Biografie Holograf



Holograf

Genuri muzicale:

Trupe similare:

Primele trupe rock aparute in Romania au fost trupe studentesti, primele festivaluri ale acestui gen au fost la randul lor studentesti, si asta datorita faptului ca acea muzica era pentru cei de varsta respectiva si putuse fi descoperita de tineri dincolo de perdeaua de fum a muzicii usoare oficiale. Mediul studentesc adapostea si boema necesara genului si permitea, prin casele de cultura unde directivele cenzurii erau ocolite cu inteligenta, micile excese muzicale si vestimentare.

Student la Politehnica si folkist, castigator la festivalul "Primavara Baladelor" Mihai Pocorschi si cativa studenti de la Geologie au inceput sa repete la Casa de Cultura a Studentilor ( numita Grigore Preoteasa, pe vremea aceea) undeva la inceputul toamnei anului 1978. Au mai venit unii, au mai plecat altii, s-a inchegat in cele din urma o formula din care faceau parte Mihai Pocorschi (chit, voce), Eugen Sonia (bas), Cristian Lesciuc (chit. solo) si Boris Petroff (tobe) si ei si-au spus "Holograf"

Foarte curand la tobe a aparut Edi Petrosel si a mai venit si Tino Furtuna (clape), iar solist vocal a devenit Stefan Radescu. Mai tarziu Cristian Lesciuc a fost inlocuit de Cornel Stanescu si asta a fost formula perioadei de studentie. Impreuna au castigat premii la festivaluri ("Club A" , studentesti) si au facut primele imprimari la radio si televiziune.

Anii studentiei au trecut repede si membrii trupei au fost pusi in fata unei mari probleme. In acea vreme terminarea studiilor insemna trimiterea la un post intr-un oras departe de Bucuresti, si in general formatiile studentesti dispareau prin dispersarea membrilor. Holografii au ramas impreuna, reusind sa se adune fiecare din ei cat de aproape de orasul Pitesti. Au fost doi ani de chin, de navete obositoare, de eforturi pentru a putea repeta si canta. Dar au fost si rezultate, trupa a devenit un nume in lumea muzicala, si era timpul pentru inca un pas inainte.

Inceputa cu gandul unui contract in strainatate, colaborarea cu Gabriel Cotabita (vocal) si Nicki Themistocle (bas) s-a transformat in realizarea primului album Holograf 1 aparut in 1983. Din pacate cei doi veneau din Craiova si nu si-au permanentizat sederea in capitala. Discul a placut datorita sonoritatilor moderne, a notei de umor si a vocii inconfundabile a lui Gabriel Cotabita. Aparitiile in Cenaclul Flacara i-au dus prin tara si lumea a inceput sa-i cunoasca mai bine. Un turneu in Rusia (URSS in acele vremuri) i-a despartit de Gabriel Cotabita dar i-a determinat sa devina liber-profesionisti.

Holograf, compus acum din Mihai Pocorschi, Edi Petrosel, Tino Furtuna si Marti Popescu (bas) l-a convins pe Dan Bittman- pana atunci solist la Blitz, Domino, Iris - sa li se alature si sa inceapa sa lucreze la o muzica mai clar orientata spre rock-ul anilor '80.
Mihai Pocorschi s-a imbolnavit de hepatita si Nutu Olteanu a parasit Irisul si a venit la Holograf. Era 1986 si urma prima vara de Costinesti.

In aceasta formula, cu o dotare tehnica solida si cu ambitia de a intra in randul trupelor "mari", pemtru Holograf a fost de ajuns un turneu prin toata tara ca sa devina un nume din ce in ce mai prezent. Au imprimat materialul pentru un disc si s-au pregatit sa devina niste profesionisti sa traiasca din muzica lor. Dar Marti Popescu s-a hotarat sa plece definitiv din tara si din ianuarie 1987 a fost inlocuit de Iulian Vrabete.

Turnee in tara, veri la Costinesti, trei albume Holograf 2, Holograf 3 (record de vanzari), Holograf 4 (primul maxi-single) au insemnat anii 87, 88, 89. Holograf era cu siguranta un succes enorm, in fruntea oricaror clasamente. Reusisera sa cante in diverse deplasari oficiale in Bulgaria, Polonia, Coreea de Nord, Rusia. Ce ar mai fi fost de facut?

A venit decembrie 1989. Cortina de fier a cazut si Vestul, zarit pana atunci doar prin reviste si casete video, era gata sa fie cucerit. Asa credeau ei. Primele deplasari, in Franta si Anglia, in prima parte a lui 1990 le-au aratat ca succesul amabil dintr-o sala de spectacol sau o imprimare nu inseamna nimic, si ca nu e suficient sa te uiti in reviste ca sa intelegi cum functioneaza o piata muzicala nemiloasa. Si mai ales ca trebuie sa traiesti printre acei oameni ca sa poti canta despre ei, ca nu instrumentele ci ideile reprezinta cheia. Nutu Olteanu a plecat in Suedia si locul lui a fost luat de Florin Ochescu.

A fost din nou un moment dificil. In tara muzica romaneasca de orice fel fusese maturata de cea straina care, dupa decenii de cenzura, exploda in radiouri, televiziuni si discoteci, politica si ziarele atrageau si ultimul interes si Holograf devenea o amintire din anii '80.
Ca si cu zece ani in urma, solutia a fost plecarea intr-un alt loc. In '91, '92, '93 trupa a cantat in Olanda, in cluburi si discoteci, reusind astfel sa ramana impreuna, sa invete multe din sistemul perfectionat al pietei muzicale europene. In tara a scos un album Banii Vorbesc- si a mai cantat sporadic. In 1993, Florin Ochescu a parasit trupa si in locul lui a venit Romeo Dediu, tanar chitarist de la trupa Commando.

Anul 1994 a fost anul reinvierii muzicale in Romania. Lumea a inceput sa se sature de MTV si sa redescopere trupele romanesti. Piata publicitara a inceput sa organizeze evenimente si lucrurile au inceput sa se miste. Vechea "tripleta de aur" a rock-ului romanesc (Iris, Holograf, Compact) si-au reluat locul in inimile publicului, avand de luptat insa cu o alta amenintare fiecare an aducea un nou curent "la moda" . Pe rand batranii dinozauri au fost "desfiintati" de thrash, techno, rave, jungle si presa romaneasca.
Pana la urma Holograf a reusit sa iasa din complexul de "trupa batrana" si sa-si vada de treaba.

In 1995 a aparut albumul "Stai In Poala Mea", inca tributar rock-ului anilor '80. Anul 1996 aduce albumul "69% Unplugged", colectie de piese celebre ale grupului. Adevaratul succes a inceput in 1998, cu albumul "Supersonic", succes ce a umbrit orice alta realizare muzicala si a demonstrat ca Holograf , in ciuda varstei, este de abia la inceputul unei noi etape, pentru ca a inteles ca adevarata muzica nu tine cont de varsta, moda sau imprejurari. Tinerii redactori de presa nu-i mai priveau ca pe niste curiozitati ci ca pe ceea ce erau artisti de succes.

Albumul "Undeva Departe" din 1999 a mai produs un hit iar "Holografica", aparut in noiembrie 2000 a spulberat recordurile de vanzari. Pentru prima data o trupa romaneasca avea un succes absolut, indiferent de varsta si gusturile ascultatorilor, fie ei in tara sau peste hotare. La 22 de ani de la infiintare, Holograf ajungea unde nici nu visasera cei cativa studenti ce repetau in salita mica de la etajul doi al Case de Cultura a Studentilor.

Acum Holograf este din nou intr-un moment delicat. Succesul are doua fete, si cei ce nu sunt precauti risca sa fie distrusi chiar de el. Acum orice produs Holograf este judecat mult mai atent, si singura sansa este incercarea continua de a se depasi. Mai presus de palmares, de succese sau infrangeri, Holograf a aratat ca dragostea pentru muzica a unor tineri, prietenia lor si ambitia de a merge pe aceasta cale pot transforma un vis in realitate.

"Pur si Simplu" este concluzia acestei stari de lucruri. Compus, aranjat, inregistrat si produs de Holograf, albumul este prima realizare complet independenta, moment in care grupul a considerat ca are experienta suficienta ca sa-si decida singur drumul. Zece piese noi isi asteapta confruntarea cu publicul, atat prin radio sau TV, cat si in cele 50 de zile de turneu ce vor completa promovarea acestui disc, transformand anul 2003 intr-unul din cei mai importanti ani din viata formatiei.


Aboneaza-te la newsletter
Join the ranks ! LIKE us on Facebook