Rishoo: Art rock de la Deftones pana la Tori Amos

01 Noiembrie 2011 Buvnitz

Rishoo: Art rock de la Deftones pana la Tori Amos

Originari din Seattle si figurand cu 2002 ca an de nastere, Rishloo au fost adesea comparati cu artisti ca Tool, Dredg, The Mars Volta, Fair to Midland, A perfect Circle, in timp ce formatia insasi afirma ca isi gaseste inspiratia in muzica unor artisti consacrati precum The Beatles, David Bowie, Pink Floyd, dar si din muzica moderna, ca de exemplu Tori Amos, Deftones, Radiohead, Porcupine Tree.

Albumul de debut, Terra Fames, a fost lansat in 2004 si vandut in aproximativ 2000 de copii, deschizand drumul pentru urmatorul disc, Eidolon, un album ce a dus la o crestere consistenta a numarului de fani si de ascultari pe LastFm, formatia sarind de la 220 mii la peste un milion in numai 6 luni. In 2009 Rishloo au produs un nou material, Feathergun, despre care eu personal nu am citit decat reviewuri pozitive care lauda muzica si compozitia bine balansate si de inalta clasa. Fromatia are in componenta 4 membri, Andrew (Drew) Mailloux vocal, David Gillett chitara, Jesse Smith tobe and Sean Rydquist bass.

Ramanand de-a lungul timpului cu statusul de formatie indie (independenta), Rishloo nu are niciun contract cu vreo casa de discuri, astfel orice turneu si album sunt finantate de catre cei patru memberii. Cu toate acestea au reusit sa mearga mai departe de-a lungul anilor datorita sustinerii continue din partea fanilor care marturisesc ca au fost influentati de muzica Rishloo. Despre fani, sustinere, despre cum fanii iti trimit cadouri interesante prin posta, despre cum melodiile lor au ajuns pe lista Rockband, dar si alte subiecte interesante au fost dezbatute intr-un interviu recent cu formatia. Aflandu-ma in Seattle, m-am bucurat enorm ca au acceptat o intalnire si sper ca prin textul de mai jos sa trezesc interesul cat mai multor persoane pentru formatia din Seattle. Exista si o versiune audio a interviului, in engleza insa, andreutza.biz/rish.mp3. Avand initial o cantitate semnificativa de zgomot de funal, sunetul pare un pic robotizat in urma curateniei.

Cum v-ati introduce voi insiva pentru cei care nu stiu cine sunteti si nici ce fel de muzica interpretati?

Probabil intre cele mai dificile raspunsuri de dar. Uneori putem incerca 'rock experiemtanl sau psychedelic' si oamenii s-ar incrunta, intreband ce-s astea. Asa ca uneori e mai usor sa mentionam numele formatiilor cu care toti am crescut, de exemplu The Mars Volta, sau formatia cu care foarte multi ne compara, Tool. Si noi personal am putea sa ne plasam in categoria de Art Rock

Art rock?

Da, avem o multime de elemente vizuale in showurile live. Nu neaparat ciudatenii, dar incercam din rasputeri sa transformam concertul intr-o experienta in sine, nu doar o simpla interpretare pe scena.

Arta o creati voi insiva sau?

Da, noi ne aranjam singuri luminile si totul, ne aducem propriile decoruri si tot ce se intampla pe scena sunte ideile noastre originale. Incercam sa variem de fiecare data, schimbam pozitia luminilor, incercam sa cream stari diferite in functie de inspiratie sau ce pare potrivit pe moment. Ne implicam cu totul in spectacolul live.

Din ce am vazut eu din filmarile postate pe youtube, showurile pot fi considerate psihedelice. Asta e ce incercati sa faceti?

Categoric, si speram sa fie percepute asa. Incercam sa oferim o experienta vizuala cat mai intensa. Asta nu inseamna ca incurajam publicul sa consume vreun fel de substanta, si e responsabilitatea lor daca o fac, dar noi incercam sa oferim o experienta psihadelica indiferent de experimentele individuale ale participantilor.

Intrucat investiti atata pentru un show live, ce parere aveti despre fotografiat la concertele voastre?

Noi de exemplu colaboram cu un fotograf suedez, Daniel Zetterstrom, ale carui poze le gasesti la noi pe pagina web. El ne-a povestit despre concerte la care nu a avut permisiunea de a face poze. Noi suntem de parere ca e o prostie cand se intampla asa, intr-un final este vorba de o alta forma de arta si amandoua ar trebui sa mearga impreuna.

Dar speram ca asemenea restrictii sunt pe cale de disparitie intrucat in ziua de azi toata lumea la concerte are de obicei un telefon cu camera. Noi suntem de parere ca este mult mai important sa iti creezi o imagine realista a ceea ce esti tu ca artist decat sa construiesti o anumita imagine si sa iei foc atunci cand apare ceva publicat ce nu se incadreaza in standarde.

Oamenii fac sute de fotografii la concertele noastre si sunt liberi sa le publice, indiferent daca noi aratam bine sau nu. Intr-un final, noi asa suntem pe scena si asa ne-au capturat aparatele lor, aratand realitatea mai degraba decat o multitudine de incercari de a tine sub control o intruchipare a perfectiunii pe scena.

Considerati ca avand Seattle ca oras de origine influenteaza in vreun fel stilul vostru muzical? Si daca ati fi venit dintr-o alta regiune ati fi cantat altceva?

Nu suntem toti din Seattle. Dar da, unii dintre noi au avut tangente cu grunge-ul local, dar nu credem ca influenteaza prea mult ce compunem noi. Atmosfera 'gloomy' pentru care e vestit grunge-ul din Seattle nu este ceva ce noi reprezentam in vreun fel.

Noi ne inspiram mai degraba din formatii cu ceva istorie, precum Led Zeppelin, David Bowie, Pink Floyd, formatii cu care toti am crescut si ale caror influente sunt mai usor de regasit in ceea ce facem noi azi. Daca formatiile astea ar fi venit din Seattle, atunci ai fi avut un raspuns la intrebare.

Textele cantecelor voastre sunt bine planuite si au un mesaj pe care vreti sa-l transmiteti sau sunt rezultatul unor inspiratii de moment?

Amandoua se aplica. Nu incercap neaparat sa avem vreo morala in versuri si nici sa spunem cu strictete ca melodia asta dezbate subiectul X. Dar se intampla uneori sa avem o idee sau un concept pe care incercam sa-l prezentam. Alteori este un proces de libera compozitie bazat pe imaginile din mintea celui care scrie. La fel se intampla si cu ordinea in care partile unei melodii sunt create. Uneori avem partea muzicala pe care punem textele, alteori incepem cu versurile.

Cineva anume in formatie care scrie versurile?

Dave and Drew.

(Sean) Cuvintele nu sunt punctul meu forte asa ca nu ma bag in partea asta. Dar ei doi au ceva imaginatie.
(Drew) Folosesc Boggle pentru a combina literele intr-o cutie, si din ele imi formez cuvintele. Sau pur si simplu iau cuvinte aleatorii din dictionar.

Cat de usor va este sa obtineti ceva vizibilitate pe piata tinand cont de numarul din ce in ce mai mare de formatii si de numarul de retele de onlne streaming?

Nu-i usor deloc. Pe de-o parte, internetul a facut orice accesibil oricui, dar in acelasi timp e si mai greu sa razbati prin cantitatea imensa de muzicieni si artisti. Este foarte usor pentru public sa piarda sirul a ce asculta si ce sa mai asculte dintre recomandarile facute. Noi insa ne consideram foarte norocosi. Pana acum nu pot spune ca am vazut pe cineva complet independent sa aiba aceeasi sustinere din partea fanilor precum noi.

Fanii nostri sunt foarte perseverenti si ne-au incurajat mereu. Si asta de fapt ne forteaza sa fim creativi si sa avem grija referitor la felul in care ne prezentam in fata lor.

Ca promotie, pentru noi, a fost in mare parte prin puterea cuvantului. Cineva ne recomanda unui prieten, apoi altuia, si tot asa. Apoi radiourile online, pagini ca LastFM sau Spotify unde oamenii primesc recomandari bazate pe ce au ascultat deja, toate aceste surse au ajutat cu promovarea. Si credem ca fanii nostri sunt cei ce ne-au motivat sa mergem mai departe de-a lungul anilor.

Ati incercat vreo colaborare cu alte formatii indie/independente?

Da, in diverse locuri fie in zona Seattle fie de-a lungul coastei de veste. Cu unele dintre ele chiar am avut rezultate decente si repetate, dar de cele mai multe ori este greu sa stabilesti o relatie de durata deoarece prioritatile fiecaruia se schimba cu timpul. Ceea ce face aproape imposibil sa te poti baza pe alte formatii de-a lungul timpului. Este minunat cand reusim, dar este greu sa-i gasim pe cei de incredere.

