Cronica East West Fest 2008 - Franta

Cronica East West Fest 2008 - Franta
Cum e sa faci repetitii intr-o cladire unde concomitent cu tine mai fac repetitii inca vreo 4 trupe? Cum e sa mergi cu masina si s- a te miri ca nimeni nu te claxoneaza si te injura din spate fiindca nu are sufficient loc? Cum e sa te opreasca Politia Germana, doar pentru ca ai numar de inmatriculare pe care scrie RO si sa te perchezitioneze ca pe un ultim infractor? In urmatoarele randuri am sa incerc sa va povestesc despre plimbarea de 4000 de km pe care cele 2 trupe maramuresene, Dirty Shirt si Legion au facut-o pentru a canta la editia franceza a festivalului EastWestFest 2008.

Am pornit din Baia Mare in jurul orelor 18:00 pe data de 5 noiembrie cu un minunat microbus de 16 locuri, care pana la sfarsitul calatoriei noastre a ajuns sa puta ca un mic cuibusor de sconcsi. Cum am urcat in micobuz domnu" Mircea, soferul ne-a facut o primire foarte calduroasa cu ceva ritmuri orientale , un pic cam manelistice, in care se tot plangea una, ca i-a ars-o unu, si a lasat-o cu copil cu tot. Saraca fata, asta este , se mai intampla. Dupa ce a observant ca nu prea a reusit sa ne cucereasca cu splendoarea de piesa , a lasat-o mai moale, poate si datorita faptului ca am inceput si noi , rand pe rand , sa cantam cate un duet cu saraca fata din piesa, duet , care nu era tocmai pe placul lui nea Mircea.

Si uite asa ne-am petrecut primii 25 de km ai excursiei noastre. Am ajuns in Seini , de unde trebuia sa-l culegem pe Pali, basistul nostru, plus baietii de la Legion, scule, palinca pentru Mihai, carnati, etc. etc. Pana am terminat de incarcat tot , s-a facut ora 20:00, la 20:30 eram deja la gara din Satu Mare, de unde l-am cules pe Andrei Ignat, castigatorul concursului de fotografie organizat de Asociatia Est Vest, saracul nu stia unde a nimerit. La 21:00 eram deja in vama Petea, am trecut in Ungaria.

Intre timp am reusit sa consumam si cateva siropuri de hamei si uite asa am inceput sa devenim din ce in ce mai galagiosi, mai ales Rudi , care ne-a intretinut cu tot felu de glume, unele mei misogine decat altele, de alea cu Ion si Marie, la care nea Mircea, vizibil incantat de atmosfera, ne-a mai speriat cu o manea, dupa care a bagat un cd cu glume. Asta ne-a cam taiat din elan, Rudi le zicea mai bine, mai ales ca cd u lu nea Mircea era zgariat si la un moment dat se audea de parca Mc Hammer ar zice bancurile. De aici s-a cam rupt filmul, am adormit majoritatea, ma mai trezeam din cand in cand , deoarece micul cuib de sconcsi, format din Cristi(Dirty Shirt)si John(Ultimu Nivel)a intrat in actiune si emanau fel de fel de mirosuri oribile, de simteai ca-ti cade parul din nas.

M-am trezit in Budapesta, dar din pacate nu ne-am oprit, ne grabeam sa ajungem in Austria, trebuia sa-l luam pe Csabi , basistul de la Legion, de undeva de langa Graz. Pe la 4:00 dimineata ajungem la benzinaria de unde trebuia sa-l luam, dar nimic, Csabi s-a mai lasat asteptat inca vreo 2 ore. Dupa ce l-am injurat un pic, si ne-am recreeat in Wc-ul benzinariei a aparut si Csabi. I-am adresat cateva cuvinte mai dulci, asa despre stramosi si alte persoane apropiate de sufletul sau dupa care ne-am inbarcat in microbuzul lui Nea Mircea. Pe la 9 eram deja in Germania. Aici incepe partea mai aventuroasa a povestii. Ne-am trezit toti, am mancat ceva , am baut un pic de zama de hamei(ce ciudat trebuie sa fie la personajele acelea , care dimineata la 10 deja umbla pe 10 carari)si admiram peisajul minunatei Deutschland.

Si uite asa cum admiram noi, si mai admiram, am reusit sa admiram si o masinuta verde pe care scria ZOLL(VAMA). Ne-a depasit , dupa care de pe tablita de sus am reusit sa citim ceva de genu VOLGEN SIE MIR=FOLLOW ME, la care toti din microbuzul lui nea Mircea ne-am revoltat, cum adica, daca scrie RO pe masina trebuie sa ne opreasca?Mama lor de nemti. Eram nervosi. Mergem dupa ei , pana la prima parcare, ne oprim , dam actele de identitate sa ne verifice, totul ok, ne intreaba daca nu avem droguri, TIGARI, arme etc , etc. Le raspundem ca nu avem nimica, suntem cuminti. Se duce in spate sa verifice si bagajele la care zice ceva de genu OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO ZIGARETTEN.

Csabi a adus mai multe tigari decat aveam voie, pupa-l-ar tata de scump. Si uite asa am fost luati la sectie drept traficanti de tigari. Toate bune si frumoase , ne desfac astia toate bagajele, umbla astia peste tot , va dati seama , statii de chitara, de bass, pana si roata de rezerva au scanat-o. Verdictul:7 cartuse de tigara in plus, aha, ok, am zis noi , nu-i pericol, plus un briceagul de desfacut conserve a lui Otto(il cumparase de la ceva benzinarie nemteasca). Am aflat si amenda 1000 de euro plus inca 50 pentru briceagul lui Otto. In momentul asta nu mai zambeam. Rudi merge sa mai vorbeasca cu ei, intra in birou, important e ca se pare ca le-a placut de Rudi(adevarul e ca unul dintre ei arata cam gay)deoarece au scazut amenda la 760 de euro si l-au iertat si pe Otto pentru briceag.

Asta este, daca nu platim nu-i da drumul la Csabi, facem cheta, adunam 510 euro, Csabi mai pune 250 si am scapat. Vreau sa va zic , ca in momentul acela m-am simtit ca ultima taratura de pe glob, si t-e mai miri ca ne-au oprit?Bun tigarile erau cadou pentru cei din Franta, dar totusi, imi era rusine ca sunt roman. Csabi ne-a dat inapoi banii si a urmat partea mai alcoooooooooolica a excursiei. Mama da mare e Germania aia, mai ales cu 3 litri de palinca de Maramu"la bordul microbuzului lui nea Mircea. Cel mai afectat a fost Otto, care a consumat destul de puternic din licoarea sfanta, la un moment dat ii striga la nea Mircea ceva de genu"Nea Mircea , unde vedeti un P mare, de la Porci, sa opriti. "Si uite asa l-am disperat pe nea Mircea , care saracu din 20 in 20 de minute trebuia sa se opreasca , ca sa ia porcii un pic de aer.

Un pic mai aerisiti am trecut in Belgia. Vaci, vaci, vaci si foarte mult vaci, doar atat pot sa va spun de Belgia, plus la un moment dat nea Mircea ne-a facut o surpriza, nu stiu de unde draq , dar ne-a bagat o piesa gospell, stiti voi de aia cantata de negrese grase, la care tot microbuzul umplut de sfantul duh a inceput sa strige hallelujah. Dupa aceste momente inaltatoare am adormit din nou. In sfarsit am ajuns in tara renumitului Sarkozy(mare francez ce sa zic, are numele mai unguresc decat al meu)iar pe la ora 23:00 dupa 30 de ore de drum , am ajuns in Lille.

Am stiu eu ca francezii astia vorbesc repede, dar nici chiar asa, plus in Franta in majoritatea localurilor nu se fumeaza, asa ca i-am gasit pe toti afara, pe strada , fumand, pentru asta erau tigarile lui Csabi. Ne-am bucurat ca l-am revazut pe Mihai(stresat ca de obicei)si ne-am dus sa ne culcam . Legion si John la un hotel, noi, Dirty Shirt la cel mai tare francez din toata Franta, Vincent.

EastWest France Day 1

Ne trezim, mancam, ne pornim sa vizitam si noi orasul, cumparaturi, blablabla, partea cea mai faina insa e standul cu bere. Au francezii l bere buna belgiana, nu gluma. MJC St-Andre 8 noiembrie. Pe la ora 18:00 ajungem si noi intr-un final, dupa ce ne-am reinters sa luam mancare, si in loc de ceva de mancat am cumparat 25 de beri.

Prima trupa a festivalului DADABOVICI, o trupa tanara, cu o imagine foarte bine pusa la punct, baietii se invart in jurul unui concept, si anume , un spital de nebuni, costumati in doctori si pacienti , un fel de fuziune intre hardcore si un metal apasator(asa zic ei pe site), cu un sunet zid, m-au lasat gura casca. Si asta a fost numai prima trupa din festival.

