Ihsahn - After

de Buvnitz

Ihsahn - After

Pentru mare parte a amatorilor de sonoritati extreme, Emperor va avea intotdeauna un loc special prin prisma faptului ca a fost trupa care a vazut dincolo de bariera muzicala de la acea vreme, alt nume de luat in calcul in aceasta privinta fiind Celtic Frost, al carui membru Tom Gabriel Fisher se pregateste acum de lansarea unui nou album de aceasta data alaturi de Triptykon.

Din destramarea Emperor au rezultat numai lucruri bune, desi evenimentul in sine era de ocolit. Totusi am avut Zyklon (insa si acestia ulterior destramati)si Peccatum (acelasi caz). IHSAHN a persistat.

Poze Poze_MH -

Dupa un Peccatum in care Lost In Reverie lansat in 2004 avea sa devina un produs de referinta pentru avant-garde, au urmat o serie de albume solo inregistrate alaturi de componenti Spiral Arhitect. Primul a imbinat elemente de death, cu black si chiar clasic in stilul Iron Maiden si King Diamond, in timp ce AngL s-a indreptat mult spre aria progresiva pastrand insa elemente din palmaresul 'extrem'.

Insa ambele albume (bune la vremea lor) palesc in fata acestui noi produs semnat Ihsahn care pur si simplu zdrobeste. O lucrare muzicala in adevarata ei esenta realizata de un compozitor extraordinar prin integritate si ingeniozitate.

Alaturi de Ihsahn ii intalnim pe tobosarul Asgeir Mickelson (Spiral Arhitect), basistul Lars K. Norberg (Spiral Arhitect) dar si saxofonistul Jorgen Munkeby, membru al formatiei norvegiene Shining (a nu se confunda cu mai cunoscutii suedezi).

Despre cel din urma s-ar putea scrie pagini intregi, cert e ca saxofonul, instrument ce deseori nu ni-l imaginam integrat in peisajul muzicii extreme, isi lasa greu amprenta asupra compozitiilor pe alocuri cu un iz de jazz clasic dar si parti avant-gardiste. In alta ordine de idei saxofonul desi instrument secundar, devine treptat tocmai acel element ce capteaza atentia si necesita auditii repetate pentru a-i explora frumusetea, parca nesfarsita.

Ihsahn cizeleaza modul de compozitie, totul are un aer mult mai rafinat culminand cu doua capodopere cu o durata de peste 10 minute, Undercurrent si On The Shores.

Doua compozitii perfecte unde nu exista loc de repros. Instrumentatie extraordinar de bine gandita, emotie redata de fiecare secunda si nu in ultimul rand o voce inconfundabila a lui Ihsahn. Cu o productie mai degraba indreptata spre aria prog-rock, Ihsahn reuseste sa ofere un sunet cald, placut, fara imperfectii.

Poze Poze_MH -

Indraznesc sa spun ca aceste doua piese marcheaza apogeul lui Ihsahn de la despartirea de Emperor, calitativ vorbind integreaza toata personalitatea sa muzicala. Clapa aminteste pe alocuri de directia muzicala abordata in ultimii ani de Opeth sau Dan Swano, insa prietenia dintre cei trei nu este deloc un mister.

Restul albumului trebuie probabil descoperit individual, nota cu nota. Cert e ca nu exista minut care sa nu marcheze, in care sa nu-ti pui intrebarea: 'Cum s-a gandit sa compuna partea asta? Cum a legat-o cu ce era inainte? De unde asemenea muzica? Cum poate compune un album atat de bun? Este oare o capodopera?'

Trebuie sa recunosc ca a trecut multa vreme de cand am ascultat un disc care sa nu se ofere total de la prima ascultare, iar acest After trebuie ascultat repetitiv pana ajungi la dependenta, frumusetea aranjamentelor si emotia degajata este aproape imposibil de descris in cuvinte. Faptul ca nu am apucat sa vorbesc despre intreg albumul nu face decat sa-mi confirme ideea.

Concluzia este aceeasi, din toata Europa exista un singur loc unde muzica capata un alt inteles: Norvegia.

Gizas

Nota: 10/10

Tracklist:

1.the barren lands
2.a grave inversed
3.after
4.frozen lakes on mars
5.undercurrent
6.austere
7.heavens black sea
8.on the shores




Dacă vreți să vă înscrieți la newsletterul METALHEAD și să aflați primii ce trupe mari vin în România, dați un click aici: METALHEAD Newsletter


Ne gasesti si pe Instagram


Concerte recomandate: