Reintalnirea cu Him: Deep Shadows & Brilliant Highlights (cronica de concert) + foto

de Cristi Nedelcu

Prietenul nostru Alin Pildner a fost la HIM si a scris cateva cuvinte despre concert pe care le puteti citi mai jos. De asemenea, pozele de la concertul sustinut de formatia HIM in Timisoara pot fi gasite pe METALHEAD accesand link-ul de mai jos.

Poze de la concertul HIM din Timisoara

Weekendul ce s-a incheiat a fost unul dintre cele mai pline, din punct de vedere al abundentei evenimentelor, marele public impartindu-se intre o portie zdravana de folk in Vama, editia aniversara Artmania sau mai noul Untold Festival, din Cluj-Napoca. In ciuda atractiei manifestate de aceste trei evenimente de greutate (si a altora, de mai mica anvergura, pe care nu le mai amintesc), peste 2000 de persoane si-au dat intalnire in romanticul parc al rozelor, din Timisoara- orasul florilor, pentru a asista, sub egida Phoenix Entertainment, la revenirea trupei HIM in Romania.

Cu toate ca Artmania propunea, pentru 31 iulie, Anathema si Saturnus pe aceeasi scena si ca intrarea libera a facut ca majoritatea prietenilor mei sa se regaseasca acolo, am ales calea Timisoarei, in ciuda celor peste 1000 km de sofat. Drumul, desi lung, a fost ceva mai putin istovitor decat cu alte ocazii, franturi de autostrada usurand calvarul obisnuit al soferului roman, parca aducand un oras atat de drag mie ceva mai aproape. Chiar si asa, mi-a fost imposibil sa ajung in timp util pentru a prinde deschiderea evenimentului, implicit prestatiile celor de la Aeon Blank si Tiarra, si-mi cer scuze, pe aceasta cale, ca nu pot vorbi despre evolutia lor.

Ajuns abia la jumatatea lineup-ului, i-am urmarit pe tunisienii de la Myrath, o trupa cu care nu avusesem contact pana atunci. Surpriza a fost una placuta, chiar daca influentele orientale nu sunt chiar pe gustul meu, metalul adevarat presarat cu o multime de franturi progresive explicand din plin prezenta trupei pe afisul evenimentului. Myrath m-a uimit prin calitatea executiei, tehnica si in special prin vocea curata si puternica a solistului - Zaher Zorgati - care a completat o formula impecabila. Repet, cu toate ca departe de mine de fi atins de ritmurile / temele orientale, i-as revedea cu placere daca as avea ocazia - o alegere inspirata, chiar daca dintr-un cu totul alt registru.

Ultimul act al serii, cel care a facut posibila aceasta intalnire a inceput punctual, la ora stabilita. Prima mea intalnire cu HIM a fost in Budapesta, in 2002, cand ma numaram printre cei 45.000 de oameni care-l urmareau pe Ville Vallo cum isi aprinde tigara dupa tigara, intr-o perioada in care trupa era una dintre cele mai apreciate formatii ale momentului. Desi cei prezenti in Timisoara lui 2015, nu se comparau numeric cu publicul de la Sziget (si nici macar cu cel de la prima editie Artmania, din 2006), intalnirea din Parcul Rozelor a fost cu atat mai intensa, iar seara s-a dovedit a fi una cu adevarat memorabila.

Finlandezii au o afinitate aparte pentru metal, mare parte dintre trupele importante ale ultimilor 20 de ani provenind din aceasta tara (Amorphis, Nightwish, Children of Bodom, Sentenced, Apocalyptica fiind o parte din infima dintr-o lunga lista) iar HIM este una dintre trupele etalon care a promovat Finlanda la nivel mondial. Drumul HIM a fost unul lung, combinatia aparte de gothic si alternativ, recunoscuta unanim drept "love metal" tragandu-si radacinile tocmai de la inceputul anilor 90. Vocea inconfundabila, simplitatea, calitatea compozitiilor si puterea sentimentelor puse pe muzica fac din Ville Vallo si ai sai colegi unul dintre marile nume ale muzicii rock, fapt reconfirmat si in Timisoara, unde muzicienii nu s-au sfiit sa rasfete publicul cu tot ce-au avut mai bun.

Setlistul a fost unul legat si a numarat 23 de piese, abordand, practic, tot ce este esential la aceasta trupa. Asa se explica si pauzele scurte dintre cantece (oricum Ville n-a fost niciodata foarte comunicativ), care au dat fluenta setlistului. Pentru a nu se intelege gresit, Ville mi-a parut pe cat de simpatic, pe-atat de modest, locul arogantei care se regaseste la marile staruri fiind luat de simplitatea unui muzician nastrusnic.

Inceputa cu energicul "Burried alive by love", intalnirea cu HIM a fost presarata cu hituri precum "Poison girl", "Join me in death", "Gone with the sin", "The funeral of hearts" sau "Right Here in My Arms", interpretarea fiind de departe cea mai reusita din ce-am avut parte pana acum (faptul ca Ville a depasit momentele depresive si ca a lasat-o mai moale cu tigarile facand diferenta). "Rip out the wings of a butterfly" si "Killing loneliness" au reiterat inspiratia unor discuri din anii 2000, precum "Dark light", iar piesa de final - favorita mea - "When love and death embrace", un amestec apasator de melancolie si neputinta, a fost la fel de impresionanta ca in momentul lansarii, in urma cu aproape 20 de ani.

N-au lipsit coverurile obisnuite (si atat de reusite) - Wicked Game (Chris Isaak) si Rebel Yell (Billy Idol - la bis), care au demonstrat din plin ca talentul lui Ville reuseste sa aduca un plus de valoare chiar si atunci cand aveam de-a face cu preluarea unor piese bine impamantenite in urechea ascultatorului.

Nu stiu cand 23 de piese s-au scurs atat de repede si cand dorinta revederii a fost atat de puternica, asa ca nu pot decat sa sper intr-o revedere, poate chiar in capitala.

Setlist HIM in concert in Timisoara, 31 iulie 2015:

Buried Alive By Love