitate autentica, “Appetite for Destruction” s-a vandut pana in prezent in 28 de milioane de exemplare si continua sa fie considerat magnum opus-ul formatiei Guns N’ Roses.

Primul single extras de pe album, “It’s So Easy”, nu a reusit o performanta grozava in topurile muzicale, ajungand numai pana pe locul 84 in UK Singles Chart si inseland asteptarile ridicate ale trupei.

Guns N’ Roses s-au impus, insa, pe scena muzicala odata cu lansarea lui “Welcome To The Jungle”, o compozitie agresiva, indrazneata, care a ajuns, in scurt timp, una dintre piesele lor de referinta. Rose, Slash, Stradlin, McKagan si Adler au devenit modele pentru tinerii rebeli ai anilor ‘80, care erau satui de glam metal-ul care domina scena rock. Atitudinea de baieti rai, vestimentatia a la Aerosmith si The Rolling Stones, dezlantuirile de pe scena si stilul muzical abordat au fost principalii factori care i-au propulsat pe culmile succesului.

Formatia a devenit populara pe plan mondial cu balada “Sweet Child O’ Mine”, care a abordat un stil mai “soft”, in contrast cu agresivitatea tematica lui “Appetite”, fiind astfel accesibila unui public mai larg. Initial, solistica de la inceputul piesei “Sweet Child O’ Mine” nu era decat felul lui Slash de a se incalzi inainte de repetitii, insa ceilalti componenti au vazut ceva special in ele si au inceput si ei sa le cante. Axl Rose a scris versurile piesei, inspirat de iubita lui de atunci, Evin Everly, apoi le-a prezentat restului trupei, care le-au transformat intr-un hit clasic.

“Appetite for Destruction” nu inseamna insa numai “Easy”, “Jungle” si “Sweet Child”. Restul cantecelor sunt la fel de provocatoare si pline de energie.

“Out Ta Get Me” este un adevarat manifest impotriva diverselor formelor de autoritate. “They’re out ta get me, they won’t catch me / I’m f*****g innocent, they won’t break me.” sunt versuri inspirate de problemele pe care Axl Rose le-a avut cu legea, fiind arestat de peste 20 de ori in adolescenta.

“My Michelle” este dedicat lui Michelle Young, o prietena a trupei care i-a spus lui Axl ca a vrut dintotdeauna ca cineva sa scrie un cantec despre ea. Intr-o prima instanta, Axl l-a compus ca pe un cantec romantic care nu avea nici pe departe legatura cu fata, insa nu i-a placut si a rescris versurile, de data asta cautand sa fie sincer. “So you stay out late at night / And you do your coke for free / Drivin' your friends crazy / With your life's insanity.” se refera la viata boema pe care Michele o duce, la dependenta ei de droguri si bautura, mediul din care provine fiindu-i total nefavorabil pentru o dezvoltare normala: “Your daddy works in porno / Now that mommy's not around / She used to love her heroin / But now she's underground.”

Daca tot am adus vorba de droguri, “Mr. Brownstone”, compus de Slash si Izzy Stradlin, vorbeste despre imensele cantitati de heroina consumate de catre cei doi, “Brownstone” fiind nici mai mult nici mai putin decat un termen argotic pentru heroina. Ritmul piesei indeamna la o dispozitie pozitiva, lipsita de grijile cotidiene, iar versurile “I used to do a little but a little wouldn't do / So the little got more and more / I just keep tryin' ta get a little better / Said a little better than before” devin obsesive si iti raman intiparite in minte pentru zile intregi.

“Nightrain” se refera la un alt viciu al cantaretilor: bautura. Cantecul este un tribut adus vinului “Night Train Express”, o bautura foarte populara in California la acea vreme datorita pretului mic si a procentajului mare de alcool continut.

“Think About You” si “You’re Crazy” fac parte, alaturi de “Sweet Child O’ Mine”, din seria track-urilor de pe album care abordeaza tema dragostei, chiar daca fiecare in mod diferit. In “Think About You” iubirea este privita ca un sentiment inaltator: “It's funny how I never felt so high / It's a feeling that I know I know I'll never forget”, pe cand “You’re Crazy” se refera la dezamagirile provocata de aceasta: “You don't want my love / You want a satisfaction”.

De pe “Appetite” nu putea sa lipseasca, totusi, un cantec cu tenta sexuala, si “Anything Goes” este acela. Ii urmeaza “Rocket Queen”, o melodie puternica ce se distinge prin armonia imbinarii muzicalitatii dinamice a bass-ului lui McKagan cu ritmul antrenant al tobelor lui Adler, albumul incheindu-se in stil mare.

Am preferat sa vorbesc la sfarsit despre piesa mea preferata. O melodie care concentreaza, in cele sase minute si patruzeci si cinci de secunde ale ei, toata esenta trupei Guns: lirismul fluent, autenticitatea stilului, energia, agresivitatea, romantismul, stilul de viata californian, nostalgia dupa anii lipsiti de grija ai tineretii. Compozitia care va ramane in istoria muzicii rock un simbol pentru componenta originala Guns N’ Roses, alaturi de “Welcome To The Jungle” si “Sweet Child O’ Mine”. Daca nu ati ghicit, este vorba despre “Paradise City”. Dupa strofele care curg rapid - cu iz de hip-hop clasic- si refrenul care te duce cu gandul la o vacanta prelungita pe o insula tropicala, melodia se incheie grandios cu un solo de chitara stralucit al lui Slash, dar si cu o prestatie de milioane la tobe a lui Steven Adler, crescand tempo-ul la o viteza care te face sa te dezlantui.

In concluzie, fiecare piesa de pe album este unica si are stilul ei aparte. Astfel, “Appetite for Destruction” continua sa fie, pe buna dreptate, un album de referinta al rock-ului de calitate si un adevarat ghid pentru tinerii care vor sa faca primii pasi in lumea acestuia.