Biografie Kumm



Kumm

Genuri muzicale:
Alternative

Trupe similare:
Linkin Park  Vita de Vie  Evanescence  Korn  Coma  Green Day  Muse

1997
Totul incepe cu o cafea. In Cluj, la Croco, in octombrie.
Kovacs Andras, pianist al comboului de jazz Short Cuts si Eugen Nutescu (= Oigan), chitarist si vocalist al trupei rock Talitha Qumi se intalnesc si povestesc ce-au mai facut, ce-au mai cantat. Afla unul de la celalalt ca trupele lor au incetat sa existe...din multele motive ale vremii. Cele doua formatii se cunosteau bine, share-uiau aceeasi sala de repetitii si se invitau reciproc la chefuri si jam-session-uri. Andras ii spune lui Oigan ca tocmai incearca o formula noua, o fuziune intre
jazz, rock si etno, cu saxofonistul din Short Cuts Meier Zsolt, cu o fata la voce Cilu, si un tobar, Pap Joco, proaspat intors de la Budapesta. Oigan este invitat sa participe la cea de-a doua repetitie a trupei, cei cinci fac cunostiinta, si dupa ce fac zgomot vreo doua ore, se trezesc ca au compus o piesa (Rotkappchen) si ca s-au simtit de minune cantand impreuna.
Entuziasmati, stabilesc o noua repetitie pentru ziua viitoare si pleaca la bere.
A doua zi, istoria se repeta, se compune alta piesa (nimeni nu mai stie care) si se stabileste alta repetitie.
Proaspata trupa, fara nume si (inca) fara nici un ce planuri de viitor aveti??" se intalneste aproape zilnic ca sa cante impreuna. In lunile octombrie/noiembrie/decembrie...ajutati de rom (era frig la sala) se compune prima transa de piese, care sunt inregistrate pe un prim demo in decembrie. Multe dintre ele (Listen to my songs/Dancing on the wires) vor aparea pe
albumul de debut al trupei (Moonsweat March), altele, cu forma schimbata aproape integral vor ajunge pina pe Angels & Clowns (Red Coffee), iar o piesa, facuta aproape in gluma la sfarsitul uneia dintre repetitii,va supravietui cel mai mult in play-listurile trupei (Marty).
Dupa ce inregistreaza alaturi de trupa primul DEMO, Cilu, pe atunci studenta la fotografie,
decide ca nu are timp pentru muzica si se retrage.
1998
Pe la mijlocul lunii ianuarie cei patru membri ai trupei se reintalnesc. Nu s-au vazut de doua
saptamini (sarbatori, revelioane etc.), dar fiecare a ascultat caseta cu primele patru piese
inregistrate si au ajuns la concluzia ca vor sa continuie, sa faca o trupa pe BUNE.
Reincep repetitiile, se compun piese noi (printre ele varianta primordiala la The Mask, care si in ziua de azi mai incheie mule concerte ale trupei) si in februarie trupa este invitata sa cante la sarbatorirea clubului Music Pub din Cluj. Pentru prima oara se discuta despre un nume al trupei. Din vorba in vorba, se ajunge la povesti despre mare si 2 Mai (atunci, mai trendy decat Vama) si la prietenul tatar Samir (rest in peace) cu al sau Kumm se zice la nisip in tatareste !!!" (fara semn de intrebare). Jocul de cuvinte tatara- romana - pe urma s-a aflat si de turca, germana, engleza (interzis sub 18 ani!) este votat in unanimitate, astfel incat apare primul afis pe care scrie KUMM.
In prima formula "oficiala" :
Eugen Nutescu chitara, chitara bass, voce
Kovacs Andras keyboards
Meier Zsolt saxofon
Pap Joco tobe
trupa are primele concerte in Cluj si Timisoara (StudentFest) cantand, ca mai toti debutantii pe un onorariu compus din cazare/transport/pizza si bere. Se mai compun si inregistreaza cateva piese (la sala de repetitie), dand nastere unei casete DEMO oficiale - Listen to my Songs (Don't Listen to my Words) - cu coperta de Marius Perte!! - continand 7 piese, care este raspindita prin toata tara. Desi trupa continua sa petreaca cel mai mult timp repetand si scriind piese noi, incep sa se inmulteasca si concertele.
1999
Pe 4 ianuarie, KUMM este invitata sa cante pentru prima data la Bucuresti in Laptaria
Enache. De multe ori intamplarea o ia cu doi ani jumatate inainte invitat special la voce pe un cover dupa Led Zeppelin la acest concert a fost Dan Byron. In luna martie, dupa cel de-al doilea concert in Laptarie, trupa face cunostiinta cu Ernesto (Mr. Scarecrow) Bianchi care, dupa cateva intalniri, devine impresarul trupei.
Kumm sunt invitati pentru prima oara sa cante in Ungaria la un festival de muzica alternativa la Sarvar ( casetele demo Listen to my songs au trecut granita ). Dar cu doua luni inainte de acest concert ( aprilie) trupa este parasita brusc de bateristul Pap Joco, care se reintoarce in orasul sau natal Sf. Gheorghe. In acelasi timp Meier Zsolt este cooptat de Harry Tavitian pentru al sau proiect Orient Express, si trupa ajunge sa cante la Studentfest/Timisoara in doi!!!
Totusi Kumm au reusit sa onoreze invitatia din Ungaria...repetand toate piesele in timp record cu Csergo Dominic (Domi student la Academia de Muzica din Cluj, s-a intalnit prima oara cu cei din Kumm la cursurile de jazz) la tobe si Peto Zoltan la saxofon (saxofonist de jazz din big-bandul Gaio din Cluj, in a caror sala repeta si Kumm la vremea aceea). Desi nu mai batuse la tobe de secole , Domi face progrese uimitoare si ramine tobarul definitiv al trupei. Meier Zsolt se va intoarce pina la inregistrarile primului album, dupa care va pleca din tara fiind inlocuit din nou de Zoli. Compozitiile continua si ele ( fiecare nou membru al trupei face ultimul pas de integrare cand compune prima piesa impreuna cu trupa in cazul lui Domi piesa botez a fost Dictionary), concertele in cluburi din Bucuresti devin regulate, astfel incat trupa incepe sa se gandeasca la un prim album. Printre alte piese noi Kumm scrie prima sa piesa cu text in limba romana - Ce si cum (sau Che si Kumm pentru prieteni) care va aparea ca bonus track pe primul album.
In luna noiembrie trupa incepe discutiile cu casa de discuri Soft Records, care este interesata de productia albumului de debut.
2000
In formula Eugen Nutescu chitara, chitara bass, voce
Kovacs Andras keyboards
Meier Zsolt saxofon
Csergo Dominic tobe
si avandu-i ca invitati pe Janitsek Bori la violoncel si Makkai David la contrabas, trupa intra in studio in luna februarie si in trei saptamini inregistreaza Moonsweat March.
Desi pe album este usor, in concerte, faptul ca Oigan canta si la chitara si la bas este un
dezavantaj, asa ca inainte de lansarea albumului este cooptat Keresztes Levente ca primul basist independent al trupei. Totodata, Meier Zsolt paraseste definitiv trupa dupa inregistrari.
Lansarea albumului are loc in aprilie cu Peto Zoltan la saxofon.
In vara, trupa este invitata pentru prima oara la mai multe festivaluri printre care din nou in
Sarvar/Ungaria si, in toamna, la festivalul de rock din Campulung unde se filmeaza si primul
videoclip la singura piesa in romana de pe album, Ce si cum. Trupa are o toamna plina de concerte in cluburi (mai ales Bucuresti si Cluj) si o invitatie surpriza la un festival din Praga, concert care este si prima inregistrare live de buna calitate a trupei.