Au urmat LEGION din Seini, care tocmai recent si-au tras ultimul album numit Black Underground, tras la Szolnok in Ungaria. Show in forta, asa cum obisnuiesc ei, cu multe piese de pe noul album. La inceput francezii erau mai sceptici, dar cu timpul si-au dat drumul si s-a format un moshpit destul de serios, per ansamblu , lasand la o parte ca backline-ul le-a cam incurcat socotelile, un show reusit.

SUPERBUTT din Ungaria(foarte rau numele, dar formatia rupe)poate trupa, care era cea mai apropiata , la nivel de stil, de cele frantuzesti. Un metal modern bine pus la punct, baietii tocmai si-au schimbat chitaristul, ziceau ei cu unul mai bun. Sincer ceva nu le-a iesit prea bine, mi s-au parut un pic cam seci. Am asistat doar la vreo 4 piese de la ei, deoarece m-am dus sa ma hidratez, plus sa cumpar ceva de la standurile cu tricouri , afishe , etc. Aici am dat de un nene cu barba ca si al lui Mos Craciun, care nu stia o boaba de engleza(apropos daca mergeti in Franta si nu stiti limba , luati-va un dictionar, astia habar nu au de engleza), pana la urma ne-am inteles prin limbajul semnelor . M-am retras in backstage, unde baietii de la Implant Pentru Refuz tocmai terminau ultimele beri de protocol.

BLACK BOMB A capul de afish al festivalului, au facut cel mai energic show pe care l-am vazut in viata mea, 2 solisti dementiali, care se completau perfect, cu un sunet zid , timp de o ora si jumatate ne-au oferit un hardcore. . n roll(asa zic ei)cum nu prea vezi pe meleagurile noastre. Stage diving, crowd surfing, circle pit, si alte procedee artistice cunoscute rockerilor s-au regasit toate in repertoriul celor de la BOMBA. La sfarsit jur ca nu-mi mai simteam picioarele. Jos palaria.

EastWest France Day 2

A doua zi de festival a inceput cu COSTA GRAVOS, funny hardcore, asa zic ei, cica asta e stilul lor. Cesa va mai zic , seriosi, sunet beton, toate la locul lor. MASALA , deci astia au schimbat toate reglajele, au distrus tot, nici nu va zic de ei ca m-au enervate si m-au plictisit. Am urmat noi, DIRTY SHIRT. Desigur trebuia sa se intample ceva si anume cubul de bass nu mai pornea nici din ruptul capului. Dupa repetate incercari de al reanima, in final am renuntat la el si i-am dat sa puta. A trebuit sa renuntam la vreo 2 piese dar si asa a iesit un show fain, ne-am simtit bine, plus am reusit sa facem si un wall of death cu francezii.

Dupa noi IMPLANT PENTRU REFUZ, pe care din pacate nu am reusit sa-i urmaresc decat la ultimele piese, deaoarece aveam de carat scule(cum zicea odata un mare filozof, muzica incepe de la caratul sculelor)publicul i-a primit bine , au cantat si un cover de la RATM"Killing In The Name".

UNSWABBED, trupa destul de cunoscuta in Franta, dupa aceeasi reteta ca si toate trupele frantuzesti, au impresionat prin atitudine si energia , care au degajat-o. Pur si simplu nu poti sta fara sa sari. De ce oare toate trupele de acolo pot suna bine , au coaie, ei bine pentru ca au instrumente profesionale, au sunetisti, au timp, bani si public care vine la concerte.

WATCHA un alt nume mare in Franta au inchis ultima zi de festival. Cu un vocal carismatic, care facea si pe vanzatorul la standul cu merchandise al trupei, de origine sarba, foarte prietenos , stia si engleza, defapt au si versuri in engleza, cu peste 800 de concerte(au cantat pana si in Madagascar)baietii ne-au demonstrate ca ar face fata la orice festival mare din lume. Din cate am inteles de la Mihai, poate la anul vom avea ocazia sa-i vedem si in Romania.
Per ansamblu un festival reusit, un festival francez, organizat de o comunitate de romani foarte simpatici din Lille, in frunte cu Mihai. Un festival la care am invata foarte multe, un festival la care imi doresc sa ajung si anul viitor. Toate cele bune ,

Robi (DIRTY SHIRT) www.eastwestfest. net