Interviu cu Milan Fras de la Laibach

de Cristi Nedelcu

Interviu cu Milan Fras de la Laibach


Z.K.: In primul rand, as dori sa ma prezint. Ma numesc Zoltan Kinizsi si sunt jurnalist la cel mai mare ziar online maghiar din Romania, maszol.ro, care are sediul in Cluj-Napoca, Transilvania.

Haideti sa discutam despre cel mai recent album, Sketches from the Red District: Multe dintre recenziile acestui album arata ca muzica prezinta multe asemanari cu albumele timpurii ale formatiei Laibach. Daca acest lucru este adevarat, de ce ati considerat important sa realizati o „calatorie in timp” in anii ’80?

Laibach: Laibach a fost fondata in 1980 in Trbovlje, un oras minier industrial din centrul Sloveniei (pe atunci Iugoslavia), de asemenea parte a asa-numitelor zone Rosii. La scurt timp dupa aceea, am organizat prima noastra reprezentatie (de fapt un concert si o expozitie) la Trbovlje, in zona de Cartiere rosii, reprezentatie care avea menirea de a provoca puternicele contradictii ale situatiei politice si culturale din tara noastra de la acea vreme. Intregul eveniment a fost imediat interzis, ceea ce a facut imposibila prima reprezentatie publica a formatiei Laibach. Albumul Sketches of the Red Districts prezinta noi interpretari ale cantecelor originale care se presupune ca ar fi fost interpretate la concertul din 1980. Doua dintre aceste cantece sunt de asemenea interpretate si in turneul prezent. Este foarte important pentru noi sa ramanem in contact cu radacinile si inceputurile noastre. Asa am lucrat pana acum si asa vom lucra in continuare si pe viitor, pentru ca timpul se misca in cel putin doua directii.

Z.K.: Un alt lucru care a atras atentia este ca toate versurile sunt in slovena. Care este motivul pentru asta? Nu au existat ingrijorari cu privire la faptul ca noul material ar putea fi primit cu mai putin entuziasm de catre cei care nu sunt familiarizati cu limba voastra materna? (In cazul meu, desi nu vorbesc slovena, mi s-a parut mai degraba fascinant, dar aceasta este doar o parere).

Laibach: De ce ar fi limba slovena o problema? Nu este aceasta o problema care apartine domeniului sovinismului si rasismului cultural? Limba slovena este o limba legitima, este una dintre limbile oficiale ale Uniunii Europene si face parte din bogatul curcubeu de limbi ale lumii. Limba slovena este, de asemenea, importanta pentru intelegerea esteticii si continutului trupei Laibach, in special a Laibachului timpuriu. Intelegem limba ca sunet, muzica si poezie. Prin urmare, este important pentru noi ce limba este folosita intr-un anumit context. In contextul punerii in discutie a propriului nostru trecut si a radacinilor noastre, credem ca folosirea limbii slovene este cea mai potrivita si mai semnificativa.

Z.K.: Piesele noului album sunt cumva „incadrate” de prima si ultima melodie, ambele avand ca titlu doua date calendaristice. Care este mesajul din spatele acestor date si de ce sunt atat de importante? (Va rog sa ne spuneti si de ce considerati important in anul 2023 sa aduceti publicului dvs. un material despre diverse forme de totalitarism descriind evenimente care aveau loc in fosta Iugoslavie)

Laibach: Laibach a fost fondat oficial la 1 iunie 1980, ziua in care orasul Trbovlje isi sarbatoreste cea mai importanta sarbatoare municipala, comemorand lupta muncitorilor din raioane impotriva Orjuna. Evenimentele care au avut loc la Trbovlje la 1 iunie 1924 se numara printre cele mai importante evenimente din istoria miscarii muncitoresti din Cartierele Rosii si din Slovenia. Atunci organizatia nationalistilor iugoslavi – „Orjuna” – a organizat unul dintre cele mai mari marsuri teroriste ale sale. Prima piesa de pe album, datata „01.06.1924”, se refera astfel la sosirea lui Orjuna la Trbovlje si la conflictul important care a avut loc in acest oras industrial.

ORJUNA a fost o organizatie politica militanta activa in Regatul Sarbilor, Croatilor si Slovenilor care a existat intre 1921 si 1929. A sustinut nationalismul iugoslav, a promovat crearea unui stat corporativist si s-a opus comunismului, democratiei, separatismului, nationalismului sarb si croat. Se crede ca organizatia a fost inspirata de fascismul Regatului vecin al Italiei, care a fost de fapt destul de paradoxal. Orjuna, fondata in 1921 la Split, a fost recrutata mai exact din randurile organizatiei de gimnastica Sokol din Dalmatia, Croatia, de refugiati din locurile ocupate de Italia dupa Primul Razboi Mondial, initial pentru a-i apara pe cei aflati in pericol de iredentismul (si fascismul) italian. De asemenea, Orjuna a gasit simpatizanti printre cei nemultumiti de granita impusa de Tratatul de la Rapallo din 1920 dintre Italia si Regatul SHS, precum si de rezultatul plebiscitului din Carintia din Slovenia si de situatia din Istria, unde au fost de asemenea create primele organizatii Orjuna in anul 1922. Din acest punct de vedere, Orjuna era de fapt o organizatie antifascista.

Prin urmare, la 1 iunie 1924, Orjuna a organizat unul dintre cele mai mari marsuri teroriste ale sale - peste 500 de membri Orjuna au mers in orasul „rosu” (proletar, simpatizant comunist) Trbovlje, prezentand in cadrul marsului steagul, dar au fost opriti intr-o confruntare apriga de catre muncitorii si minerii din Cartierele Rosii si Trupele de Actiune Proletariana (PAC).

Laibach a prezentat de asemenea steagul la Trbovlje aproximativ 56 de ani mai tarziu, pe 27 septembrie 1980 (titlul ultimei piese de pe album). Membrii trupei au umplut in mod ilegal orasul cu afise Laibach peste noapte si au pregatit o expozitie cu imprimeurile si picturile lor si un concert in domul Delavski (Casa Muncitorilor). Evenimentul a deranjat autoritatile comuniste locale, care l-au interzis imediat. Si astfel si-a inceput formatia Laibach cariera.

Z.K.: Vorbind despre totalitarism si trecut: Laibach are o istorie de 43 de ani, ceea ce este cu adevarat remarcabil. De-a lungul deceniilor trupa a avut de infruntat o multime de provocari si chiar persecutii din partea autoritatilor comuniste. Laibach a fost interzis in Iugoslavia, dar chiar si dupa ce a fost ridicata interdictia, ati intampinat totusi alte probleme. Va rog, spuneti-mi despre acele vremuri, cum ati „supravietuit” in conditiile date? (Intreb acest lucru pentru ca recent am sustinut interviuri cu muzicieni din Romania si Ungaria, care au activat sub regimul comunist si unii dintre ei se confruntau si cu interdictii si diverse acuzatii din partea autoritatilor comuniste. Totusi, din cate imi amintesc, situatia in Iugoslavia era putin diferit. Din Romania ne uitam la tara voastra ca fiind un fel de insula a libertatii, dar tot cu aceasta impresie din copilarie, trebuie sa marturisesc ca inca avem de-a face cu lipsa de informatii cu privire la acele vremuri in contextul a ceea ce a fost cu adevarat Iugoslavia).

Laibach: Ne-am confruntat cu multe provocari si interdictii, dar am provocat si in mod deliberat acele provocari si interdictii. Intr-adevar, Iugoslavia era condusa de o linie mai blanda a dictaturii comuniste, care de fapt permitea multe lucruri care nu erau posibile in alte tari comuniste din blocul estic. Dar, in ciuda acestui fapt, au avut loc interdictii si persecutii si multi oameni au ajuns in inchisoare. Noi insine am acceptat acest „dialog” cu autoritatile represive ale statului ca pe o necesitate creativa si am jucat cu ei un joc de-a pisica si soarecele. Cand ne-au interzis, am intrat in clandestinitate pentru cativa ani, iar atunci eram de fapt cei mai puternici si super activi ca grup. Pentru noi, acesta a fost si momentul in care ne-am distrat cel mai mult, asa ca nu avem sentimente negative fata de Iugoslavia sau fata de sistemul sau politic de atunci, nici macar astazi.

Z.K.: In zilele noastre ne place sa credem ca dupa caderea Cortinei de Fier lucrurile s-au schimbat si libertatea de exprimare este acordata tuturor. Cu toate acestea, in unele situatii, toata lumea poate experimenta ca interzicerea si cenzura nu au disparut, ci doar metodele aplicate s-au schimbat. Membri Laibach, de exemplu, au fost acuzati in timpul carierei lor ca sunt fie comunisti, fie fascisti – ati spus de multe ori ca nimic din toate acestea nu este adevarat – si sunt curios sa aflu daca astazi trebuie sa va confruntati cu acest tip de etichetare si daca da, daca acest lucru cauzeaza vreun dezavantaj in ceea ce priveste perceptia trupei? (Aveti probleme pe platformele de socializare pentru a ajunge la publicul dvs., promotori care nu doresc sa lucreze cu trupa etc.)

Laibach: Da, totul se intampla mai agresiv si mai primitiv decat oricand, dar nu ne afecteaza cu adevarat pentru ca nu ne suparam. Misiunea noastra este sa facem raul sa-si piarda nervii, prin urmare fiecare atac asupra trupei Laibach si fiecare etichetare spune mai multe despre cei care ne ataca decat despre noi insine. Laibach pur si simplu nu poate fi jignit si nu are de ce sa se apere.

Z.K.: Apropo de comunism, ne-ati putea spune cateva cuvinte despre cum a reusit Laibach sa performeze in Coreea de Nord?

Laibach: Ideea initiala a venit de la artistul si activistul cultural norvegian Morten Traavik, care anterior a mai avut schimburi culturale cu Coreea de Nord. Am auzit despre activitatile sale si am luat legatura cu el prin intermediul retelei noastre de sustinatori, intrebandu-l daca ne poate regiza videoclipul pentru piesa Whistleblowers de pe albumul nostru „Spectre”. Acesta a fost de acord si am avut astfel un videoclip grozav pe care Morten l-a aratat apoi autoritatilor din Coreea de Nord si acesta a fost un punct de plecare pentru negocierile cu aceasta tara. Apoi, la putin timp, am primit invitatia oficiala de a canta in Coreea din partea comitetului cultural al Coreei de Nord.

Z.K.: Care este mesajul principal pe care Laibach il transmite prin muzica sa si prin elementele vizuale si simbolurile folosite de trupa? Acest mesaj a suferit modificari din 1980 pana in zilele noastre?

Laibach: Mesajul nostru principal – care nu s-a schimbat deloc din 1980 pana in prezent – este ca „viata este viata”, „oamenii sunt oameni”, „dumnezeu este Dumnezeu” si „dragostea este iubire”.

Interviu realizat de Zoltan Kinizsi de la maszol.ro

Nu uitati ca puteti gasi biletele pentru spectacolele Laibach din Romania, in reteaua IaBilet.ro si online dand click aici pentru Cluj Napoca si aici pentru Bucuresti.



Dacă vreți să vă înscrieți la newsletterul METALHEAD și să aflați primii ce trupe mari vin în România, dați un click aici: METALHEAD Newsletter

Intra si pe Canalul de Whatsapp METALHEAD si afla prima oara cine canta in Romania!


Ne gasesti si pe Instagram


Concerte recomandate: