De ce am o problema cu rockul romanesc

de Buvnitz

De ce am o problema cu rockul romanesc


Inainte de toate tin sa mentionez ca randurile de mai jos fac parte dintr-o serie de pareri extrem de personale motiv pentru care inteleg perfect de ce o foarte mare parte din cititori nu le vor impartasi. Totusi, consider ca trebuie sa trecem in revista anumite aspecte ale scenei romanesti de rock inainte de a ridica in slavi anumite formatii pentru 'originalul' de care au dat dovada, cu precadere in anii 80-90.

Plecarea lui Cristi Minculescu din Iris m-a lasat rece...nu la modul in care sufar dupa Minculescu, intr-adevar este un om care a contribuit la ce a insemnat miscarea rock in Romania, fie ea meritata sau nu. Cel putin a indrumat o generatie catre altceva decat Azur, Discoteca Ring si alte traditii periculoase.

Totusi, exista anumite erori fatale in scena rock romaneasca pe care pur si simplu nu pot sa le trec cu vederea.

Era comunista a insemnat in primul rand o privare de libertate si informatie, mai ales ce insemna Occident. Asta insemna si capitolul muzica. Cei cu 'relatii' la rude si prieteni prin Germania puneau mana pe ce insemna muzica rock, la acea vreme punctele forte erau nume precum Kiss, Whitesnake, Thin Lizzy sau AC/DC asa ca nu a trecut mult timp pana cand aceste influente s-au simtit cu precadere la doua din cele mai in voga formatii de atunci: Iris si Compact.

Sigur ca fiecare trupa are ca influente trupe din trecut sau, de ce nu, contemporane. Acesta este un cerc constant si in acelasi timp un mod cat se poate de frumos de a continua si in acelasi timp de a imbunatati muzica, atat ca tehnica cat si stare. Ce s-a intamplat in Romania a fost - dupa parerea mea - un scenariu sinistru.

Intregi partituri Thin Lizzy, Kiss, Whitesnake, Cinderella imprumutate aproape nota cu nota, texte traduse si adaptate la limba romana si un sentiment de siguranta pe baza unui loc izolat in Europa de Est si a unui public total desprins de Occident.

Din punctul meu de vedere Iris este de departe cel mai clar exemplu in acest sens. Daca excludem importanta acestei formatii in ce priveste spiritul libertatii - si spiritul unei intregi generatii - in era comunista atunci nu e cazul sa uitam de Don't Believe A Word (Thin Lizzy), We Wish You Well (Whitesnake), evidentele inflente AC/DC si Kiss (de pe Let me go, Rock And Roll) iar apoi, in democratie, scenariul ireal in care Iris deschide pentru Whitesnake si AC/DC (dupa Down, Phil Anselmo fiind o adevarata legenda vie). Faptul ca cele doua piese enumerate mai jos au aparut ca piese 'cover' undeva pe tracklist-ul unui CD uitat in raft (care desi in mod oficial nu au fost NICIODATA prezentate drept variante cover, nici in concerte, nici pe Internet, nici in videoclipuri. Din punctul meu de vedere acel tracklist apare doar din considerente legale) este o dovada ce paleste in cazul in care ne amintim de exemple coplesitoare in intreaga cariera discografica Iris unde Whitesnake sau AC/DC devin, treptat, principale surse de copy/paste. Mi se pare total deplasat sa compari Iris cu trupe de talie internationala care au inregistrat piese cover in conditiile in care acestea au revolutionat intreaga scena rock. Este totusi adevarat faptul ca Iris au pastrat un spirit viu intr-o generatie de tineri care aveau mare nevoie de libertate, chiar muzicala. Insa problema mea nu este una a importantei - pe care nu o neg, Iris este o parte importanta a istoriei muzicii romanesti - ci pur si simplu a muzicii in sine, indiferent ce efect a avut aceasta.

Pentru a nu raspandi vorbe in vant, iata si cateva comparatii:


Nu departe sunt Compact. In deja buna traditie, formatia nu s-a dat deoparte asa ca o intreaga piesa Cinderella a devenit hit national. La Compact nu vad ce spirit sa fie, asa se intampla...



Nu sunt singurele exemple in acest sens, lista continua intr-un mod la fel de sinistru. Singura trupa contemporana care a reusit sa se afirme, formandu-si de-a lungul anilor un stil propriu si definitoriu, a fost si este Phoenix. La Phoenix lucrurile au stat diferit, e drept ca primele materiale erau puternic influentate de hard rock-ul international insa evolutia acestei formatii a fost una naturala si sanatoasa.

Eclipsa copy/paste a avut efecte destul de dure asupra unor formatii rock care totusi incercau sa-si formeze o identitate. Multe au disparut, altele pur si simplu au renuntat sa cante rock, Voltaj este poate cel mai clar exemplu..altele au urmat o cale si acum nestiuta, Timpuri Noi fiind un exemplu, o trupa care alaturi de Artanu a dezvoltat ceva cu totul nou pentru Romania, poate singura formatie ce a sfidat cu adevarat comunismul alaturi de celebrul Electroputere. Doua exemple as vrea sa enumar, trupe care inca rezista: Cargo - perioada Kempes - si Celelalte Cuvinte. Cei din urma cred ca au avut cel mai mult de suferit in aceasta schema, e drept ca prezentarea lor muzicala nu a fost niciodata una demna de 'De Vei Pleca' insa muzical a fost cea mai inteligenta trupa dintre toate. La Cargo a fost chiar interesant pentru ca inceputurile trupei aveau la baza influente venite din partea unor trupe cu adevarat obscure pentru acea perioada.


De altfel, Ziua Vrajitoarelor (Cargo) mi se pare chiar unul din cele mai bune albume rock lansate in Romania unde exista influente clare din scena heavy/hard rock insa tocmai in ideea unei evolutii muzicale, asa cum trebuie ea conceputa. Cu timpul aceste lacune au iesit la vedere, ce se manca acum 20 de ani nu mai tine in ziua de azi pentru o generatie care vede totusi dincolo de niste aparente setate la fel ca gandirea tipic romaneasca parca neschimbata in ultimii zeci de ani.

N-am sa inteleg niciodata cum astfel de piese sunt aduse la rang de arta in conditiile in care respectivele teme muzicale apartin altcuiva iar aceeasi oameni refuza sa vada acest lucru. Din pacate este o dovada clara ca noi, romanii, in sine suntem inca un popor cateodata orb.

Cum ziceam, povestea Iris ma lasa total rece. Imi pare foarte bine ca il vad din nou pe Kempes pe scena, as vrea sa vad un album Phoenix, as vrea sa vad Krypton cu un Lanturile 2, as vrea sa-l vad pe Artanu inapoi in Timpuri Noi, as vrea Sarmalele Reci. Avem destule valori in rockul romanesc fara a da copy/paste.

Si da, am 24 de ani si consider ca nu trebuie sa fii trait in era comunista pentru a intelege aceste lucruri.



Dacă vreți să vă înscrieți la newsletterul METALHEAD și să aflați primii ce trupe mari vin în România, dați un click aici: bit.ly/METALHEAD-Newsletter

Concerte recomandate:






Like us on Facebook