In cei 10 ani de cariera am vazut o groaza de formatii indie care au disparut la fel de repede cum au aparut, multe dintre ele dupa un succes foarte rapida. Pentru noi, a fost o ascensiune lenta pe acest munte al succesului muzical si speram sa nu sarim prea curand de la inaltime si sa aruncam pe apa sambetii tot efortul depus pana acum de fiecare dintre noi.

Ce va tine impreuna ca formatie?

Adeziv. Un adeziv foarte bun. Super glue!

Si pe langa asta cred ca un factor important este prietenia dintre noi si faptul ca avem grija unii de altii. Cand apar probleme, am invatat cum sa le tratam. Unii de exemplu fug din fata lor, pe cand altii prefera sa nu o faca, ceea ce functioneaza in avantajul nostru. Mai avem un avantaj ca putem convietui foarte bine impreuna, intrucat impartim aceeasi casa. De aproximativ 6 ani.

Desigur ca au fost momente in cariera cand am intalnit obstacole foarte mari si poate chiar am fost pe punctul de a renunta, dar se pare ca de fiecare data am gasit ce a fost nevoie pentru a merge mai departe.

Cred ca nu se pune problema ca motivatia voastra sa fie de ordin financiar. Nu cred ca v-ati imbogatit de pe urma muzicii.

Haha. Nici unul dintre noi nu a luat personal bani din ceea ce am avut ca venituri ale formatiei. Totul a fost re investit in diverse articole, inregistrari ale albumelor, finantari ale turneelor, etc.

Ce aveti cu totii in comun si ce va diferentiaza cand vorbim de voi ca grup?

Suntem toti geeks (murmure de aprobare de la toti 4). Suntem toti interesati in dialoguri non superficiale cu oamenii. Ne plac oamenii originali si plini de sinceritate, oameni cu energie pozitiva. De asemenea impartasim o viziune comuna asupa a ceea ce ne inconjoara si a ce se intampla in lume. Ne place sa discutam despre astfel de subiecte si sa ne mentinem atentia asupra lumii. Ne mai place sa urmarim concursuri TV gen Jeopardy, Roata norocului.

Ah, deci asta e retata pentru a tine o formatie unita. Folositi Roata Norocului si in procesul de scriere a textelor?

Da, asa e, este o alta metoda de a ne gasi cuvinte pentru cantece.

Cat despre ce ne diferentiaza, in primul rand suntem personalitati diferite. Lui Jesse de exemplu ii place foarte mult sa gateasca si se si pricepe foarte bine la asta. Lui Sean ii place gradinaritul si are un fetis ciudat pentru plante.

(catre Sean) De asta nu sunt versurile punctul tale forte, pentru ca iti petreci timpul cu necuvantatoare...
Nu, nu, chiar vorbesc cu plantele. Si ele imi raspund. Uneori chiar verbal.

Per ansamblu suntem de parere ca diferentele dintre noi sunt o contributie valoroasa la prietenia noastra, intrucat ne aduc provocari constante si diferite si ne ajuta sa descoperim mereu lucruri noi despre fiecare. Contrastele dintre noi contribuie la motivatia noastra atat ca indivizi cat si ca grup. Cand esti inconjurat de oameni are in general au pareri de calitate si de multe ori corecte, trebuie sa inveti o lectie semnificativa de modestie si simplitate. Ai impresia ca niciodata nu ai dreptate pentru un timp indelungat, si daca ai este din cauza ca toti au aceeasi parere. Cu totii respectam si apreciem oamenii capabili sa asculte, sa digere informatia si apoi sa-si adapteze opiniile in urma unui proces rational.

Aveti vreo educatie muzicala sau ati invatat pe cont propriu?

(Drew) Jesse si eu avem un fel de eduatie muzicala. Eu am avut lectii de vioara si saxofon de exemplu.
(Jesse) Tatal lui Drew si al meu sunt amabdoi muzicieni, astfel noi am crescut intr-un mediu ce ne-a deschis anumite orizonturi. Tatal meu canta si el la tobe si asta m-a influentat foarte mult cand eram copil.
(Drew) Tatal meu canta la trompeta si mama mea a fost si ea o solista.
(Jesse) Drew si eu ne-am implicat in orice fel de activitate muzicala pe parcursul anilor de educatie.
(Sean) Asa e, astia doi au avut tot timpul de-a face cu muzica in scoala, pe cand David si cu mine am fost oile negre in familie. Ne-am apucat de muzica datorita supararilor si frustrarilor din tinerete.

Cum ati intrat in posesia primelor instrumente? Si cum vi le procurati acum? Aveti contracte cu vreun producator?

Nu, deloc, dar speram sa puteam obtine dupa interviul asta. E responsabilitatea ta!

(Dave) Eu am o chitara care desi nu este un endorsement in adevaratul sens al cuvantului, este o marturie a ce vorbeam despre fani mai devreme. Un tip ne tot trimitea mailuri cerandu-ne adresa postala ca sa ne trimita un pachet. Era destul de bizar si ne-a ingrijorat un pic, sau in fine, eram sceptici. Dar curiosi. Cum el a insistat si ca sa scurtez povestea, ne-a trimis o chitara.

Motivul a fost ca el nu mai avea ce face cu ea si s-a gandit sa o vanda. Dar si-a dat seama ca muzica noastra are un asemena impact asupra lui incat chitara ne-ar fi fost mult mai de folos noua decat i-ar fi fost banii lui. Asta, pentru noi, este mai presus de un endorsement. Este pur si simplu uimitor. Inca mi se face pielea de gaina cand vorbesc despre asta. Iti dai seama ce mare 'WOW' am zis cu totii cand am deschis cutia. Nu prea avem cuvinte sa descriem impactul pe care cadoul l-a avut asupra noastra.

De asta continuam sa facem muzica. Se pare ca avem un efect asupra oamenilor. Si astfel de raspunsuri din partea lor te rasplatesc pentru munca ta mult mai presus decat o fac banii. Iar fanii ne inspira sa mergem mai departe. Fara baza de fani de care am vorbit pana acum, nu am putea sa continuam. Faptul ca acesti oameni cred in noi ne face si pe noi sa credem ca ceea ce facem are o semnificatie si un impact.

Cum v-ati finantat primul album?

Cred ca am luat bani cu imprumut, si i-am si platit pana la urma. De fapt am avut nevoie de imprumuturi pentru fiecare album intrucat au devenit din ce in ce mai costisitoare. De fiecare data am invatat sau realizat ca putem face mai mult si mereu am incercat sa depasim limitele anterioare. Avem iarasi noroc, intrucat Dave se pricepe la finante, a lucrat la banca pentru cativa ani si se ocupa de situatia financiara a formatiei.

Intrucat tratam cu seriozitate muzica si formatia, niciunul dintre noi nu ia bani din veniturile formatiei. Nu facem ca, de exemplu, formatiile care primesc 200 de dolari la un show, ii impart si ii beau la final. Daca vrem sa bem ceva, ne platim bautura din propriile buzunare. Toti avem joburi si venituri separate de formatie.

Ce ati numi drept cea mai mare realizare de pana acum?

Faptul ca suntem inca existam ca formatie. (multe rasete) dar sincer, cred ca este adevarat. Am inceput initial cu scopul de a deveni faimosi si a intra in lumea 'sex, drugs and rock'n'roll', dar scopul s-a schimbat foarte repede dupa ce am inceput sa experimtam. Am invatat ca in muzica este mult mai mult decat credeam noi initial si mai ales decat au incercat unii oameni sa ne impuna la vremea respectiva. Iarasi am avut noroc pentru ca am vazut multe formatii care au inceput la fel ca noi, cu aceleasi idei dar au sfarsit prin a face ceva superficial.

Cred ca e in avantajul nostru ca nu am devenit faimosi foarte rapid, pentru ca e posibil sa ne fi impins si pe noi spre ceva superficial si nu am fi reusit sa avem vreun impact pozitiv si nici sa auzim faptul ca am influentat oameni, ca i-am miscat sufleteste, ca i-am impiedicat in a face lucruri negative.

Banuiesc ca asemenea comentarii sunt un alt lucru care va tine in viata ca formatie

Absolut. Nu-mi pot imagina cum ar fi sa auzi asemenea cuvinte si sa nu te gandesti serior la ceea ce faci. Si nu o spun ca lauda de sine, dar chiar am avut un raspuns extrem de sincer din partea fanilor si a publicului... Chiar cand ne-am indoit de noi insine uneori, intr-un final am stiut ca suntem in stare sa reazliam ceva pozitiv pentru ca toti acesti aomeni cred in noi si cred ca ceea ce facem noi are o insemnatate pentru ei.

Asta ne schimba perspectiva cand compunem muzica. De exemplu, in loc sa ne gandim ce ar prinde la orice public intr-un cantec, mai degraba ne punem problema sa cream ceva plin de semnificatie, ceva frumos care are puterea sa impresioneze ascultatorii.

O intrebare pentru Drew, vocalisul

(Drew) Da, eu sunt aici
(restul formatiei) pentru ca e un baiat de treaba
(Drew) si un cantaret de exceptie

Primul cantec pe care l-am ascultat, (Freaks&Animals de pe Eidolon) m-a impresionat, din punct de vedere al vocii, dar cand am ascultat El Empe am ramas cu gura cascata auzind cat de mult poti tine o nota si cum iti poti tine respiratia pentru asta. Apoi am verificat inregistrari live de pe youtube si de fapt reusesti sa faci la fel si live. Cum?

(Dave) Daca-mi permiti sa ma bag si eu in seama aici, desi nu-ti voi raspunde la intrebare, dar cand ma uit la clipuri si la ce face live, este intr-adevar impresionant ca face asta pe scena, unde, pe langa cantat, te mai ocupi si de alte activitati care te lasa fara energie. Faptul ca reuseste sa produca aceleasi sunete pe scena aduce o intensitate aparte.
(Drew) Cred ca tot timpul am avut ceva ce s-ar putea numi capacitate pulmonara. Nu stiu de ce, pur si simplu o am (restul formatiei) poate din cauza faptului ca vorbesti ore in sir
(Drew) E adevarat. Cred ca asta e cauza. Pe langa faptul ca am cantat la saxofon si clarinet pentru vreme indelungata. Dar sincer, pot vorbi ore in sir, si am sa o fac daca imi mai dai cateva bauturi.

Deci nu e vorba de ceva pentru care ai luat lectii

(Drew) O fac acum, oricat de ironic ar suna. Cand am realizat Feathergun, nu am cantat niciodata cantecele la rand. Si mi-am dat seama ca nu le pot canta pe toate o data. Unul cate unul cu pauze era ok, dar la rand era extrem de obositor. Asa ca m-am dus la un 'antrenor vocal', Susan Carr, profesor care a lucrat cu mai multi artisti locali, cu sau fara notorietate. Este un profesor exceptional si am fost la lectii pentru aproximativ 8 luni dupa lansarea albumului, si cred ca ma voi duce inapoi acum intrucat m-a ajutat enorm in a-mi imbunatati tehnica, a fi consistent pe scena si a putea canta acele note note live.

Care este istoria numelui formatiei?

Oh, mi-as dori sa-ti spun povestea asta..

Este un subiect care inca lasa loc la dezbateri

Este un mare, mare secret

Avem o groaza de povestioare care circula despre asta. Una la care tinem este legata tot de jocul Boggle. La fel cum facem cu versurile, fortam zarurile de Boggle pe gatul cuiva, il agitam bine pana ajung in stomac si apoi intr-un final ele sunt expulzate. Precum vezi, este un ritual foarte elaborat. Nu ai voie sa le atingi, oriunde s-ar afla. Iei pur si simplu partea lor vizibila si citesti literele intr-o anumita ordine. De fapt este un cuvant inventat. Am dorit sa avem ceva ce nu mai avea nimeni. Ceva ce poate fi usor cautat si care are un impact cand auzi numele. Am vrut, in acelasi timp, sa descriem ideea de inspiratie. Am vrut un cuvant definit prin asta, asa ca am creat unul. Se pare ca nu inseamna nimic in sine.
(Drew) Eu am auzit ca s-ar putea sa fie numele unui instrument de suflat din India. Si asta am aflat multa vreme dupa ce l-am folost pentru formatie.

Aveti vreo melodie dupa care ati vrea sa faceti un cover?

Sunt cateva, dar nu vorm face asta. Nu la momentul de fata.

Nici macar live?

Nah. Nu ne dorim faima datorita unui cover. Nu vrem sa ofensam in vreun fel formatiile creative, s-au realizat atatea coveruri excelente, dar credem ca e mai plictisitor sa faci un cover decat sa fii creativ si sa-ti prezinti propria creatie. Dar, intr-un final, e posibil sa lansam si noi un cover. Insa vrem sa avem mai mult albume pe piata inainte de asta, sa avem un portofoliu solid. Nu vrem sa fim ca, de exemplu, Alien Ant Farm. Ei au devenit faimosi pentru ca au interpretat un cover dupa 'Smooth Criminal' al lui Michael Jackson. Cat despre a face asta doar live, oamenii care vin la concert vin pentru propria noastra muzica si propriul nostru show. Daca am amesteca melodiile altcuiva, probabil ca am strica atmosfera pe care incercam sa o cream. Sunt de acord ca ar atrage atentia asupra noastra, mai ales a persoanelor care nu au idee cine suntem.

