Linkin Park - Hybrid Theory (cronica de album)

de Silviu Andrei

Pe 24 octombrie 2000, Linkin Park isi lanseaza albumul de debut si cel mai de succes, HYBRID THEORY. Albumul a fost certificat cu Diamant de catre RIAA,avand vanzari de 10.5 milioane de copii numai in Statele Unite si peste 20 milioane copii in lume.

Dupa 3 ani de cautari si tulburente in cadrul trupei,in 1999 producatorul Don Gilmore il prezinta pe vocalistul Chester Bennington care intra in formatie si tot Don Gilmore ii ajuta sa semneze un contract cu Warner Bros. Records. Hybrid Theory a fost primit cu aprecieri pozitive de catre toti specialistii,acesta reprezentand un material de referinta pentru genurile hibride care au dominat inceputul anilor 2000. Numele albumul este de fapt fostul nume al trupei.Hybrid Theory a fost de-asemenea inclus in cartea "1000 Albums You Must Hear Before You Die". Materialul liric al albumului a fost inspirat din probleme din copilarie si adolescenta ale vocalistului Chester Bennington,care a avut experiente cu droguri,alcohol si abuzuri sexuale dupa divortul parintilor sai.

Melodia care deschide albumul, Papercut este una dintre cele mai importante melodii din istoria Linkin Park,fiind nelipsita din setlisturi.Acest cantec face referire la un om bantuit de paranoie(It's like I'm paranoid lookin' over my back....) care simte ca o fata interioara il bantuie si-i priveste toate greselile(I know I've got a face in me/Points out all my mistakes to me). Papercut este cea mai heavy melodie de pe album,fiind realizata ca single si dispunand si de un videoclip cu efecte foarte interesante.

Al doilea track, One Step Closer, este primul single lansat vreodata de Linkin Park si care dispune si de primul videoclip filmat vreodata de trupa californiana.O melodie destul de repetitiva,atat in privinta riff-ului(care de altfel este unul foarte popular printre fanii Linkin Park si nu numai) cat si in ceea ce priveste versurile,refrenul"One step closer to the edge/And I''''m about to break"fiind cantat de catre Mike Shinoda dupa fiecare 2 versuri cantate de Bennington.

Melodia cu numarul 3,With You este un cantec frumos cu versuri interesant,insa cantat mai rar la concerte.

Al 4-lea track este Points of Authority,o alta melodie importanta pentru Linkin Park,nu a fost realizata ca single,insa a beneficiat de un videoclip.

Crawling,un cantec legendar,castigator al premiului Grammy pentru "Best Hard Rock" in 2002 este a 5-a melodie a albumului.Mike Shinoda si Brad Delson canta impreuna la chitara.Crawling este una dintre melodiile mele preferate de la Linkin Park,fiind extrem de profunda,versurile fiind scrise in princiap de Chester Bennington care vorbeste prin aceasta melodie despre frustrarile si necazurile tineretii.Chris Cornell de la Soundgarden a cantat aceasta melodie impreuna cu prietenul sau Bennington la un concert LP.Desi aparent versurile nu dau nicio urma de vindecare a ranilor("Without a sense of confidence,I'm convinced that there's just too much pressure to take"), videoclipul prezinta o femeie cu fata invinetita care sufera in adancul sufletului in timpul unei relatii, iar in in final, ranile, vanataile si toate gandurile rele dispar ca-ntrun vartej in chiuveta si melodia se termina, intr-o oarecare nota de optimism. Desi am ascultat de foarte multe ori Crawling, pot spune ca si acum mi se zbarleste parul cand o ascult.

Pe 6 vine Runaway, o melodie cu o instrumentatie foarte buna. Versurile melodie se incadreaza perfect in tonul de frustrare, incrancenare si dorinta de-a fugi si de-a lasa totul in urma pentru totdeauna.

Melodia cu numarul 7 este By Myself, care face referire la autocontrol atunci cand lumea din jurul tau te provoaca si iti incearca slabiciunile,o melodie foarte emotionala.

I tried so hard/And got so far/But in the end/It doesn't even matter.... In The End este probabil cea mai reprezentativa melodie de pe album si poate din istoria formatiei.O melodie cu un intro extraordinar,care trezeste in inimile oricarui fan o emotie speciala.

A Place For My Head,melodia cu numarul 9 are un riff frumos si versuri foarte profunde.In zilele in care LP se numea Hybrid Theory melodia avea un alt nume,alte versuri si era mult mai agresiva,insa varianta de-atunci a melodiei este foarte rara.Desi nu este cantata chiar la fiecare concerta,A Place For My Head este o parte regulata a setlisturilor,iar pe A Thousand Suns World Tour apare in fiecare concert.

Numarul 10, Forgotten este o melodie directa,care incepe direct cu versurile fara nicio parte instrumentala de inceput.

Cure For The Itch este melodia cu numarul 11,insa nu poate fi numita melodie deoarece nu are versuri,decat un speech a lui Shinoda(nu sunt sigur ca este al lui,nu am vazut niciodata Cure For The Itch live) si partea instrumentala este facuta doar de Joe Hahn(compozitorul melodiei) la turntables si samples.trackul reprezentand mai mult un instrumental electronic.Aceasta "melodie" imi aduce aminte de Tehnique,un track de 40 secunde de pe Hybrid Theory EP,lansat in 1999.

Trackul care incheie albumul este Pushing Me Away,o melodie emotionala,care live beneficiaza de o varianta speciala,cantata doar la pian de Shinoda si vocal de Bennington.

4 singleuri au fost realizate pe acest album:Papercut,One Step Closer,Crawling si In The End.5 videoclipuri au fost filmate,toate singleurile beneficiind de videoclip, plus Points Of Authority.

Trebuie sa mentionez faptul ca Brad Delson,chitaristul solo a inregistrat si muzica la bass pe album.Basistul traditional,care mai face si astazi parte din formatie,Dave Phoenix Farrell fiind plecat in turneu cu Tasty Snax,alaturandu-se Linkin Park abia in 2001 pentru turneu de promovare Hybrid Theory.

Albumul poate fi incadrat in genurile alternative metal,rap metal si nu metal,fiind dupa parerea mea,una dintre cele mai bune realizari din istoria acestor genuri.Tipetele lui Chester,rapul lui Mike,scratchurile si samplesurile lui Joe Hahn care au reprezentat mereu un element special in muzica Linkin Park fac din Hybrid Theory un album complex care poate fi cu greu incadrat intr-o categorie muzicala.2 ani mai tarziu,Linkin Park lansau Reanimation un album de remixuri,cu versuri un pic schimbate si care a avut parte de colaborari cu alti artisti,printre care se remarca Jonathan Davis de la KoRn pe melodia 1stp Kloser.

Intotdeauna One Step Closer mi s-a parut o melodie apropiata de stilul KoRn. Cam atat am avut de spus in aceasta cronica despre Hybrid Theory, as fi putut spune mai multe, insa nu am vrut sa para plictisitor de lunga.