Impreuna cu cei doi membri noi ai trupei (Levi la bas si Zoli la sax) se scriu primele piese de dupa Moonsweat March :The Mirror and the Window si Nightflight (inspirata din Zbor de noapte de Antoine de Saint-Exupery), care vor aparea pe cel de-al doilea album.
2001
In timp ce Moonsweat March primeste premiul revistei Musical Report pentru cel mai bun debut si este nominalizat la categoria cel mai bun album alternativ la Premiile industriei muzicale romanesti , trupa compune o piesa noua in limba romana, care va uni multe trupe alternative din romania, multe la prima aparitie discografica, pe o compilatie. Piesa se numeste Sapte Seri, si a fost inregistrata in martie, impreuna cu o varianta noua la Marty. Aceeasi piesa va fi si subiectul celui de-al doilea clip al trupei, care va ajunge in top ten la MCM Romania.
Andras si Oigan formeaza impreuna cu Dan Byron (voce si flaut) proiectul Naked Lunch;
canta in multe cluburi mai mici din Cluj/Timisoara/Bucuresti piese de Peter Gabriel,
Bjork, Lou Reed si .....Kumm. In iunie se lanseaza compilatia Sapte Seri (cu piese de Kumm/Luna Amara/Nightlosers/Implant pentru refuz si altii) simultan in mai multe orase.
Tot akumm incep primele colaborari cu teatrul, mai intai Andras compune si canta live muzica pentru Ithaca Dream, iar in septembrie toata trupa apare si canta in Apocalipsa dupa Marta alaturi de actrita Ramona Dumitrean intr-un concert-teatru (sau invers) pe versuri de Marta Petreu produs de Centrul cultural francez din Cluj in regia lui m.chris.nedeea.
Kumm are multe concerte de cluburi in toamna, compune piese noi, iar in noiembrie se uneste cu Dan Byron ca solist vocal principal, alaturi de care apar prima oara pe scena in decembrie.
Noul solist vocal impreuna cu Oigan compun impreuna prima lor muzica de film (la
scurtmetrajul After leaving in regia lui C.Circu) de unde se va detasa piesa Vorbe-n vant.
2002
In ianuarie Kumm petrece trei saptamani foarte reusite la sala de repetitie, se compun multe din piesele celui de-al doilea album Miez de zi/Bara bara gol gol/La la la/1000 de chipuri.
In componenta :
Dan Byron - voce
Eugan Nutescu chitara, saz, voce
Peto Zoltan - saxofon
Kovacs Andras - keyboards
Keresztes Levente - bass
Csergo Dominic tobe
trupa intra in studio (februarie) pentru a inregistra cel de-al doilea album, de data asta majoritatea pieselor este in limba romana (opt). Stilul muzical al trupei se indreapta spre rock altenativ in continuare condimentat cu etno si momente psihedelice de improvizatie, avindu-i ca invitati pe Andrei Oloieri (acordeon) si Florin Romascu (percutie).Inainte de lansare, patru membri ai trupei (Byron/Oigan/Domi si Zoli) canta/joaca intr-o noua piesa a regizorului m/chris.nedeea : Paine,orbi si saxofoane, prezentata la festivalul Mediawave.
In iunie se lanseaza la Cluj si Bucuresti al doilea album Kumm: Confuzz, a carui promovare
incepe in cluburi din Bucuresti si Cluj si se termina la festivalul PepsiSziget din Budapesta.
Toamna se filmeaza al treilea videoclip la piesa 1000 de chipuri, in regia lui Szakats Istvan avind- ul ca invitat pe actorul Sebastian Marina.
2003
In primele luni ale anului aproape toti membri trupei sunt implicati in alte proiecte; Andras scrie din nou muzica de teatru si este invitat sa cante pe primul album al trupei Luna Amara Asfalt (piesa Rosu aprins), Byron si Domi incep proiectul Urma (si inregistreaza albumul Nomad Rhymes) iar primele doua albume Kumm sunt preluate de casa de discuri franceza Musea pentru distributie internationala. Soundului trupei ii este adaugata o masina de ritm, folosita pe aproape toate piesele din aceasta perioada (dintre care doar Morgana a ajuns sa fie
inregistrata pe un disc), trupa este prezenta la prima editie a festivalurilor Peninsula Tg. Mures si Stufstock Vama Veche.
La un concert in Bucuresti Kumm sunt descoperiti de casa de discuri Cramps Records
din Italia si li se propune colaborarea pentru urmatorul album.. In toamna, saxofonistul Peto
Zoltan se retrage definitiv iar Domi paraseste temporar trupa. Celor patru membri ramasi li se adauga Mihai Iordache (ex-Sarmalele Reci, ex-Timpuri Noi) la saxofon, si Lorant Antal la tobe. In aceasta formula se compun si inregistreaza in timp record cele patru piese ale EP-ului Yellow Fever (Hear Myself/Butterflies/Yellow Fever /Find A Way To Please You).
Piesele noi sunt cantate pentru prima oara live in Bucuresti la o emisiune inregistrata de TVR cu Domi proaspat reintors la tobe. Trupa canta live in proiectul multimedia Terra incognita 3 produs de Szakats Istvan care in scurt timp va regiza si al patrulea videoclip al trupei ( pe piesa Butterflies). Continua compozitiile pentru noul album printre ele Curse cu Byron la chitara si Oigan la voce si muzicuta (ca diversiune). EP-ul Yellow Fever este lansat pe 5 decembrie la Sala Palatului.
2004
In primele doua luni ale anului, este finalizat materialul pentru cel de-al treilea album.
Impreuna cu casa de discuri italiana, se stabileste reinregistrarea a doua piese mai vechi,
( 1000 de chipuri / Dictionary) pentru publicul international. Cu cateva zile inainte de a intra in studio (acelasi Glas Transilvan din Cluj cu Vegh Oliver la butoane special special thanx) trupa compune o piesa noua care va da titlul albumului si va fi prima piesa Kumm care va ocupa locul 1 intr-un top.
Trupa petrece luna martie in studio, inregistreaza, pe langa piesele noi si mult mai vechea Red Coffee, care ajunge in final pe album. 1000 de chipuri este inregistrata in romana, engleza si (!!!) italiana sub denumirea de Million Faces si Mille Facce. Alaturi de
Byron - voce, chitara acustica
Eugen Nutescu chitara, muzicuta, voce
iORDACHE - saxofoane
Kovacs Andras keyboards si aranjamente
Keresztes Levente - bass
Csergo Dominic tobe
pe disc mai sunt invitati Urszui Kalman la acordeon si vioara, Bondor Robert la tabla si
pentru prima oara un cvartet de corzi.. Albumul se va numi Angels & Clowns.
In vara are loc primul turneu in Italia, unde, pe langa concertele in cluburi , Kumm canta in
deschidere la James Brown in Milano si Marostica, la Blues Brothers in Milano si Udine
iar la festivalul Gondola d'Oro de la Venetia piesa Mille Facce (varianta in italiana la 1000 de chipuri) obtine premiul pentru cea mai buna piesa rock. La intoarcerea in tara, basistul trupei Keresztes Levente isi anunta retragerea din muzica in favoarea arhitecturii, astfel incat la cea de-a doua editie a festivalului Stufstock, Kumm apare pentru prima oara pe scena cu noul basist Utu Pascu (Blazzaj/BAU). Oigan este invitat de iORDACHE sa participe la inregistrarile pentru Dissipatin, al doilea album al proiectului acestuia de jazz/fusion.
Noua formula Kumm se rodeaza in cluburile din tara pentru a pleca din nou pentru trei saptamini in Italia unde canta, printre altele la targul caselor de discuri independente de la Faenza.
2005
Desi finalizat in urma cu aproape un an, din motive organizatorice, cel de-al treilea album al
trupei, Angels & Clowns, este lansat abia in luna februarie, mai intai in Bucuresti, apoi in mai multe orase din tara. Piesa titlu intra in topurile radio si contribuie esential la cresterea numarului fanilor trupei.
Tot in primavara trupa sustine primul mini-turneu de patru concerte in Germania, ocazie cu care face cunostinta cu Anja Strub si Toni Greulich care vor impresaria trupa pe teritoriul nou cucerit. Trupa compune primele piese noi dupa Angels & Clowns ( Cell Fish si One For Each Day ) si le canta pentru prima oara cu ocazia a doua concerte unplugged la Cluj si Bucuresti (avindu-i ca invitati pe Felix Moldovan la percutie, si pe Mihnea Blidariu si Nick Fagadar de la Luna Amara la trompeta si voce). Cu aceeasi ocazie trupa reorchestreaza multe din piese si chiar inregistreaza o varianta ska/dub la Yellow Fever. Dupa mai multe festivaluri de gen (gen!) din vara/din tara (Peninsula, Stufstock) trupa mai este invitata (surpriza) la un concert in Germania, care va fi ultimul pentru o buna bucata de timp, si ultimul alaturi de solistul vocal Byron, de care trupa se desparte in septembrie.
S(t)imultan, trupa incompleta isi cauta un nou solist vocal si compune piese noi pentru viitorul
album; astfel apar variantele initiale la One Life Left (marti) si Hand In A Mirror (miercuri) iar impreuna cu Alex Purje de la Nociv este compusa varianta originara a piesei Rest In
Pieces. Intre timp, Luna Amara il invita pe Andras sa cante alaturi de ei unplugged (si nu numai) iar pe iORDACHE sa cante la saxofon pe albumul Loc lipsa (piesa Din valuri ard), ultimul sustinand mai multe concerte cu grupul sau de jazz din care fac parte Oigan si mai nou Utu Pascu. Domi lanseaza alaturi de Urma albumul Anger as a gift dupa care paraseste trupa.
In luna noiembrie incep repetitiile cu Catalin Mocan, actor si solist vocal al trupei Persona din
Timisoara, care, dupa putina vreme este invitat sa preia rolul solistului vocal din trupa.
2006
In primele saptamini ale anului trupa finalizeaza, atat programul de concert, cat si mare parte a noului album iar la sfarsitul lunii ianuarie au loc primele concerte (dupa sase luni) in noua formula. Intre numeroase concerte de cluburi in toata tara Bucuresti/ Cluj/ Timisoara/ Constanta/Iasi) trupa intra in studio si inregistreaza in martie/aprilie albumul Different Parties.
Alaturi de
Catalin Mocan - voce
Eugen Nutescu chitara, voce
iORDACHE - saxofon
Kovacs Andras pian, pian electric, sintetizator
& aranjamente
Utu Pascu - bass
Csergo Dominic tobe, glockenspiel
si o armata intreaga de instrumentisti (vioara, viola, violoncel, oboi, fagot, clarinet, corn englez) pe album sunt invitati Meda ( voce pe Evil Eye si Different Parties ) si chitaristul de jazz Sorin Romanescu ( la Blue Screens & X Rays si One For Each Day). Toata concepia vizuala a noului album este realizata de Marius Perte / Heliograph .
Albumul este trimis la masterizare in Statele Unite iar trupa pleaca in cel de-al doilea turneu in Germania care dureaza trei saptamini si zece concerte - ultimele trei la Berlin. Intorsi in tara, Kumm fac un miniturneu de vest (Timisoara, Arad, Oradea) si se pregatesc pentru
lansarea celui de-al patrulea album, care are loc pe 2 iunie in Bucuresti. The rest is (deocamdata) news.