In momentul in care vom lansa un cover, va fi vorba despre a gasi cantecul adecvat. Evident ca e o experienta inedita sa copiezi o melodie, dar sa o faci in felul tau si sa o faci sa sune unic este ceva ce eu personal caut mereu cand ascult o versiune cover. Este ceva ce ofera cover-ului personalitate. Printre melodiile pe care le luam in calcul ar fi 'Major Tom' al lui David Bowie, 'Us and them' - Pink Floyd. La un concert am facut un cover dupa o melodie de-a noastra. Am anuntat ca vom face un cover si apoi am inceput sa cantam, doar ca era propriul nostru cantec, un pic diferit. Cred ca am enervat ceva oameni atunci. Nu stiau deloc de cantam pana nu le-am explicat ca era 'Illumination', de pe Terras Fames. Ceea ce ne dorim noi sa facem cu un cover e ce a facut Johnny Cash cu 'Hurt'. Desi nu e melodie lui, ii apartine. Ca sa scurtam povestea, in primul rand vrem sa fim o formatie prin propriul nostru efort si apoi cand vom inainte in varsta, sa luam si cover-ul in considerare.
(Drew) Eu unul mi-as dori 'Sound of silence' al lui Simon&Garfunkel. Ar suna (click pentru a asculta)

Cum au ajuns melodiile voastre in jocul Rockband?

Am fost contactati de catre o companie in urma unui fel de cereri sau interes din partea fanilor. Tocmai lansasem Feathergun si am fost foarte interesati in oferta. Pe langa asta, am primit o gramada de raspunsuri in urma colaborarii cu Rockband.

Voi puteti interpreta melodiile varianta Rockband?

N-am incercat inca. Cred ca in primul rand ar trebui sa cumparam toata aparatura, dar stim de pe acum ca nu putem sa le cantam. Ne sperie sa ne uitam la copiii care posteaza clipuri pe youtube si cat de bine canta. E chiar impresionant sa vezi ca ei canta melodii compuse de tine si o fac mai bine decat tine folosindu-se de consola de jocuri. In acelasi timp e placut sa vezi cum oamenii sunt entuziasmati de ceea ce facem si munca noastra le face placere. Credem ca asta e cel mai important lucru. Si pe de alta parte este o alta abordare ce ofera o experienta si mai completa a intregii melodii, o alta metoda de a stabili o conexiune cu muzica.

Cand vine vorba de piratarea muzicii, care este pozitia voastra? Banuiesc ca pentru voi, pe de-o parte, downloadul va aduce noi fani dar si fura din buzunarele voastre in acelasi timp?

Da, este inevitabil. Asta se intampla oricum si nu avem nimic impotriva. Noi vedem lucrurile astfel: daca nu-ti permiti sa cumperi un album sau daca vrei sa incerci ceva nou si nu stii ce este, n-ai decat sa downloadezi. Daca-ti place insa, cumpara! Daca nu, nu trebuie sa cumperi. Suntem de parere ca trebuie sa stii pe ce dai banii. Ce bine ar fi sa putem oferi albumele gratuit, dar noi am investit o groaza de bani in realizarea lui, asa ca daca iti place, si tu ar trebui sa investesti niste bani in a-l cumpara.

Preferati sa aveti oameni care vin la concerte dar downloadeaza, sau cumparatori de albume care stau acasa?

Nu, nu, va rugam sa veniti la concerte. Preferam un public cat mai numeros carora sa le dam albume gratuite daca se poate. In plus, la concerte exista sanse ca ei sa cumpere tricouri sau CD-uri pe care deja le-au downloadat, dar de data asta le vor cu autografe. Deci, intr-un final, daca am sustine ideea de a nu ne downloada albumul, e ca si cum am sfatui oamenii sa nu ne asculte.

Pe langa toate acestea, experienta live pe care o oferim este cu mult diferita de ceea ce traiesti daca doar stai acasa si asculti CD-ul la casti sau la boxe. Noi dorim sa impresionam, sa miscam publicul. Sa luam de exemplu Flaming Lips. In concerte, ei creaza propria lume. Din momentul in care pasesc pe scena se asigura ca toti cei prezenti vor fi incantati. Este o experienta de neuitat si toti din public au sentimentul unei experiente comune. Inapoi la piratare in lumea muzicii, asta e lumea in care traim azi, lumea digitala. Noi speram ca oamenii sa sustina ceea ce le place, ceea ce ii intereseaza. Indiferent daca e artist, producator de filme, etc.

