Cronica Un cHAOS de festival la Baia Mare

Acestea sunt cele mai potrivite cuvinte pentru descrierea celor petrecute in seara zilei de 18 septembrie, cand pe scena primitorului club de roacheri Alkatraz din Baia Mare (bvd. Bucuresti nr. 25 A) erau asteptate sa presteze doua dintre numele de legenda ale black metal-ului mondial: veteranii italieni de la Graveworm si cei suedezi de la Lord Belial.

Ajunsi insa la fata locului, constatam cu o oarecare uimire faptul ca in sala erau 40 (sic!) de platitori de bilete, in conditiile in care din biletele achizitionate de catre acestia abia s-a reusit totalizarea unei sume reprezentand aprox. 15% din onorariul trupelor. Problemele nici macar aici nu s-au oprit, intrucat aflaseram si noi ca trupelor nu le era asigurata nici masa, nici cele necesare unui minim confort, iar organizatorii s-au cam lasat asteptati. Sa nu zabovim prea mult asupra neplacutelor inadvertente si sa spunem doar ca, in ciuda acestui fapt reprobabil,
trupetii au petrecut pana spre zorii zilei, sarbatorindu-l pe bassist-ul Anders Backelin Lord Belial, iar unora cu ochii ceva mai albastri si cu pleata cat un pai le-a placut in mod deosebit dublu distilata romaneasca:p, ceea ce a facut deliciul partii feminine a publicului, destul de bine reprezentata, de altfel.

CFR-ul neaos ne-a dat din nou batai de cap, astfel incat la ajungerea noastra in clubul pe care nici macar cu GPS-ul nu-l poti gasi (aviz trupelor!) suedezii de la The Cold Exitence tocmai isi strangeau aparatura. Si marturisesc ca as fi vrut sa vad ce pot, intrucat acum 2 ani, in deschiderea serii cu U.D.O. de la Maximum Rock Cluj-Napoca, cei infiintati in 1998 sub numele de Cold au prestat destul de consistent. Asta este, poate data viitoare va fi intr-un
ceas bun in sfarsit...

Despre englezii de la Eastern Front nu prea stiam mare lucru. Si nu e de mirare, avand in vedere faptul ca abia si-au inceput colaborarea in 2006. Mai mult, albumul de debut, Blood on Snow", e asteptat sa apara abia in vara viitoare, iar acesta este primul turneu al trupei dincolo de granitele Regatului Unit. Inceputul a fost in forta, cu Unleash the Panzer Division", o piesa cu o linie melodica destul de liniara (asemenea celorlaltor 3 piese cantate de britanici ieri seara), dar care este inspirata din cel de-al doilea Razboi Mondial, de unde probabil si
autointitulatul stil prestat War Torn Black Metal. Au urmat apoi Battle of the Smolensk", Where Warriors Once Fell" si Blood on Snow", piese care nu m-au incantat in mod deosebit, prestatia individuala a celor 5 membri lasand de dorit, in ciuda sonorizarii apreciabile. Iar combinatia de black metal cu

versuri

evocand istoria si razboaiele mondiale nu a fost una fericit aleasa...

Asteptand inca, pe atunci, pe cei doi headlineri ai serii, m-am pozitionat strategic pentru a urmari show-ul suedezilor de la Apostasy. Un show ceva mai energic, mai electrizant si care a strans in fata scenei cam dublul persoanelor care i-au admirat pe britanici. Nici despre suedezi nu prea stiam mare lucru, intrucat nu au pagina pe sfantul myspace (!), ii ascultasem totusi de cateva ori, si asteptam sa vad cum ii tin puterile intr-un opening act". Si pe buna dreptate s-au potrivit ca o manusa pentru un opening act la Lord Belial si Graveworm, insa sunt sceptic in ceea ce priveste sustinerea unui show in care ei sa fie headlineri. Cei 6 trupeti au prestat 5 piese cu o durata de aprox. 7 minute fiecare, insa destul de consistente. Au inceput cu Malignant", au continuat apoi cu God's Assassin" (piesa ce s-a dovedit a fi favorita mea), The Parasite Swarm", Untitled", si au incheiat destul de discret cu Suicide Breeze". Scoala suedeza de melodic black metal a fost din nou la inaltime!

Asteptam cu totii momentul intrarii in scena a headlinerilor, mai ales fanii Graveworm, care au avut ocazia sa-si roada a 3-a oara unghiile de la degete, caci nici a 3-a promisiune a italienilor de a ne incanta nu s-a produs. Diferenta intre ceea ce s-a vrut sa fie show-ul Graveworm de la Maximum Rock Cluj-Napoca si cel de acum de la Baia Mare nu a fost semnificativa: aceleasi carente in organizare, insa de data asta italienii erau acolo, impreuna cu noi, in apartamentul transformat peste noapte in club de metale, stand cu fiecare dintre noi la un pahar de vorba cred ca a fost cu adevarat momentul agreabil al serii, caci italienilor li s-au alaturat si lorzii" cei cu o istorie de peste 15 ani in spate.

Anuntul nedorit s-a implinit, iar experienta acelorasi organizatori de acum cateva luni, de la Metal Maniac, nu s-a dovedit a fi o lectie suficient de dura. S-a mai dres oarecum busuiocul, in sensul ca celora care pot sa mearga la concertul de pe 21 Septembrie de la Amfiteatrul M. Eminescu din Bucuresti li se va asigura intrarea libera, in urma unei liste facute ad-hoc. Totusi, au ramas oameni care au platit 40 RON la intrare si care cel mai probabil, avand in vedere, din pacate, deja prea-numeroasele astfel de incidente de pe la noi, isi vor primi banii sau vreun echivalent al lor la sfantu-asteapta...

Si totusi, concertul s-a prelungit: un jam session, pe hartie improvizat, dar pe scena nicidecum sunand a vreo improvizatie, cu tineri de-ai locului, mai mult sau mai putini instruiti in de-ale muzicii. Se stiau intre ei, dar nu cantasera in aceleasi formule. I-a acompaniat la voce, pe alocuri, chiar vocalul legendarei trupe Gothic, Alin Petrut. Un plus pentru Andi tobarul, intr-o seara cu atatea minusuri...

Stay tuned!

Tudor