Cat de des repetati?

Incercam de trei ori pe saptamana. Faptul ca stam impreuna si avem camera proprie de repetitii face lucrurile mult mai usoare.

Care sunt partile bune ale show-urilor tinute in cluburi? Si cele rele?

Cel mai rau e cand multi dintre cei prezenti la show doar se intampla sa fie acolo si nu au idee despre concert. Doar stau la bar si atat. In acelasi timp e mult stres din cauza ca multe cluburi mici nu au totul pus la punct si de multe ori dureaza 3 ore dupa ce am ajuns acolo sa incercam sa ne dam seama ce, cine, cum si de ce. Cel mai rau e ca nimeni nu pare sa stie raspunsul la intrebarile astea. E foarte enervant de multe ori.

Pe de alta parte, nivelul de intimitate este o parte pozitiva. Sunt unele cluburi cu care am stabilit deja relatii bune, de druata si e foarte placut sa te poti intoarce intr-un loc unde cunosti majoritatea oamenilor cu care urmeaza sa lucrezi si mai ales ei intelg ce urmeaza sa se intample. In cluburi ne place sa intalnim o groaza de lume noua si sa ne facem noi prieteni. Daniel, fotograful, este una dintre persoanele cunoscute in acest mod. Conexiunea cu publicul este la alt nivel in cluburi si energia parca se transmite altfel.

Am avut un concert in Utah, intr-un fel de centru pentru tineret unde nu era scena si am cantat la acelasi nivel cu cei din public. Si daca ei au inceput sa se dezlantuie, am inceput si noi. E un fel de energie organica, kinetica, greu de obtinut pe scenele mai mari.
De fapt asa ne putem caracteriza pe noi: o formatie de rock organic. We're free range, cage free, organic rock.

Cat de departe de casa ati mers pana acum pentru un show? Cum va petrecti timpul cand sunteti in turneu si va deplasati intre doua locatii?

Cel mai departe cred ca am fost pana in Texas.

(Drew) Eu dorm incredibil de mult. Cand suntem pe drum cred ca pot dormi pana si 15 ore pe zi.
(Dave) Asta ma enerveaza la culme.
(Drew) Jesse conduce cam 98% din timp.
(Sean) Si cand nu conduce, un cauciuc explodeaza.
(Jesse) Singura data in ultimul nostru turneu cand n-am condus si l-am lasat pe Sean la volan, un cauciuc a explodat. Era chiar de ziua mea.
(o voce pe fundal) Ziua ta a fost de tot rahatul
(Drew) Jesse si cu mine ne-am petrecut noaptea in masina parcata langa magazinul auto. Si exact cand a explocat cauciucul, am primit un telefon de la cei ce se ocupau cu showul din Los Angeles sa ne anunte ca a fost anulat. A fost o noapte oribila si sa nu ne miram ca ziua lui de nastere nu mai este recunoscuta.
Nu mai exista. Cel putin nu cand suntem in turneu.

Nu poate avea o noapte de nastere la schimb?

Asta trebuie supusa la vot. Si doar dupa ce am ajuns la club, am cantat si totul s-a desfasurat cu bine.

Care este cel mai ciudat lucru pe care l-ati auzit cand vine vorba de muzica?

O formatie numita Battles, desi n-au fost activi de ceva vreme din cate stiu. Dar sunt destul de faimosi si canta o muzica organica de exceptie. Tobarul are o boxa plasata in fata setului de tobe, e un fel de microfon inversat. Nu sunt sigur ca formatia este pe gustul tuturor, dar cu siguranta este una dintre cele mai ciudate experiente ale mele.

Care ati numi cel mai rusinos moment pe scena de pana acum?

Intre cele mai rusinoase si dificile momente sunt cele cand ramanem fara curent. Nu este deloc usor sa revenim din cauza multitudinii de lumini si efecte. S-a intamplat destul de des la cluburile care nu sunt pregatite pentru echipamentul pe care il aducem. Am mai invatat cum sa trecem peste asemenea momente si sa ne continuam showul, sau la ce lumini si efecte sa renuntam in functie de sala unde cantam, dar per ansamblu ne este greu sa reconstruim atmosfera creata inainte de pana de curent.

Care sunt planurile de viitor pentru Rishloo? Urmeaza un nou album, in ce stadiu sunteti cu el? Exista ramasite de pe albumele anterioare?

Inca n-am ajuns la stadiul de inregistrare cu noul album. Si nici nu ne plac ramasitele. Cand intram in studio, o facem cu o structura completa si nimic nu ramane pe dinafara.

Primele doua albume le-am inregistrat cu aceeasi persoana, intr-un studio micut. Pentru al treilea album, feathergun, am colaborat cu un tip care are experienta in a lucra cu multi alti artisti si ne-a deschis noi si diferite perspective prin cunostintele sale. Am invatat cum se fac treburile astea la nivel profesional si ce sa cautam de la cei ce ofera servicii de studio.

Ceea ce incercam sa facem este sa ne definim un fel de deadline si sa spunem ca pana la data x sa fim gata sa intram in studio. Incercam sa ne focusam pe asta si sa lucram tinand data asta in minte. Daca lasam timpul sa treaca, o putem foarte bine face la infinit. Putem incerca in continuu sa perfectionam ce-am facut deja, dar nu ne va duce nicaieri.

(Dave) Eu, de exemplu pictez la o lucrare de vreo sapte ani si inca nu e gata. Nu ne permitem sa facem la fel cu muzica.
Atunci cand cautam un sutdio, putem spune ca facem 'studio shopping'. Mergem intr-un loc, vedem ce fel de atmosfera e acolo, ce energi si inspiratie iti ofera locul. Un studio cu o energie negativa si neplacuta nu poate fi de folos in timp ce inregistrezi. Chiar suntem in procesul de cautare momentan.

Cate cantece aveti pana acum pentru noul album?

Avem 9 pe hartie. Niciunul nu este finalizat. Si mai avem cateva in minte.

Sunteti de parere ca melodiile noi urmeaza intr-un fel vreo idee de pe albumele anterioare?

Cand compunem, tot ce incercam sa facem e sa continuam sa progresam si sa facem mai degraba o schimbare majora decat sa stagnam. Din punct de vedere muzical, comparand Feathergun cu ce urmeaza, sunt complet diferite. Si asta am incercat sa facem cu fiecare album. Incercam sa oferim ascultatorilor si fanilor noi idei despre ceea ce putem face si ce este de fapt muzica noastra.

Acum, de exemplu, avem niste idei heavy, dar si ceva ce poate fi numit radiohead-esque. Si o intreaga paleta de sunete. Toti cei care au fost captivati de Feathergun, for detesta noul album. Toti cei carora le-a placut Eidolon, for uri noul album. Toti cei carora le-a placut Terras Fames vor iubi noul material (nota: fraza contine o groaza de sarcasm intrucat le-am spus ca nu ajung sa ascult Terras Fames in intregime). Credem ca noul album ii va face pe ascultatori sa priveasca lucrurile cu multa deschidere.

Aveti vreo estimare despre cand putem sa-l ascultam sau cumpara?

Marti!

Ce an? Unii spun ca sfarsitul lumii vine in 2012. Il vom auzi pana atunci?

Da, speram cu mult inainte de asta. Planul nostru este undeva in urmatoarele 12 luni, poate vara-toamna viitoare. Iti dam o idee vaga, la fel de vaga ca si cea despre muzica.

Dar ne veti tine la curent cu videoclipuri din procesul de inregistrare, cum ati facut pana acum?
Desigur. Chiar asta facem acum, ne inregistram repetitiile. Problema e ca se schimba prea repede si materialele de acum o luna sunt deja invechite.

Cine editeaza clipurile?

(Jesse) Pana acum eu am facut majoritatea editarii. Incercam sa documentam ce facem, dar cum avem mari lipsuri in acest domeniu, cautam metode sa ne imbunatatim.

Interviul s-a terminat aici, dar seara a continuat cu alte conversatii nostime si/sau interesante, si chiar cu o invitatie din partea formatiei de a le vizita locuinta si studioul de repetitii.

Acolo am aflat mai multe detalii despre ce inseamna showurile live. Nu gasesc cuvinte suficiente pentru a le multumi pentru timpul acordat si pentru ca s-au prezentat cu totii la interviu, dar mai ales pentru buna vointa in a-mi raspunde la toate intrebarile. Sper ca si cei ce vor citi acest material vor incerca sa asculte materiale ale formatiei Rishloo, si daca va plac, sper sa-i sustineti prin orice metoda va sta la indemana.

Interviu realizat de Andrea Chirulescu

In final, va las cu clipul oficial al melodiei 'Freaks&Animals' de pe albumul Eidlon


Concerte recomandate: